Na destilleren water, drinkwater?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Na destilleren water, drinkwater?

Ik heb over mijn vraag gegoogled maar ik kom er niet uit. De een zegt van wel de ander niet.

Is het mogelijk wanneer je water destilleert dat je het water na destillatie kan drinken, of schaad dat de gezondheid en zal je nog een extra zuiveringsstap moeten doen.

Met vriendelijke groet,

John

Berichten: 33

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Is het mogelijk wanneer je water destilleert dat je het water na destillatie kan drinken, of schaad dat de gezondheid en zal je nog een extra zuiveringsstap moeten doen.
Hangt natuurlijk af van welk water je destilleert, als je regenwater destilleert heb je weinig problemen, maar gedestileerd rioolwater zou ik toch niet drinken. Het hangt af van wat er in het water zit of je extra zuiveringsstappen moet doen of niet.

Heb je een beetje meer info over de aard van het water?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Zoek eens het woordje osmose op en wat grote hoeveelheden ionloos water met je cellen doet ;)

Berichten: 33

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Zoek eens het woordje osmose op en wat grote hoeveelheden ionloos water met je cellen doet 
Gedestileerd water is toch nog niet gedeminiraliseerd water, er zullen minder ionen in zitten, maar toch nog altijd wat in dacht ik.

Zowiso is het niet gezond, tenzij je er een zakje zoute chips bij eet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Afhankelijk van je opvangmethode zul je nog altijd onder de fysiologische concentratie van 0,9% NaCl zitten. Kijk, (ik wens je dit verder nooit toe), de volgende keer als je ooit eens aan een ziekenbed staat, eens goed naar het infuuszakje. Ook daar zul je die concentratie tegenkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Oke, dus als je regenwater destilleert heb je geen drinkwater en het is niet gezond voor je.

Zelf dacht ik dat juist alleen demi-water slecht voor je was.

Maar hoe zit het dan met water koken en dat voor consumptie gebruiken?

Ja ik weet het, we hebben leidingwater maar padvinders moeten in slechte en leidingwater loze tijden ook iets te drinken hebben :)

Berichten: 70

Re: Na destilleren water, drinkwater?

hobbyist schreef: Oke, dus als je regenwater destilleert heb je geen drinkwater en het is niet gezond voor je.

Zelf dacht ik dat juist alleen demi-water slecht voor je was.

Maar hoe zit het dan met water koken en dat voor consumptie gebruiken?
Als je de distillatie goed uitvoert, bekom je demi-water....

Water koken voor consumptie dient meestal om de bacteriën en andere beestjes (vernietigd koken virussen? iemand?) die je eventueel ziek zouden kunnen maken te doden. Dit doet echter bijna niets aan de ionenconcentratie.

Berichten: 70

Re: Na destilleren water, drinkwater?

willl schreef:

Gedestileerd water is toch nog niet gedeminiraliseerd water, er zullen minder ionen in zitten, maar toch nog altijd wat in dacht ik.

Zowiso is het niet gezond, tenzij je er een zakje zoute chips bij eet.
Is dit niet een beetje mieren*** ?

Zelfs in demi-water zitten ionen. Voor verschillende lab-toestellen (ICP-MS) bijvoorbeeld is demi-water niet voldoende ion-vrij. En wordt het extra behandeld voor te gebruiken)

Ook in water, geproduceerd met omgekeerde osmose, vinden we nog (eenwaardige) ionen terug....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Uit een ander topic:
Kraanwater heeft bv minder dan 5mmol Na/l, demiwater vrijwel 0 mmol/l

in het bloed is de concentratie 140 mmol/l.

de hoeveelheid Na die door kraan en demi aan het lichaam ontrokken wordt zal niet echt verschillen.

Voor de andere mineralen geldt ongeveer hetzelfde.

Mijn conclusie: demiwater is niet schadelijker dan kraanwater
Ik schaar mij hier achter.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 33

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Mijn conclusie: demiwater is niet schadelijker dan kraanwater


Ik zou zeggen, van een slok demiwater zul je geen last hebben, maar gebruik geen demiwater ipv kraantjes/flessenwater om dagelijks te drinken. Je krijgt namelijk minder ionen binnen, voornamelijk magnesium en calcium, die je niet onmiddellijk kan compenseren met je voeding.

Berichten: 216

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Als je glaswerk goed schoon is kun je het gedestilleerde water drinken, maar zoals gezegd niet te veel.

Er is echter een verschil tussen demi water en gedestilleerd water. Demi staat voor gedemineraliseerd, en dat doen ze niet door het te destilleren maar met iets van zeolieten ofzo. Het komt op hetzelfde neer, het verwijderen van zouten, maar in gedestilleerd water zitten meestal net iets minder zouten. In goed gedestilleerd water zitten altijd nog wat zouten omdat water ionen ontrekt uit glas.

Als je echt ionloos water nodig hebt moet je voor MilliQ water gaan, daar zit minder dan één nM ionen in.

Als ik voor langere tijd op gedestilleerd water aangewezen zou zijn zou ik er gewoon een snufje keukenzout in doen.

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Mijn conclusie: demiwater is niet schadelijker dan kraanwater


Ik zou zeggen, van een slok demiwater zul je geen last hebben, maar gebruik geen demiwater ipv kraantjes/flessenwater om dagelijks te drinken. Je krijgt namelijk minder ionen binnen, voornamelijk magnesium en calcium, die je niet onmiddellijk kan compenseren met je voeding.
Ik zou eens willen weten waar je je bewering op baseert, hoeveel calcium en magnesium krijg je binnen met 1 liter zacht drinkwater?

Ik sluit me aan bij Raspoetin, je kunt kraanwater gerust vervangen door demiwater in je voeding.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Ik sluit me aan bij Raspoetin, je kunt kraanwater gerust vervangen door demiwater in je voeding.
Dat mag ik hopen, ja. Het is namelijk jouw eigen bericht waar ik naar refereer :D

En het lijkt me dat je calcium wel kan compenseren met voeding; drink een glas melk of eet een plak kaas. Magnesium weet ik zo niet.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 70

Re: Na destilleren water, drinkwater?

Deze discussie is best wel interessant maar, ondertussen helpen we Hobbyist niet vooruit.

Uit zijn twee post kan ik afleiden dat hij een methode zoekt om à la padvinder water op te vangen / te creëren in the middle of nowhere dat veilig is om van te drinken op zijn trektocht.

We zijn er blijkbaar niet allemaal van overtuigd dat gedistilleerd water niet gezond is.... Ik zou het toch niet aanraden voor op trektocht.

Kom je echter een helder riviertje tegen maar heb je schrik om dit water als drinkwater te gebruiken, kan je het altijd met wat actieve kool in een koffiefiltertje zuiveren en nadien koken. Op die manier is het redelijk veilig om te drinken. Zware metalen blijven eventueel in je water aanwezig maar gehalogeerde organische moleculen (pesticiden etc.) worden redelijk goed gevangen op de actieve kool. Als je het dan nog eens kookt (15 min.) zijn de ziektekiemen ook dood.

Het water zal waarschijnlijk niet voldoen aan de strenge EU-normen en wetgevingen maar, op trektoch zou ik zeker van zulk water durven drinken. (mits het uit een helder/proper ogend riviertje komt) )

Berichten: 33

Re: Na destilleren water, drinkwater?

En het lijkt me dat je calcium wel kan compenseren met voeding; drink een glas melk of eet een plak kaas. Magnesium weet ik zo niet.
Praktisch geen calcium en magnesium inname

Calcium en magnesium zijn essentiële elementen. Mensen nemen ze meestal op uit voedsel, maar zelfs calcium en magnesium rijke diëten kunnen vaak de afwezigheid van de mineralen in drinkwater niet helemaal compenseren.
bron: http://www.lenntech.com/gezondheidseffecten-demiwater.htm

Waarschijnlijk omdat je veel sneller magnesium/calcium opneemt uit water dan uit je voeding.
(mits het uit een helder/proper ogend riviertje komt)
Dat zegt niet veel, water uit de noordzee ziet er vuiler uit dan water uit de middelandse zee, en nochtans is het water uit de noordzee zuiverder.

Reageer