lewisstructuur SO2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

lewisstructuur SO2

Discussie over de lewisstructuur.

Ik zit in een discussie met een andere student over de juiste lewisstructuur van SO2.

Na zoeken op het net blijkt dat we beiden gelijk hebben 8-[

Sommige websites beweren dat het een structuur is waarbij de S gebonden is met de beide O atomen met dubbele bindingen (hoek van +-120 tussen de O's) en 1 lone pair boven de S.

Beide O's hebben 2 lone pairs.

Zoals ik denk.

Anderen menen dan weer dat de S gebonden is met een dubbele binding aan 1 O en slechts met 1 binding naar de andere O toe , dewelke dan 3 lone pairs heeft.

Zoals men klasgenoot denkt.

Vb: 2 dubbele bindingen

1 dubbele + 1 enkele binding

Berichten: 109

Re: lewisstructuur SO2

De juiste structuur is die met 2 dubbele bindingen. So2 is een gas en geen ion. zodoende lijkt me die ene stelling waarin er bij die andere maar 1 dubbele binding voor komt wat discutabel. zo'n structuur zou je eerder bij een samengesteld ion verwachten aangezien het zuurstof in die opstelling -1 geladen is en dus de totale lading van SO2 gas -2 moet zijn. SO2 is een polair gas, geen ion. die structuur dat SO2 maar 1 dubbele binding aan zou gaan is dan ook in mijn ogen rubbisch.

Berichten: 7

Re: lewisstructuur SO2

Ik ben een totale leek, maar als je zo zwaveldioxide weergeeft heb je voor zwavel dan geen 10 elektronen ipv 8? per paar 2, 4 paren =8 + de 2 ongepaarde?

medic112

Berichten: 3.145

Re: lewisstructuur SO2

Die tweede structuur klopt niet. De beide O-atomen in SO2 zijn gelijkwaardig en die structuur met het ene atoom een enkele binding en de andere een dubbele zou wijzen op een asymmetrische structuur, welke echter niet door chemische eigenschappen wordt ondersteund.

@medic112: Inderdaad heb je voor zwavel in SO2 10 electronen rondom de zwavel. Voor SO3 heb je zelfs 12 electronen. Bij zuurstof kun je nooit meer dan 8 electronen krijgen (s + p orbitalen), voor zwavel heb je ook d orbitalen en die worden ook gebruikt voor bindingen. Op die manier kom je dus op ruimte voor meer dan 8 electronen.

Berichten: 2

Re: lewisstructuur SO2

SO2 en SO3 => zwavel heeft hier slecht 8 elektronen rond zicht, dit door datief covalente bindingen,

er bestaat geen echte structuur van zwaveldioxide, of deze nu 1 dubbele binding of 2 dubbele bindingen heeft,

beiden zijn juist, er treedt resonantie op,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: lewisstructuur SO2

nee hoor, zwavel zal bij SO3 10 elektronen om zich heen verzamelen, dit dankzij zijn extended valence shells
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: lewisstructuur SO2

kan iemand eens uitleggen hoe zwavel dan 10 elektronen verzameld?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lewisstructuur SO2

Dit gaat volgens de extended shell theory, waarbij de octetregel niet meer opgaat. Dit fenomeen begint bij de niet-metalen die een d-schil hebben.

Reageer