Springen naar inhoud

Kristalgehalte in Mohr's zout

• Log in om te kunnen reageren

Janpieter

Janpieter

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 18:48

Ik heb ergens gelezen dat je het kristalgehalte van Mohr"s zout kan bepalen met kaliumpermanganaatoplossing. Maar Mohr"s zout is een vaste stof, moet je dat dan eerst in water oplossen? Hoe moet je dat vervolgens titreren?? Kan iemand mij helpen? :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2009 - 18:54

Zou je een vaste stof goed kunnen titreren denk je? Beschikbaarheid van de ionen in een vaste stof enzo ;)

Veranderd door FsWd, 18 januari 2009 - 18:54

Janpieter

Janpieter

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2009 - 19:03

nee, dat moet je cker gewoon in gedestilleerd water oplOssen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2009 - 19:21

Klopt. Weet je de concentratie van je permanganaatoplossing al? Ongeveer is al genoeg. Kunnen we een beetje rekenen.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 09:21

Eerst netjes een hoeveelheid (b.v. 4g) mohr's zout inwegen (liefst zo nauwkeurig mogelijk het gewicht opschrijven.)
Dit oplossen in een maatkolf (b.v. 100ml) en aanvullen tot de maatstreep.
Van deze oplossing (b.v. 10ml) pipeteren.
Overbrengen in een erlenmeyer.
Toevoegen van zuur (b.v. 5ml 1M zwavelzuur)
Titreren met bekende (b.v.0.02M) /kaliumpermanganaat oplossing.

De halfreactie's kun je vinden in binas. Kijk maar eens of je uit de berekening komt.

Succes
Jasper

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2009 - 18:27

Ik heb ergens gelezen dat je het kristalgehalte van Mohr"s zout kan bepalen met kaliumpermanganaatoplossing. Maar Mohr"s zout is een vaste stof, moet je dat dan eerst in water oplossen? Hoe moet je dat vervolgens titreren?? Kan iemand mij helpen? :)

Het kristalgehalte? Dat is toch een kwestie van een representatieve hoeveelheid Mohr¬īs zout afwegen en vervolgens het aantal kristallen tellen? Uitkomst: n kristallen per gram. 8-[

Of ben ik nou dom bezig...?

;)

Janpieter

Janpieter

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 18:31

Oww bedankt allemaal :) Maar ik dacht juist dat je de kaliumpergmanaatoplossing in een buret moest doen, daarbij dus 10 Ml zwaverzuur moest toevoegen en dan als je Mohr's zout hebt gepipeteerd in een erleyenmer dat je het dan moest gaan titreren. En de kaliumpergmanagaatoplossing meot je tog eerst verwarmen tot dat het eerst gaat ontkleuren? en dan titreren

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2009 - 18:36

Het kan inderdaad zijn dat je een klein beetje moet verwarmen na de eerste toevoeging van de kaliumpermanganaatoplossing. Als hij dan ontkleurd is, dan hoeft dat verwarmen bij verdere toevoegingen niet meer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures