Zuurresten en basen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 245

Zuurresten en basen

Hallo,

Ik kan wederom de slaap niet vatten omdat ik mij opeens wat afvroeg: Ik zat wat door mijn Binas te bladeren, toen ik de tabel met zuur- en baseconstanten tegenkwam. Wat mij opvalt (en logisch is) is dat er van elk zuur een geconjugeerde base is.

Als je bijvoorbeeld koolzuur in water oplost krijg je de evenwichtreactie: H2CO3(g) + H2O(l) «-=> H3O+(aq) + HCO3-(aq)

Nu is de (waarschijnlijk door de titel voor de hand liggende) vraag: hoe noem je HCO3-? De geconjugeerde base van koolzuur, of het zuurrest van koolzuur? Of maakt dit geen verschil?

Is een zuurrest altijd een geconjugeerde base?

In het geval van NH4+ krijg je NH3 waar geen minnetje achterstaat. Is het dan wél een zuurrest?

Afbeelding

Berichten: 374

Re: Zuurresten en basen

H2CO3(g) kan volgens mij niet bestaan...

Berichten: 216

Re: Zuurresten en basen

H2CO3 bestaat wel degelijk, maar over het algemeen niet in zuivere vorm. Als oplossing in water wel.

Bubbel maar een CO2 door water, dit wordt zuur door het H2CO3.

Als ik het me goed herinner kan H2CO3 in theorie als zuivere stof bestaan zolang er absoluut geen water aanwezig is. Volgens mij heeft Woelen dat een keer gezegd gepost op chemixtry, lang geleden.

Check deze:

http://nl.youtube.com/watch?v=nGZ8j2wHUrs

Edit: Oh, ik zie nu dat je het over (g) hebt. Dan heb je gelijk.

@ Ragbips: je reactie klopt als je H2CO3(g) vervangt door CO2(g). NH3 kun je geconjugeerd base van NH4+ noemen. Ik zou echter NH4+ het geconjugeerde zuur noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuurresten en basen

Er wordt bedoeld dat gasvormig koolzuur niet kan bestaan. Koolzuur wordt gevormd door koolstofdioxide door water te jagen, waarna dat reageert tot H2CO3. Aan de hand van de heersende pH wordt er monowaterstofcarbonaat of carbonaat gevord.

De lading heeft geen invloed op het feit of iets geconjugeerd genoemd wordt. Alleen het feit of een base een proton opneemt, of een zuur het proton afgeeft. Pyridine is ook zo'n voorbeeld waar een + lading ontstaat als het aangezuurd wordt. Nog altijd een geconjugeerd zuur verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zuurresten en basen

Ok, ik heb een beetje een ongelukkig voorbeeld gekozen dus :P

Maar ik heb nog niets gehoord over het zuurrest. Kan je NH3 ook een zuurrest noemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuurresten en basen

Ik vind de term zuurrest een ongelukkige term, in ieder geval als zo´n zuurrest zelf ook weer als zuur kan reageren.

Is HSO4- de zuurrest van H2SO4? Maar HSO4- is wel zelf ook een relatief zuur ion in water.

Bij ´zuurrest´ denk ik altijd aan en stof die verder niet meer zuur kan reageren, zoals SO42- of PO43-.

Ik zou NH3 niet de zuurrest van NH4+ noemen, omdat NH3 in sommige gevallen ook nog zuur kan reageren.

Gebruik daarom liever de termen geconjugeerde base en geconjugeerd zuur. NH3 is de geconjugeerde base van NH4+ en het geconjugeerde zuur van NH2-.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Zuurresten en basen

Ah duidelijk, bedankt voor de reactie :)

Zuurrest zou eigenlijk wel kunnen, maar geconjugeerde zuur/base geniet dus duidelijk de voorkeur. Nu ik erover nadenk gebruiken we die termen ook vaker op school dan zuurrest. Mysterie opgelost :D

Reageer