gordijnen en elektrosmog.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 77

gordijnen en elektrosmog.

Ado maakt gordijnen die een groot deel van elektromagnetische stralingen afschermen (de zgn. elektrosmog) om zo de eventuele nadelige effecten op de gezondheid ervan te verminderen.

Deze gordijnen zijn om bvb. rond het bed te draperen.

Mijn vraag is: als deze anti-elektrosmoggordijnen elektromagnetische golven tegenhouden, dan zou een GSM vanuit dat bed geen goede ontvangst meer hebben. En als de ontvangst niet verschilt van een bed zonder gordijnen, zou je dan mogen besluiten dat deze gordijnen gewoon niet werken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: gordijnen en elektrosmog.

Kijk ook eens op het volgende forum: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14858

Ik denk dat je inderdaad (met enige voorzichtigheid) mag concluderen dat ze niet werken. Aan de andere kant, de fabrikant maakt (volgens jouw woorden) gordijnen die een groot deel van de straling afschermen. Wat is dat, een groot deel? In ieder geval niet alles, en dan zou het mogelijk zijn dat je GSM het blijft doen. Lijkt me ook wel handig, bv voor wekkerradio's (FM frequenties) die met een radiosignaal op tijd worden gezet Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: gordijnen en elektrosmog.

Een en ander zou kunnen afhangen van de metaaldraadmazen in het gordijn, dat als een kooi van faraday zal moeten werken. Hoe hoger de frequentie van de elektromagnetische straling, hoe fijner de mazen zullen moeten zijn om niets meer door te laten. Let bijvoorbeeld ook maar eens op je autoradio als je een tunnel inrijdt: een FM-zender (hoge frequentie) geeft langer ontvangst dan een middengolfzelder (lagere frequentie). GSM-s werken in de UHF band, d.w.z. 800-1900 MHz. Dat zal dan dus een fijnmazig gordijn moeten zijn, en bovendien goed afgesloten langs de randen... En je muren en plafond-vloer zul je op een andere manier moeten afschermen...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 77

Re: gordijnen en elektrosmog.

Aan de andere kant, de fabrikant maakt (volgens jouw woorden) gordijnen die een groot deel van de straling afschermen. Wat is dat, een groot deel?


De internetsite van de fabrikant zegt 80% van de invallende EM-smog.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: gordijnen en elektrosmog.

Geen idee hoveel een GSM nodig heeft, maar dat zou een verklaring kunnen zijn dat je mobieltje ontvangst blijft houden :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 77

Re: gordijnen en elektrosmog.

De fabrikant garandeert wel een veldvrije en gezonde slaapplaats.

Veldvrij en 80%, is dat geen tegenspraak?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: gordijnen en elektrosmog.

Dan zal je het wetboek moeten induiken, maar mij lijkt het tegenspraak ja. Echter, alcoholvrij bier, daar zit ook nog een tiende procent in meen ik. Maar dat blijft natuurlijk wat anders dan 80%. En wat bedoelt de fabrikant met veldvrij? Electrische velden? En welke dan? Is nogal vaag omschreven vind ik.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: gordijnen en elektrosmog.

En wat bedoelt de fabrikant met veldvrij? Electrische velden? En welke dan? Is nogal vaag omschreven vind ik.
Ik denk dat ze het zelf ook niet weten. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: gordijnen en elektrosmog.

Typisch geval van: 'de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt'.

Of mensen last kunnen hebben van EM straling, laat ik in het midden. Hoe ze hiervan kunnen genezen laat ik tevens in het midden. (hier is toch geen consencus over te bereiken).

De enige (mij bekend zijnde) manier om EM straling tegen te houden is de farrday kooi (zoals ook al zo mooi door JvdV genoemd).

De enige andere manier om je tegen negatieve straling te beschermen is de bio-stabiel :roll: :P

Die anti-elektrosmoggordijnen (dat is nog eens een scrabble woord) vallen volgens mij dus ook in dezelfde catogorie thuis als de bio-stabiel, saunabelt etc.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer