pH meter problemen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

pH meter problemen

Vandaag heb ik een pH meter die niet door zijn kalibratie wil.

Probleem: Buffer pH 4 wordt herkend als pH 7

Oplossing:

- de pH meter al ge-reset -> geen effect.

- de stekkers er al uit gehad -> geen effect

- de pH meter in KCl en later nog in citroenzuur laten staan -> geen effect

Is er iemand die nog een idee heeft? Ik ga nu sowieso bellen met de leverancier.

Het leek mij wel handig om het hier neer te zetten zodat een ander eventueel geholpen kan zijn mocht die hetzelfde probleem ooit meemaken ;)

Gr Natasja

Berichten: 541

Re: pH meter problemen

Meet je bij andere stoffen wel een andere PH, anders kan je electrode wel eens kapot of niet goed aangesloten zijn.

Berichten: 17

Re: pH meter problemen

Citroenzuur wordt ook gemeten rond pH 7 en dit kan gewoonweg niet...

Ik heb de stekkertjes er ook al uitgehad dus de aansluiting zal het ook niet wezen.

De leverancier belt me maar niet terug...dus zo nog maar eens iemand anders bellen ;)

Berichten: 541

Re: pH meter problemen

andere electrode geprobeerd. Klinkt een beetje als een kapotte electrode

Berichten: 17

Re: pH meter problemen

Het geval wil dat dit electroden zijn van 160 euro/stuk :x je begrijpt dat mijn baas liever ziet dat deze nog aan de praat te krijgen is ;)

Dat is dus echt mijn allerlaatste redmiddel

- Al kan ik wel controleren of het aan de electrode ligt of de apparatuur...dus ik ga dat straks doen. Uitgevoerd: geen effect, geen verschil...het ligt wat mij betreft aan de meter :(

Bedankt!

Berichten: 162

Re: pH meter problemen

Mag ik vragen waarom zo'n dure electorde?

Groetjes Angela

Berichten: 184

Re: pH meter problemen

IS er ook een mogelijkheid om je pH meter te "nullen"?

welk merk en type pH meter gebruik je?

Berichten: 180

Re: pH meter problemen

weet je de steilheid van je elektrode??

bv. 59,10 mV/pH

wanneer dit lager is dan 50 dan is het toch wel klaar met de elektrode.

Berichten: 17

Re: pH meter problemen

Zo, daar was ik weer.

Het is de meter en niet de electrode!!!! Eerst uitproberen dan pas afschrijven ;)

Hier zijn we achter gekomen door electrodes te verwisselen.

Een gekalibreerde electrode op de (kapotte) apparatuur gaf dezelfde afwijking.

De electrode op de gekalibreerde apparatuur deed gewoon zijn werk.

Dus het ligt in de meter.

Nu heb ik dus opnieuw het boekje onder mijn neus om te zien of ik het apparaat zover krijg pH buffer 4 als zodanig te herkennen...maar het is een handmodel en geen tafel model dus minder knopjes en wellicht minder opties.

Steilheid? Staat nu op 59,x dus is goed. Dit zal van de laatste kalibratie zijn want nu kom ik er niet meer doorheen...

Waarom zo'n dure electrode? We produceren crèmes, waterige vloeistoffen en alles daar tussen in. Door die verscheidenheid kwamen we met VWR en Merck uit op deze electrode.

Welk apparaat? Een WTW pH315i

Electrode? Sentix HW

Mocht ik er nu dus niet uitkomen moet ik de pH meter opsturen...ik ga weer aan de slag.

Berichten: 252

Re: pH meter problemen

Waarschijnlijk is de ingang van je toestel gecorrodeerd. Je kan proberen dit schoon te maken met alcohol. Als het niet lukt kan je hem terug naar je leverancier sturen voor herstelling maar de kans is erg groot dat die hem onherstelbaar verklaren of dat de herstelling erg duur is 8-[

Enneuh, ... € 160,- is echt niet duur voor een goede elektrode. eker niet als die ook geschikt moet zijn voor crèmes.

Berichten: 223

Re: pH meter problemen

Enneuh, ... € 160,- is echt niet duur voor een goede elektrode. eker niet als die ook geschikt moet zijn voor crèmes.
wou net zeggen

dat is een redelijk normale prijs

Berichten: 162

Re: pH meter problemen

Voor een electrode gebruikt voor die toepassing idd.

Maar dat wist ik toen nog niet, vandaar de vraag.

Groetjes

Reageer