Springen naar inhoud

berekening LOD en LOQ


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Tinus06

    Tinus06


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 11:59

Ik bereken de LOD en LOQ altijd vanuit de ijklijn.
bijv; LOD = (3.96*intercept)-intercept / slope
Echter nu is mijn intercept negatief. Hoe bereken je dan de LOD en LOQ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Cyclops

    Cyclops


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 15:39

Wat je eigenlijk doet is een waarde interpoleren op de ijklijn.
In jouw geval neem je de asafsnede (intercept) oftewel de blanco en die vermenigvuldig je 3.96 maal. Je hebt dan als het ware een Y-waarde die je in de vergelijking van je ijklijn in kan vullen.

Ijklijn: Y = aX + b

a = slope
b = intercept

Normaal doe jij; Y (= 3.96 * b) - b / a.
Bij een negatieve b moet je dan; -b + (3.96 * |b|) + b / a

Veranderd door Cyclops, 19 januari 2009 - 15:49


#3

bteunissen

    bteunissen


  • >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 15:42

Ik denk dat dit alleen opgaat als je een ijklijn door `0´ trekt. Het gebeurt wel vaker dat de intercept kleiner dan 0 is als je de `0´ niet als waarde mee neemt bij het bepalen van de optimale ijklijn.
Dit geeft ook wel weer aan dat het bepalen van een LOD of LOQ aan de hand van de ijklijn mijns inziens discutabel is.
De LOQ en LOD empirisch bepalen a.d.v de signaal/ruis verhouding vind ik een betere aanpak.

#4

Cyclops

    Cyclops


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2009 - 15:53

Heb je helemaal gelijk in, maar dat is ook voornamelijk methode afhankelijk. Sommige kunnen makkelijk af met een berekende LOQ/LOD.

#5

Tinus06

    Tinus06


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2009 - 16:24

Wat je eigenlijk doet is een waarde interpoleren op de ijklijn.
In jouw geval neem je de asafsnede (intercept) oftewel de blanco en die vermenigvuldig je 3.96 maal. Je hebt dan als het ware een Y-waarde die je in de vergelijking van je ijklijn in kan vullen.

Ijklijn: Y = aX + b

a = slope
b = intercept

Normaal doe jij; Y (= 3.96 * b) - b / a.
Bij een negatieve b moet je dan; -b + (3.96 * |b|) + b / a

Kan je hier even fictief cijfertjes in zetten, dat geeft mij een beter beeld van wat je precies bedoeld.

#6

GemieMackmora

    GemieMackmora


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2009 - 16:12

hey allemaal ik denk ik doe ook eff mee.

dit kan best een domme vraag zijn, maar toch ga ik hem stellen.

als je fictieve cijfers gaat gebruiken, kan je ze dan zelf niet verzinnen? :D

of bedoel je cijfers die je zou kunnen krijgen bij de ijklijn.

Greetz

#7

hendrik8

    hendrik8


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2009 - 19:27

LOQ en LOD berekenen vanuit de signaal/ruisverhouding. LOD=sig/noise=3 en LOQ=sig/noise=10

#8

Tinus06

    Tinus06


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 10:12

hey allemaal ik denk ik doe ook eff mee.

dit kan best een domme vraag zijn, maar toch ga ik hem stellen.

als je fictieve cijfers gaat gebruiken, kan je ze dan zelf niet verzinnen? :D

of bedoel je cijfers die je zou kunnen krijgen bij de ijklijn.

Greetz

Verzinnen hoeft niet, hier 1 van de ijklijn waarden.

slope (a) = 577.8
Intercept (b) = -56333





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures