berekening LOD en LOQ
Moderator: ArcherBarry
-
- Berichten: 8
berekening LOD en LOQ
Ik bereken de LOD en LOQ altijd vanuit de ijklijn.
bijv; LOD = (3.96*intercept)-intercept / slope
Echter nu is mijn intercept negatief. Hoe bereken je dan de LOD en LOQ?
bijv; LOD = (3.96*intercept)-intercept / slope
Echter nu is mijn intercept negatief. Hoe bereken je dan de LOD en LOQ?
-
- Berichten: 29
Re: berekening LOD en LOQ
Wat je eigenlijk doet is een waarde interpoleren op de ijklijn.
In jouw geval neem je de asafsnede (intercept) oftewel de blanco en die vermenigvuldig je 3.96 maal. Je hebt dan als het ware een Y-waarde die je in de vergelijking van je ijklijn in kan vullen.
Ijklijn: Y = aX + b
a = slope
b = intercept
Normaal doe jij; Y (= 3.96 * b) - b / a.
Bij een negatieve b moet je dan; -b + (3.96 * |b|) + b / a
In jouw geval neem je de asafsnede (intercept) oftewel de blanco en die vermenigvuldig je 3.96 maal. Je hebt dan als het ware een Y-waarde die je in de vergelijking van je ijklijn in kan vullen.
Ijklijn: Y = aX + b
a = slope
b = intercept
Normaal doe jij; Y (= 3.96 * b) - b / a.
Bij een negatieve b moet je dan; -b + (3.96 * |b|) + b / a
-
- Berichten: 1.122
Re: berekening LOD en LOQ
Ik denk dat dit alleen opgaat als je een ijklijn door `0´ trekt. Het gebeurt wel vaker dat de intercept kleiner dan 0 is als je de `0´ niet als waarde mee neemt bij het bepalen van de optimale ijklijn.
Dit geeft ook wel weer aan dat het bepalen van een LOD of LOQ aan de hand van de ijklijn mijns inziens discutabel is.
De LOQ en LOD empirisch bepalen a.d.v de signaal/ruis verhouding vind ik een betere aanpak.
Dit geeft ook wel weer aan dat het bepalen van een LOD of LOQ aan de hand van de ijklijn mijns inziens discutabel is.
De LOQ en LOD empirisch bepalen a.d.v de signaal/ruis verhouding vind ik een betere aanpak.
-
- Berichten: 29
Re: berekening LOD en LOQ
Heb je helemaal gelijk in, maar dat is ook voornamelijk methode afhankelijk. Sommige kunnen makkelijk af met een berekende LOQ/LOD.
-
- Berichten: 8
Re: berekening LOD en LOQ
Kan je hier even fictief cijfertjes in zetten, dat geeft mij een beter beeld van wat je precies bedoeld.Cyclops schreef:Wat je eigenlijk doet is een waarde interpoleren op de ijklijn.
In jouw geval neem je de asafsnede (intercept) oftewel de blanco en die vermenigvuldig je 3.96 maal. Je hebt dan als het ware een Y-waarde die je in de vergelijking van je ijklijn in kan vullen.
Ijklijn: Y = aX + b
a = slope
b = intercept
Normaal doe jij; Y (= 3.96 * b) - b / a.
Bij een negatieve b moet je dan; -b + (3.96 * |b|) + b / a
-
- Berichten: 19
Re: berekening LOD en LOQ
hey allemaal ik denk ik doe ook eff mee.
dit kan best een domme vraag zijn, maar toch ga ik hem stellen.
als je fictieve cijfers gaat gebruiken, kan je ze dan zelf niet verzinnen?
of bedoel je cijfers die je zou kunnen krijgen bij de ijklijn.
Greetz
dit kan best een domme vraag zijn, maar toch ga ik hem stellen.
als je fictieve cijfers gaat gebruiken, kan je ze dan zelf niet verzinnen?
of bedoel je cijfers die je zou kunnen krijgen bij de ijklijn.
Greetz
-
- Berichten: 9
Re: berekening LOD en LOQ
LOQ en LOD berekenen vanuit de signaal/ruisverhouding. LOD=sig/noise=3 en LOQ=sig/noise=10
-
- Berichten: 8
Re: berekening LOD en LOQ
Verzinnen hoeft niet, hier 1 van de ijklijn waarden.GemieMackmora schreef: hey allemaal ik denk ik doe ook eff mee.
dit kan best een domme vraag zijn, maar toch ga ik hem stellen.
als je fictieve cijfers gaat gebruiken, kan je ze dan zelf niet verzinnen?
of bedoel je cijfers die je zou kunnen krijgen bij de ijklijn.
Greetz
slope (a) = 577.8
Intercept (b) = -56333