Zuren en basen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Zuren en basen

Dag iedereen,

Hoe herken je aan een organische binding dat het een zuur of een base is?

En hoe zie je wat zuurder of wat basischer is?

Ik heb donderdag examen organische chemie en het was me nog niet helemaal duidelijk :D

Vriendelijke groet

Daan

Berichten: 374

Re: Zuren en basen

jij hebt goed opgelet...

lees je boek eens door.

en tweede vraag staat in BINAS.

Berichten: 541

Re: Zuren en basen

Dit heeft te maken met het feit of een molecuul een H+ op kan nemen dan wel af kan staan.

Berichten: 8

Re: Zuren en basen

Dit onderdeel wordt bij ons als zelfstudie beschouwt...

Wat is BINAS ?

Dat van het H atoom weet ik wel... maar bij organische chemie ligt het allemaal gecomplixeerder als anorganisch... wanneer kan het H atoom afgegeven worden en wanneer niet?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en basen

Weet je hoe een carboxylgroep eruit ziet? Weet je hoe een vrij elektronenpaar eruit ziet en snap je de reactiviteit daarvan? Snap je de elektronenzuigende/stuwende werking van substituenten?

Daarmee wil ik zeggen dat een organisch zuur ook een aldehyde of keton kan zijn, waarvan de α-waterstoffen zuur kunnen reageren. Voorbeeldje: aceton heeft er 6 :)

Berichten: 8

Re: Zuren en basen

ja ik weet hoe het er uit ziet en de werking ervan....

ik had wel door dat je niet aan een bepaalde groep kan zien of het zuur of base is....

ik zoek echter meer achter bepaalde truc's, herkentips, hoe je zeker weet of er een h attoom kan worden afgeven... hoe zuur iets is tegen over eeen ander zuur etc...

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en basen

Dat zeg ik toch juist. :P

Ok nog een voorbeeldje, wat is zuurder: 1,1,1-trichloorazijnzuur of azijnzuur.

Het is hier dus een combinatie van groepen. Het COOH deel maakt het sowieso al zuur, maar omdat je er elektronenzuigende groepen aan hebt, kan de negatieve lading, veroorzaakt door het afvallen van het proton, beter gestabiliseerd worden. Vergelijk dan ook de pKa's: 0,70 vs. 4,75 :) .

Bij organische zuren en basen is het dus de truc om te leren herkennen waar de ontstane lading heen kan gaan als het molecuul ge(de)protoneerd wordt.

Berichten: 552

Re: Zuren en basen

je moet dus kijken naar de stabiliteit van de geconjugeerde base (of zuur).

Verbindingen met vrije e-paren zijn instaat om een proton op te nemen, waardoor ze in waterig midden basisch zullen reageren: amines bv.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en basen

Het hangt daarbij weer af van de groepen die het ding stabiliseren. http://www.zirchrom.com/organic.htm

Zoek maar eens enkele alkylamines (methyl, ethyl, dimethyl, triethyl, enz) op, de pKa's liggen dichter bijelkaar, maar het valt op dat die afhangt van het aantal C atomen in het molecuul.

Reageer