hoeveel euro's passen in een box

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1

hoeveel euro's passen in een box

Kan iemand mij helpen bij de volgende vraag:

Een Euro weegt 7.5 gram heeft een hoogte van 2.33mm en een diameter van 23,25 mm.

Daarnaast heb ik een box van 250mm hoog, 250mm breed en 200mm diep.

De vraag is hoeveel Euro's passen er in de box en als tweede vraag wat is dan de massa van de Euro's in de box.

Heel graag hulp hoe te berekenen of de antwoorden.

Dank je wel!!!

Berichten: 55

Re: hoeveel euro's passen in een box

hej,

Je moet het volume van je eurostuk berekenen en dat van je bak.

Dan deel je het volume van je bak door het volume van je euro. Dan weet je het aantal eurostukken dat er in kunnen. En zo kom je ook aan de massa.

ciao ;)

Berichten: 2.337

Re: hoeveel euro's passen in een box

Dit gaan moeilijke berekeningen worden.

Kan je het niet gewoon pracktisch uittesten hoeveel erin de beste situatie in kunnen?

Je zou kunnen beginnen met er zoveel mogelijk op hun smalste kant te plaatsen en er dan nog zoveel mogelijk op te leggen.

Het gaan er minstens tien zijn. ;)
hej,

Je moet het volume van je eurostuk berekenen en dat van je bak.

Dan deel je het volume van je bak door het volume van je euro. Dan weet je het aantal eurostukken dat er in kunnen.
En de ruimte die verloren gaat dan? Of mag je de eurostukken eerst verbrijzelen? :twisted:

Berichten: 374

Re: hoeveel euro's passen in een box

theoretisch:

inhoud box/inhoud muntstukken :P

dat gewoon doe is stukken makkelijker.

maar wat heeft dit met Chemie te maken?

Berichten: 915

Re: hoeveel euro's passen in een box

Je berekent respectievelijk lengte, breedte en hoogte van bak en euro, dan bereken je de limiterende factor (bakje of euro) en bereken de mogelijkheden dan.

Leg dus 2 dingen (breedte, lengte of hoogte) "vast" en werk met 1 variabele, dan zijn er nog maar een pak of 9(?) mogelijkheden.

Berichten: 915

Re: hoeveel euro's passen in een box

Ik kom 8560 uit, met een massa van 64,2 kg

Berichten: 70

Re: hoeveel euro's passen in een box

8560 stukjes kom ik ook uit

als volgt:

stapeling 1: de muntstukjes op de bodem gelegd, op elkaar

200/2,33 = 85

250/23,5 = 10

-> 10.10.85 = 8500 stukjes

stapeling 2: de muntstukjes naast elkaar gelegd met de smalle kant op de bodem.

200/23,5 = 8

250/2,33 = 107

250/23,5 = 10

-> 8.10.107 = 8560

Besluit

stapeling 2 geeft het grootst aantal stukjes.

Berichten: 374

Re: hoeveel euro's passen in een box

Ik kom uit op 12636,2525 euro's

met een massa van 94,77189kg

Berichten: 915

Re: hoeveel euro's passen in een box

Door verbrijzeling of door omsmelting?

Die cijfers na de komma zijn natuurlijk absurd...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoeveel euro's passen in een box

Wat weten we nu: Het antwoord 8560<=x<=12636. Verdere voorbeelden van hoe het kan kunnen de ondergrens nog verhogen, maar daarna bewijzen dat dat de beste oplossing is is onvoorstelbaar moeilijk. Over dit soort "simpele" puzzeltjes buigen wiskundigen zich soms voor vele jaren. Lees eens een boekje van Martin Gardner....

Berichten: 70

Re: hoeveel euro's passen in een box

Het kan nog wel wat meer dan 8560.

Als je de euro's plat legt met de smalle kant op de bodem kan je op die wijze 8560 muntjes stapelen. De doos is dan nog niet vol. Hier bovenop kan je nog eens 500 euro'tjes leggen met de ronde zijde naar onder.

Dus minstens 9060 euro's.

En waarschijnlijk kunnen er aan de zijkant ook nog wel wat muntjes bij gestoken worden...

EDIT: aan de zijkant kunnen er nog eens een 480 extra... dat maakt 9540.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoeveel euro's passen in een box

Nikos, je maakt de fout door de euromunten als vloeistof te beschouwen. Als je 4 euromunten in een 4-kant legt, heb je daar al een gat waar geen euromunt meer kan. De truc is om een euromunt als een blok te beschouwen van 2,33x23,25x23,25 mm.

Berichten: 374

Re: hoeveel euro's passen in een box

zo dom ben ik niet hoor ;)

was meer een grapje :P

Berichten: 3.145

Re: hoeveel euro's passen in een box

Inderdaad zijn dit bijzonder complexe vraagstukken. De vraag is wat is de meest efficiente pakking bij een bepaalde doos-maat en een bepaalde maat van de objecten die je wilt inpakken. Een goede benadering krijg je door iedere euro als vierkant te beschouwen en deze vierkanten te stapelen. Aan de zijkanten kun je dan op zijn kant ook nog stapeltjes vierkanten kwijt.

Misschien kun je een betere pakking krijgen als je niet als vierkant werkt, maar de euros iedere keer half versprongen legt. Of dit efficienter is of niet hangt van de grootte van het bodemoppervlak van de doos af. Ik denk dat het in dit geval wel iets efficienter is, maar aan de zijkant kun je weer minder kwijt. Het is een kwestie van rekenen...

Berichten: 1.816

Re: hoeveel euro's passen in een box

Hier staan wat mogelijke oplossingen voor je probleem.

http://old-www.cwi.nl/events/conferences/VC99/melissen.pdf - -
LiA

Gesloten