Katalysatoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Katalysatoren

Hallow

Hoe werken katalysatoren?

Ik weet dat ze de activeringsenergie verlagen, en zo de reactiesnelheid verhogen, zonder dat ze zelf van structuur veranderen. Maar hoe doen ze dit nu precies?

En wat is er zo speciaal aan een platina-katalysator.

Ze worden veel gebruikt bij reacties...

Berichten: 195

Re: Katalysatoren

Je vraag is wel heel algemeen gesteld. De werking van katalysatoren verschilt van geval tot geval. Geef eens een voorbeeld van een reactie en de bijbehorende katalysator en misschien kan iemand je verder helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Katalysatoren

Bijvoorbeeld bij de productie van ammoniak. Het Haber-Boschproces. Hierbij gebruikt men een ijzerkatalysator voor de reactie:

N2+ 3H2 <=> 2NH3

Wat is hier het nut van de katalysator? En waarom precies de "ijzer"katalysator?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Katalysatoren

Het nut van de katalysator lijkt me duidelijk. Je schrijft zelf al een dubbele pijl op.

Probleem bij deze synthese is dat de hoge temperatuur die nodig is om de reactie vlot te laten verlopen ervoor zorgt dat de teruggaande reactie (die endotherm is) ook toeneemt. Hierdoor ontstaat evenwicht. Door de druk te verhogen kun je de ligging van het evenwicht verschuiven naar de kant met de minste deeltjes, dus naar rechts. Een systeem dat dergelijke hoge druk kan weerstaan is echter zeer kostbaar.

Door een katalysator te gebruiken kun je bij wat minder extreme omstandigheden t.a.v. druk en temperatuur toch een snelle reactie met fatsoenlijke opbrengst creëren.

De ijzerkat is hier een poreuze matrix (dus groot oppervlak) waar de N2 en H2 moleculen aan kunnen adsorberen en vervolgens in losse atomen kunnen dissociëren. Deze losse atomen kunnen dan gecombineerd worden tot ammoniakmoleculen. Zoek maar eens op "Ertl" en "ammonia synthesis".

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Katalysatoren

Met dit soort katalysators worden de afzonderlijke moleculen dus dichter bijelkaar gedrukt, iets wat zonder katalysator dus alleen mogelijk zou zijn met een verhoogde druk en temperatuur. Palladium op geactiveerde kool is ook zo een. Het palladium raakt/wordt verzadigd met waterstofgas, waarna dit alkenen en ander spul kan reduceren. Ook hier zorgt de katalysator voor een hogere gasdichtheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Katalysatoren

Waarschijnlijk gebruikt men voor katalysatoren niet-reactieve stoffen, dat lijkt mij logisch...

Bestaan er ook vloeibare, of gasvormige katalysatoren?

Argon bijvoorbeeld, zou dat geen goede zijn? Argon is amper reactief, en het is het ideaal gas, 2 postieve dingen lijkt mij!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Katalysatoren

Zoutzuur kan ook een goede katalysator zijn. Ligt dus volledig aan de toepassing of iets al dan niet reactief moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Katalysatoren

Argon bijvoorbeeld, zou dat geen goede zijn? Argon is amper reactief, en het is het ideaal gas, 2 postieve dingen lijkt mij!
Deze gedachtegang is niet juist. Een katalysator wordt niet verbruikt tijdens een reactie en staat daarom ook niet in de totale reactievergelijking. Maar hij doet wel degelijk mee in de reactie, omdat:
Door een katalysator te gebruiken kun je bij wat minder extreme omstandigheden t.a.v. druk en temperatuur toch een snelle reactie met fatsoenlijke opbrengst creëren.
Een nauwlijks reactieve stof zal dus niet geschikt zijn als katalysator voor een reactie.

Reageer