RNA electroforese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

RNA electroforese

Hallo,

ik zit in MBO3 en we hebben vorige week een RNA isolatie, concentratiebepaling en electroforese gedaan. Ik heb hierbij een marker laten meelopen. Ik had bij de electroforese wel gewoon 2 bandjes, waarvan 1 2x zo dik was als de ander, heb in een andere topic gelezen dat dit moet kloppen.

Nou heb ik dus de vraag: Wat houdt 18 en 28S nou precies in? Hoeveel bp is dat precies? En waarom S, en niet gewoon bp? Dit kan ik nergens op het internet vinden.. Hebben jullie een idee??

groetjes, Marielle.

Berichten: 740

Re: RNA electroforese

Ik hoop dat je een beetje Engels kan, maar hier staat het antwoord op je vraag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ribosome

Berichten: 7

Re: RNA electroforese

Hoi Roy,

op wikipedia/ribosome staat:

Eukaryoten hebben 80s ribosomen, elk bestaande uit een kleine (40s) en grote ('60) subeenheid. Hun grote subeenheid bestaat uit een 5S-RNA (120 nucleotiden), een 28S RNA (4700 nucleotiden), een 5.8S subeenheid (160 nucleotiden) en ~ 49 eiwitten.

Er staat echter in mijn dictaat, dat deze bandjes een grootte zouden moeten hebben van 18S en 28S. Dat kan ik niet uit deze tekst halen. Ik heb trouwens RNA uit een Zeeuwse mossel geisoleerd.

Bedankt dat je zo meedenkt... maar op de site die jij gaf kan ik het antwoord niet vinden...

Groetjes Marielle

Reageer