afvalverwerking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

afvalverwerking

Ik heb een vraagje. Zoals jullie weten beoefen ik hobbychemie. Hier komen, al dan kleine hoeveelheden, afvalstoffen bij vrij. Schadelijke organische solventen (DCM, CHCl3, een klein beetje tetra (heb er 30ml van) bewaar ik in een fles. De rest, zoals aceton, ethanol, azijnzuur gaan gewoon het riool in, dat is zo afgebroken. Zuren en bases ook, weg ermee. Wat ik wel bewaar altijd zijn de zware metalen.

Ik stop zwaar metaal-oplossingen in een 300ml fles, die permanent open staat in een lekbak in mijn zuurkast (om te zorgen dat de boel niet knalt door een gasontwikkeling).

Maar de fles begint nu aardig vol te raken. Wilco's advies was de 500ml zoutzuur flessen van de Hubo e.d. te gebruiken voor het opslaan van het spul en het later wegbrengen voor verwerking als DOKA-afval. Maar ik vind het gaan naar een afvalverwerkingsbedrijf met een sterk gekleurde oplossing met zwaar-metaal afval nou niet echt een top-idee. Als ze eenmaal dingen gaan vragen , en ze begrijpen het niet meer...

Maar nu zat ik me te bedenken, ik kan ook zelf het afval verwerken, en alle schadelijke metalen er uit laten vallen, als element. Als element kan ik het na wat naspoelen met water gewoon voor eeuwig veilig in een potje bewaren. De metalen zijn over het algemeen niet giftig.

Denken jullie dat de oplossing aanzuren, zodat alle onoplsbare zouten erin oplossen, en vervolgens voorzichtig propje voor propje aluminium toevoegen kan werken? De metalen aanweig zijn vooral koper, nikkel, cobalt, chroom(III) (geen 6+) en verder kleine hoeveelheden lood, vanadium, zilver, mangaan, en ook nog zo'n 100mg Hg2+. Produceer je bij alle elementen in dit geval het metaal? Chroom toch niet?

Zink zou misschien ook gebruikt kunnen worden, maar ik zie dit niet zitten, aangezien zink zelf giftig is voor het millieu.

Kan iemand mij helpen op dit punt?

PS: Neerslaan al onoplosbaar zout en dan bewaren is niet echt een optie voor mij. Veelal zijn deze nog redelijk giftig, en worden nog steeds als chemisch afval beschouwd. Bovendien moet je met sulfide uit de kast komen wil je echt metalen helemaal uit oplossing drijven, en dat betekent dus H2S. En om grote hoeveelheiden H2S te maken, dat kan alleen in een echt lab.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: afvalverwerking

Ik heb twee ideeën:

1. Kun je het niet gewoon als chemich afval naar Gemeentewerken brengen? Uiteindelijk heb ik daar ook steeds de oude accu´s van onze oldtimers gebracht (zonder problemen).

2. Als dat niet werkt: bel een laboratorium in de buurt en vraag of jij je gigantische hoeveelheid ;) misschien bij een van hun zuurhoudende afvalvaten van pak ´m beet 30 liter elk mag gieten.

Berichten: 840

Re: afvalverwerking

Tja, ik ben bang dat de Gemeentewerken dan vreemd gaat kijken. Kijk, loodaccu's zijn normaal, want zij weten wat dat is, maar als ik aan kom met 'zware metalen', dan heb ik zo'n gevoel dat ze het gelijk niet meer snappen. Maarja, ik kijk nog wel even.

Een laboratorium, dat zou inderdaad kunnen. Dan zeg ik gewoon dat ik op kleine schaal metaalchemie bestudeer, en of ik dat afval kwijt kan. Dan worden ze ook niet gelijk histerisch denk ik (vergeleken met de rest van niet-wetend Nederland, die nou niet echt staat te springen van de hobbychemie).

Maar er zit, al dan zeer weinig (100mg) kwik in de fles. En dat mag toch niet in die afvalvaten? Of moet die kleine hoeveelheid dan maar verzwijgen?

Marianne, aangezien u in de buurt woont (ik woon in Hillegersberg, dus denk ik wel binnen 5-10km), weet u een laboratorium dat 'hobbychemie-vriendelijk' is, en niet mij met de neus aankijkt als ik daar met zwaar-metaal afval kom?

Ik ben natuurlijk nog steeds erg geinteresseerd in verwerkingsmethoden die ik zelf kan doen.

Berichten: 281

Re: afvalverwerking

Kan je het niet in laten dampen? Of komen daar mogelijk gevaarlijke stoffen bij vrij?

Berichten: 840

Re: afvalverwerking

Dat is absoluut geen optie.

Bij koken of zelfs het sterk verwarmen van oplossingen, komen er kleine druppeltjes (aerosols) vrij, waarin ook opgeloste ionen zitten. Het lijkt me dus echt geen goed idee om allemaal aerosols in de lucht te hebben, met giftige ionen erin.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: afvalverwerking

In dat geval kun je een stukje keukenpapier over de opening leggen. Het keukenpapier dan als chemisch afval zien.

Berichten: 840

Re: afvalverwerking

Ja dat kan.

Maar dan zit ik met een smurrie met allemaal hydroxiden e.d. , en die moet ik dan ook weer gaan bewaren.

Nee ik zie 3 opties:

-Gemeentewerken, met kans dat ze het niet aannemen.

-Een lab, hopelijk een op aanraden van Marianne (zie boven).

-Zelf verwerken tot de elementen. Dit lukt zeker met aluminium folie bij koper, zilver, kwik, lood, en ik denk ook nikkel en kobalt, maar mangaan en chroom ben ik onzeker van.

Berichten: 70

Re: afvalverwerking

het scheikundelab op school/unif?

Berichten: 70

Re: afvalverwerking

het scheikundelab op school/unif?

EDIT: dubbele post.. sorry, gebeurde per ongeluk met een refresh.

Admin: verwijder dit maar.

Berichten: 243

Re: afvalverwerking

het scheikundelab op school/unif?
Wilde ik net gaan zeggen, ga langs bij een universiteit of hogeschool. Wij hebben zat afvalvaten staan waar zuren en zware metalen in gaan :P

Denk dat alleen dat kwik misschien lastig wordt, dat zit meestal in een aparte fles 8-)

Berichten: 840

Re: afvalverwerking

Het is maar 100mg... Is dat niet een dermate kleine hoeveelheid dat je dat gewoon wel moet kunnen verzwijgen?

Ik zou wel graag vaker experimenteren met kwik, maar dit is nou net de reden dat ik dat maar 2x met een peipklain spateltje heb gedaan: afval.

Unif kan wel, maar aan de andere kant... Gaan ze je niet vreemd aankijken als je komt aanzetten met vanadium/koper/kobalt/nikkel afval. Dat is wat ik nooit zo leuk vind. Met hobbychemie kijken sommige mensen je met de neus aan, vooral die veiligheidsfreaks.

De school om de hoek kan niet. Ze hebben geen afvalvat, daar gaat alles gewoon de gootsteen is (ja ook het experiment wat ik met dichromaat en lood en nikkel moest doen....). De TOA heeft wel eens gezegd dat ze een soort filter hebben, waar alle metalen blijven hangen.

Het hele punt is dus, tuurlijk zou ik ergens dat afval heen kunnen brengen. Maar ik heb er geen zin in dat mensen me vreemd gaan aankijken omdat ik een aparte hobby beoefen en eventueel zelfs uit paranoia de politie gaan bellen. Ik ga dus alleen naar een vertrouwelijk lab, met mensen waarvan ik niet dat soort dingen hoef te vrezen.

Berichten: 111

Re: afvalverwerking

Ik werk als TOA op een school en moet zodoende ook doen aan afvalverwerking. Ik laat alle zware metalen oplossingen (manganaten en chromaten eerst bewerken) neerslaan door er soda oplossing aan toe te voegen. Hierna filtreer ik het. Ik laat nog een beetje sodaoplossing bij het filtraat lopen om te kijken of er een overmaat soda aanwezig was. (Zo niet dan ontstaat er een troebeling en moet er een overmaat worden toegevoegd en opnieuw worden gefiltreerd. Dit werkt slecht met Bariumzouten maar verder werkt het goed. Als er veel afval met Barium is dan giet ik dit als laattste door het filter (zit dan wat verstopt) en dan werkt het beter.

Het transport van zware metalen in oplossing geeft immers een stuk groter risico dan vaste stof in een stevige plastic zak in een pot. Daarom is het ook duurder om af te laten voeren door Van Gansewinkel.

Aanbieden bij de milieustraat zou moeten kunnen (al helemaal met een goed gesloten potje met kwikafval dit is geld waard voor ze). Ze gaan hoogstens zeggen dat je een bedrijf bent, maar dat is niet zo dus komt wel goed.

Succes

Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: afvalverwerking

Jor, je hebt mail.

Reageer