[scheikunde] Ester examen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Ester examen

Hallo ik heb morge een toets en.. ik heb een vraag over esters deze vraag zat in een toets van vorig jaar en komt volgens mij uit een super oud examen:

Men bereidt een ester met een molecuulmassa van 116u uit een alkanol en een onvertakt alkaanzuur 1,001 gram van het alkaanzuur word geneutraliseerd door 22.75mL 0,5000 M natronloog

a)leid uit de bovenstaande gegevens af welke alkaanzuur en welk alkanol zijn gebruikt voor de bereiding van de ester

b) geef met behulp van de antwoorden op onderdeel a), de structuurformule en de naam van de ester
.

ik heb bij vraag a en b egt geen idee

alvast bedankt.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ester examen

sorry ik lees nu pas dat ik ook moet vertelle wat ik zelf heb geprobeerd.. ik weet dus niet hoe je zonder naam van een ester erachter kan komen.. welk alkaanzuur of alcohol gebruikt is.. ik denk dat je iets moet doen met natronloog ik heb toen berekend wat het aantal mmol was maar ja wat moet ik dan daarmee doen.. dus ik heb het tot zover geprobeerd en kan geen link legge met wat ik verder kan doen

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Ester examen

De notronloog reageerd 1 op 1 met de alkaanzuur. Het aantal mol natronloog dat je nodig hebt om te neutraliseren.

0.022.75l * 0.5000 mol/l = 0.011375 mol (niet tussentijds afronden)

Dit aantal mol weegt 1.001 gram dus

1.001 g / 0.011375 = 88.000 g/mol

Aangezien je nu de molmassa weet, kun je kijken welke onvertakte alkaanzuur deze molmasse heeft. Ieder alkaan zuur heeft een COOH-groep. Deze weegt 45g/mol. De rest van de keten weegt dan dus 43 g/mol. De keten wordt aan de andere kant gesloten door een H-atoom die weegt 1g/mol. Nu houden we de keten over bestaande uit HCH met een massa van 14g/mol. 43-1/14=3

Het is dus butanol

De ester heeft een massa van 116u. Teken de ester maar eens en haal er de zuur groep vanaf. Kijk welk deel je overhoud en hoe zwaar dit moet zijn en bereken welke alcohol dit geweest moet zijn. Pas op. je kunt niet zeggen 116-88=28u want er is water afgeslitst tijdens de reactie.

Succes.

Reageer