[scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

help!

wij moeten op school een proef uitleggen. wij gaan een vetvlek verwijderen met behulp van wasbenzine, maar hoe werkt dat eigenlijk? kan iemand me daar mee helpen?

volgens mij heeft het iets te maken met het polair/apolair zijn van het vet en de wasbenzine, maar veel verder kom ik niet.

Berichten: 195

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

Ik denk dat je met die laatste opmerking al een eind in de goede richting bent. Wat snap je er verder niet aan?

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

Weet niet of je al in de les hebt geleerd over de werking van micellen (in wasmiddel), maar dit scheelt qua werking niet veel :D (heeft idd met polariteit te maken)

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

mijn probleem is dat ik niet weet hoe het uit te leggen, ik weet dat het te maken heeft met polair/apolair zijn, maar hoe leg je dat uit (in een beetje makkelijke taal)?

het woord micellen zegt mij helemaal niets, is denk ik ook iets te moeilijk, het is een proef die ik voor 4 vmbo moet uitvoeren.

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

Oke, ff een hint. Als je een bak water hebt en jij gooit daar een scheut olie, wat zie je dan gebeuren en wat heeft dit te maken met polariteit? Lost dit op ja of nee???

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

het water is polair en olie is apolair, de olie lost dus niet op in water.

als je dan kijkt naar het wasbenzine voorbeeld.

wasbenzine is een apolaire stof (?) en daarom lost het vet er in op??

zit ik zo een beetje in de richting of is het allemaal onzin wat ik zeg?

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

Heel goed :D

De micellen in wasmiddel doen een beetje hetzelfde, de staart is apolair en gaat in de vetvlek zitten. De kop is polair en blijft in het water hangen zeg maar. Vervolgens kan je zo als het ware het vet uit de kleding 'weken'.

Korte samenvatting:

De apolaire vetvlek lost op in de apolaire wasbenzine en daardoor verdwijnt de vlek als je er een beetje overheen schrobt :P

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

WOEHOE!! ik snap het :D [:D] ik ben slimmer dan ik dacht :D [:D]

dankjewel voor de uitleg!

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

Graag gedaan :D

Zet hem op met je experiment 8-) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

nu heb ik nog een probleempje we mogen de woorden apolair/polair,hydrofiel/hydrofoob niet gebruiken want dit zijn (zogenaamd) te moeilijke termen.

hoe leg ik dit simpel uit??

wat ik nu heb, en wat dus te moeilijk is, is dit:

De vetvlek lost niet op in water want water is een polaire stof en vet is een apolaire stof. Wasbenzine is een apolaire stof dus het vet lost wel op in wasbenzine. Als het vet eenmaal opgelost is, is het een kwestie van een beetje wrijven en dan is je vlek er uit.

reactie docent:

Moet je heel erg vereenvoudigen. Vertel het in voorbeelden en noem op het laatst pas iets over polaire en apolaire stoffen.

iemand suggesties??

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

De vetvlek lost niet op in water want water houdt niet van vet. Wasbenzine is een liefhebber van vet dus het vet lost wel op in wasbenzine. Als het vet eenmaal opgelost is, is het een kwestie van een beetje wrijven en dan is je vlek er uit.

Zoiets :)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Wasbenzine als vetoplosser

De vetvlek lost niet op in water want water is een polaire stof en vet is een apolaire stof. Wasbenzine is een apolaire stof dus het vet lost wel op in wasbenzine. Als het vet eenmaal opgelost is, is het een kwestie van een beetje wrijven en dan is je vlek er uit.

reactie docent:

Moet je heel erg vereenvoudigen. Vertel het in voorbeelden en noem op het laatst pas iets over polaire en apolaire stoffen.

iemand suggesties??

Jep, leg uit aan je docent dat polaire stoffen geladen zijn (komt door polaircovalente binding in de stof heeft met elektronennegativiteit te maken). Stoffen die een EN-waarde tussen de 0,5 en 1,6 hebben zijn dus polaircovalent; ongeveer hoger dan 1,6 vormen zich ionen!! Veel stoffen met een hoge EN waarde (kun je in je BINAS opzoeken) en bij stoffen met een lage EN-waarde vormen polaire stoffen, daarom zijn veel stoffen met daarin een O-atoom polaire stoffen (moet je maar gewoon van me aannemen)... Er zijn verschillende soorten vetten (misschien heeft je docent je dat wel verteld): namelijk fosfolipiden, trigyliceriden en steroïden. Ik ben ook pas aan 't beginstadium, maar ik zal een poging wagen het uit te leggen... Bij de fosfolipiden heb je een soort kop met een glycerol en een fosfaatgroep, aan de staart zitten 2 VETZUREN die een hydrofobe toestand laten zien. Hydrofoob= watervrezend en hydrofiel= waterlievend dus graag naar water toe. Dit gebeurt ook letterlijk, want de kop gaat naar 't water toe staan en de staarten van het water af (daarom is dit zo geschikt voor celmembranen!!). Ik denk dat jou docent het over de "echte vetten= triglyceriden" heeft. Dit betekent dat er in het midden een glycerol binding bevindt en daarom heen 3 VETZUREN. Als ik het goed zeg, heeft glycerol een hydrofiele toestand en de vetzuren juist een hydrofobe en daarom lossen deze niet goed op in het water (ze zijn namelijk apolair en water is bijv. polair). Polair en apolair gaat totaal niet samen! Daarom gebruik je wasbenzine (apolair), want apolair met apolair (niet geladen) gaat goed samen en dus lost deze goed op in wasbenzine. Daarom kan je wasbenzine gebruiken om een vet uit je kleding te krijgen ;)

Hoop dat je hier iets mee kunt;

Groetjes Marco

p.s.: veel succes en mocht je nog vragen hebben dan plaats hier nog maar wat neer dan reageer ik daar later event. wel weer op :D

Reageer