[scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

Goedendag. Ik moet voor school een miniscriptie schrijven over een zelf te kiezen onderwerp. Ik heb in deze gekozen voor MDMA in XTC.

Ik kom uit een paar dingen niet uit.. Ik heb al in verschillende boeken en op internet zitten lezen, maar ook daar vind ik geen antwoorden op mijn vragen.. Vandaar dus dat ik het even hier probeer!

(Het kan zowel om poeder, capsule of pil voorkomen)

Is MDMA apolair of polair? Ik kan geen duidelijk antwoord vinden in wat ze MDMA oplossen.. Als het al oplosbaar is..

Hoe is de ladingsverdeling van MDMA opgebouwd?

Ladingsverdeling:"

In een MDMAmolecuul zit HCL. HCL is zuur, MDMA is ook een zuur.

Er zitten een aantal atomen in de structuur met wel/geen verschillende elektron negativiteit (C ten opzichte van … en ….). Het molecuul heeft dus een/geen dipool.

Heeft hiervoor een bron voor voor mij zodat ik misschien verder kom met deze vraag?

Zuur/base eigenschappen:

Het molecuul heeft in principe wel 15 waterstofatomen die afgesplitst kunnen worden. MDMA bevat C11H15NO2. Dit maakt het molecuul dus een zuur molecuul.

De Kz of Kb = ..

De Kz of Kb is nergens te vinden en eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed waar ik moet beginnen om hier achter te komen, aangezien ik geen pH kan vinden..

In dit molecuul zijn … en … aanwezig. Hieruit kan geconcludeerd worden dat polair gedeelte tov apolair gedeelte enz enz verhaal.

Π-elektronen systeem:

In het molecuul zitten wel benzeenringen die een mesomeer π-systeem hebben.

Bovendien kan het vrije elektronenpaar van .. atoom meedoen in het mesomere systeem

Rigide, flexibel:

In het molecuul zijn de ringen rigide, maar zijn de andere bindingen wel vrij draaibaar.

Vlak, bolvormig:

In het 3D model van het molecuul (figuur …) is te zien dat …… Het molecuul heeft dus een meer langgerekte/bolvormige/…. Structuur


Waar moet ik zijn voor deze info??:S

Alvast bedankt voor ieder antwoord of voor elk deeltje waar u mij mee op weg kan helpen..

Gegroet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

1) Probeer eens een structuurformule te vinden. Hoe meer groepen die het heeft die een dipool vormen of bijvoorbeeld voor een lading of waterstofbrug kunnen zorgen, hoe polairder.

2) MDMA is een base. MDMA.HCl is een zuur, zie ook 1

3) Methaan heeft ook 4 waterstoffen, maar is niet zuur, zie ook 1)

4) Zie 1, 2, en 3

Zoals je ziet, kun je geen van deze vragen beantwoorden zonder een structuurformule.

Ik kan van de gegeven formule namelijk ook 11-Amino-undec-2,4,6,8-quatreenzuur

Een aminozuur met 11 C atomen en op de 2e, 4e, 6e en 8e plaats een dubbele binding.

Berichten: 21

Re: [scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

Afbeelding

Er is telkens sprake van 2 stoffen. MDMA en MDMA.HCL

Ik kan een structuurformule vinden: C11H15NH2 maar die is dan dus van pure MDMA.

Ik snap zelf nog maar amper wat de leraar nou eigenlijk van me wilt..

Berichten: 175

Re: [scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

PlayboybunnieJ schreef:
Ik kan geen duidelijk antwoord vinden in wat ze MDMA oplossen.. Als het al oplosbaar is..
Uit ervaring kan ik vertellen dat MDMA oplost in water

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

PlayboybunnieJ schreef: Afbeelding

Er is telkens sprake van 2 stoffen. MDMA en MDMA.HCL

Ik kan een structuurformule vinden: C11H15NH2 maar die is dan dus van pure MDMA.

Ik snap zelf nog maar amper wat de leraar nou eigenlijk van me wilt..
En de rest van mijn tips beantwoord je maar niet? of dien ik ze elk apart te stellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] 3,4 methyleendioxymethamfetamine (MDMA)

drw schreef:
PlayboybunnieJ schreef:
Ik kan geen duidelijk antwoord vinden in wat ze MDMA oplossen.. Als het al oplosbaar is..
Uit ervaring kan ik vertellen dat MDMA oplost in water
MDMA.HCl is wateroplosbaar, MDMA zelf is dit nauwelijks.

Er is in werkzaamheid geen verschil in het vrije amine of het HCl zout, maar vorming van een HCl zout vergroot de oplosbaarheid in water en verlaagt de oplosbaarheid in organische oplosmiddelen.

Het vormen van zouten is een algemeen gebruikte methode om relatief apolaire stoffen wateroplosbaar te maken. Dit wordt veel bij medicijnen toegepast. Van amines wordt iha een HCl-zout gemaakt en van (carbon)zuren de natrium- of calciumzouten.

Bijvoorbeeld broomhexine HCl (hoestdrank) of atorvastatine (calcium-zout).

Reageer