Springen naar inhoud

Oefening stoichiometrie

• Log in om te kunnen reageren

Tessssie

Tessssie

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 18:19

hey liefste chemiekenners,

ik heb hier een oefening die ik blijkbaar verkeerd oplos, maar ik vind de correcte oplossingsmethode heel raar.

De oefening gaat zo: 1,000 g titaan reageert bij hoge temperatuur met een overmaat chloorgas (Cl2) tot 3,221 g TiCln. Dan moeten we de waarde van de index n in de formule TiCln bepalen.

De methode zou zo zijn: er is behoud van massa, dus moet je dan 2,221 g chloorgas hebben door het verschil van da massa van TiCln en van titaan. Deze stap snap ik.
Dan wordt het aantal mol berekend voor chloorgas en voor titaan en hierbij geraak ik de draad kwijt. Voor titaan zou je 0,02 mol moeten uitkomen en voor chloorgas 0,06mol. Dan zie je dat er tussen die 2 reagentia een verhouding is van 1 en 3. En is de juiste verhoudingsformule TiCl3...

Maaaar! Ik kom als aantal mol voor chloorgas 0,0313...mol uit. Je moet toch de massa die hier bepaald werd voor chloorgas (2,221 g) delen door de molaire massa van chloor? En je hebt hier toch 2 chlooratomen? Dus dan deel ik 2,221 g door (2 x 35,45).
Maar dan kom je natuurlijk die verhouding niet uit. :eusa_sick:

Weet iemand wat ik verkeerd doe????
Ik weet het, het is een hele uitleg, maar op zich geen moeilijke oefening dacht ik. Ik vind alleen mijn fout niet!!

Alvast bedankt!
xxxx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 18:25

Dat chloorgas Cl2 is maakt voor de opgave niet uit! Je wilt gewoon be rekenen hoeveel atomen Cl je per atoom Ti hebt. Kom je er nu uit?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2009 - 18:28

Als je voor de molmassa van chloor (Cl2) 2 x 35,45 neemt, dan moet je voor de uitkomst uit je molverhouding Ti:Cl2 ook Cl2 invullen.
Waarschijnlijk kom je op 1,5 uit?
1,5 x 2 = 3...

Tessssie

Tessssie

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 19:21

Bedankt voor de vlugge antwoorden, maar hmm, sorry, ik volg jullie allebei nog niet :(

In het reactieproduct moet je juist bepalen hoeveel Cl-atomen er in zitten, want dat is die index. Daar kan je toch niet gewoon 2 invullen dan?

Sorry, ik volg totaal niet...

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2009 - 19:28

In feite bepaal je dit als je de massa van Cl2 wil gebruiken: Ti(Cl2)n. Op die manier moet je het namelijk verrekenen als je erop staat de molmassa van dichloor te gebruiken. Er wordt echter gevraagd hoeveel chlooratomen er in het desbetreffende tinchloride zit, niet het aantal dichloormoleculen.

Veranderd door FsWd, 22 januari 2009 - 19:28

Tessssie

Tessssie

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 19:47

Maar de massa van het reactieproduct is toch gegeven? Die mag je toch niet gelijkstellen aan die van chloorgas?

Ik deed de molaire massa van chloor maal 2 omdat je in chloorgas 2 chlooratomen hebt en als je nu daar de massa van hebt en je moet het aantal mol weten, dan MOET je toch rekening houden met de 2 atomen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2009 - 19:54

Je zult dus in de reactievgl moeten rekenen met 1,5 chloorgasmolecuul per mol titanium. Dat levert uiteindelijk de 3 chloorATOMEN die nodig zijn voor TiCl3.

Ofwel: 2,221 / (35,45 * 2) * 2 = 2,221 / 35,45

Laat 0,0313 mol chloorgas nu net 0,0626 mol chlooratomen leveren :). Het is uiteindelijk een x aantal mol deeltjes dat met elkaar reageert, niet een aantal gram.

Veranderd door FsWd, 22 januari 2009 - 19:58

Tessssie

Tessssie

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 20:13

En deel je dan door 2 in jouw berekening omdat je 2 Cl-atomen hebt in de reactievergelijking en niet in het product?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2009 - 20:24

Nee ik vermenigvuldig juist omdat ik 2x zoveel chlooratomen als chloormoleculen ga krijgen. De totale massa blijft verder gelijk.

Volgens jouw redenering: Cl2/2 = 2 Cl. Daar klopt dus iets niet hŤ :).

Hmmz, ik had hier eigenlijk niet naar willen grijpen, maar misschien werkt het met iets tastbaarders:

Ik heb 20 rode knikkers, die bijelkaar 1000 kg wegen en een hele hoop blauwe knikkers, die met 2-en aan elkaar geklikt zitten. Deze zijn los te klikken en aan rode knikkers te klikken. Als ik die knikkers aan wat kinderen geef om mee te spelen, geven ze me allemaal dezelfde modelletjes die samen 3221 kg wegen. De modelletjes zien er uit als RoodBlauwn.

Het gewicht van alle benodigde blauwe knikkers samen woog dus 2221 kg. Zo'n setje van 2 blauwe knikkers weegt 70,90 kg. Klik ik deze echter los, wegen ze samen nog steeds 70,90 kg. Ik heb echter wel 2x zoveel blauwe knikkers als ik knikkersetjes had. Ik had dus 30 blauwe knikkersetjes nodig, maar deze leverden mij 60 losse blauwe knikkers. Zowel de 30 setjes als de 60 losse, wegen nog steeds samen 2221 kg. De losse knikkers wegen elk 35,45 kg.

Als ik de blauwe knikkers nu eerlijk verdeel over alle rode, kan ik elke rode knikker voorzien van 3 blauwe. De verhouding wordt daarom ook RoodBlauw3

Veranderd door FsWd, 22 januari 2009 - 20:34

Tessssie

Tessssie

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 22:45

Iets tastbaars helpt inderdaad altijd beter bij mij :) zeker voor abstracte zaken zoals stoichiometrie en mol-achtige-berekeningen. :D

Ok, ik denk dat ik het beet heb. Ik versta het alleszins beter met de vergelijking. Ik heb er toch nog ff over nagedacht voor ik het begreep. Maar ik heb de volledige reactie met de knikkers vergeleken.

Is het dan ook juist als ik zeg dat het aantal mol van Cl (dus maar 1 atoom) vermenigvuldigd is met 2 en dus 0,06 mol is? Maar als er gevraagd wordt naar het aantal mol van Cl2 dat het dan 0,03 mol is?

Jouw uitleg helpt me wel een heel stuk verder! Bedankt daarvoor!!

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2009 - 23:37

volgens mij heb je 'm door want je beredenering is juist. stel: je moet 0,03 mol Cl hebben? dan heb je dus 0,015 mol Cl2 nodig.

Veranderd door prof.paljas, 22 januari 2009 - 23:52

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2009 - 23:44

Jullie hebben allebei gelijk als Tessssie rekening ermee houdt dat dit wel voor 0,02 mol Ti geldt, zoals ze in haar openingspost correct uitgerekend heeft. Reken je dit terug naar 1 mol Ti door zowel 0,02 mol als 0,06 mol te delen door 0,02, dan rolt daar de correcte verhouding uit.

Veranderd door FsWd, 22 januari 2009 - 23:45

Tessssie

Tessssie

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 09:03

OK! Ik versta de werkwijze!! Dankuwel iedereen!! 'k Ben blij dat ik het uiteindelijk te pakken kreeg :D [|:-)]
Het klopt inderdaad zoals je dat zegt FsWd. Het lijkt me weer logisch. :oops:

Danku!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures