Ontleden H2O2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Ontleden H2O2

Hallo :oops:

Om een bepaalde oxidatie uit te voeren, heb ik hydroxylradicalen nodig. Deze wil ik maken door H2O2 te laten ontleden. Behalve in OH-radicalen kan H2O2 echter ook ontleden in H2O en O2, en dat wil ik dus juist niet.

Weet iemand onder welke omstandigheden H2O2 voornamelijk ontleedt in OH-radicalen, en in welke omstandigheden voornamelijk in H2O en O2?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Ontleden H2O2

Ijzer(II) of Titanium(III) zouten gebruiken als katalysator, dan zou H2O2 vooral in OH. en OH- moeten ontleden. Als je Ijzer(II) gebruikt wordt het geoxideerd tot Ijzer(III). Ijzer(III) werkt ook weer als katalysator voor waterstofperoxide, alleen ontstaat er nu een peroxideradicaal en een waterstofion.

Zoek maar eens op Fentons reagens ;)

Berichten: 311

Re: Ontleden H2O2

De temperatuur boven 25 graden celsius brengen en je hebt radicalen te over.

Een lamp met UV frequenties werkt ook.

Berichten: 22

Re: Ontleden H2O2

Kan dat hydroxyl radicalen? I.p.v. een water constante (2H2O -> OH- + H3O+ k=10^-14) een waterstofperoxide constante?

Wordt soms zuurstof in statu nascendi bedoelt (geen O2 maar O. = een radikaal), dat werkt namelijk sterk oxiderend. De oxidatie treedt dan op in de oplossing voordat zuurstof met zichzelf reageerd (en als O2 de oplossing verlaat).

Reageer