Extractie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Extractie

M'n vraag is de volgende ...

Ik heb 2-methyl-2-pentenal gemaakt door een aldolcondensatie van propanal en NaOH .

Daarna moet ik een extractie uitvoeren met diethylether. mijn vraag is nu waarom moet ik extraheren met diethylether , als ik ze later er toch uit moet destilleren .

...

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Extractie

Kun jij met 100% zekerheid zeggen dat er niet een bepaalde fractie van je beginproducten mee zou kunnen komen in de destillatie alleen? Als je dus geen extractie zou doen, zeg maar.

Ik geef een zoekwoord: azeotroop.

Berichten: 20

Re: Extractie

Je bedoelt dus dat er dan een Na-verbinding is die daar nog inzit en dat die uit die oplossing gescheiden moet worden ????

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Extractie

Nee, FsWd doelt erop dat je omzetting naar 2-methyl-2-pentenal wellicht (bijna zeker) niet 100 % is. Er blijft een restant propanal over.

En: ontstaat er behalve 2-methyl-2-pentenal niet ook nog een andere stof die je liefst kwijt wilt?

Berichten: 20

Re: Extractie

Ik dacht aan H2O ??

ajaa , want die wordt ook gevormd bij die reactie ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Extractie

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Extractie

En wie zegt dat alle propanal wegreageert? ;) . Elke reactie heeft een bepaald evenwicht.

Berichten: 20

Re: Extractie

En wie zegt dat alle propanal wegreageert? ;) . Elke reactie heeft een bepaald evenwicht.
awel , daarom dat je een extractie moet uitvoeren met diëthylether ...

Berichten: 22

Re: Extractie

Extractie is bij lage temperatuur. Ik denk dat destillatie veel neven reacties gaat opleveren met veel verkleuring e.d.

Het is niet zo zeer een evenwichtsreactie, omdat covalente bindingen worden gevormd.

Berichten: 2.337

Re: Extractie

Jij hebt het over de 'evenwichtsreacties' waarschijnlijk maar in de organische chemie kan het ook zijn dat er tijdens je reactie, reactieproduct terug omgezet wordt naar je beginproducten en er zo een evenwicht wordt bereikt waardoor je nooit aan 100% rendement kan komen.

Wat bedoel je met verkleuring? Alle stoffen die hier aangehaald worden zijn bij mijn weten kleurloos.

(voor alle duidelijkheid:)Niet alleen de temperatuur is het verschil tussen een extractie of destillatie. Bijna alles is verschillend.

Bij een extractie werk je met een oplosmiddel waarin de gewenste stof beter oplost dan het milieu waar het zich in de begin fase bevindt. Beide oplossingen in een scheitrechter, eens goed schudden en je krijgt een emulsie die zich normaal gezien terug in 2 fasen scheidt. Wat is er gebeurd: de gewenste stof is van oplosmiddel verandert terwijl de meeste andere stoffen achterblijven in de begin oplossing. Uitdampen en klaar. Dus bij extractie gebruik je de polariteit van je stof om ze te scheiden.

Bij een destillatie kijk je naar het kookpunt van je reststoffen en oplosmiddel en of er eventueel een azeotroop gevormd wordt. Deze scheiding is dus op kookpunt gebaseerd.

Berichten: 1.816

Re: Extractie

Anorganisch en organisch is soms best lastig.
LiA

Berichten: 22

Re: Extractie

Thionyl heeft gelijk.

Chemaniac algemeen gesproken ook echter de aldol condensatie, net als Gringard bijv., heeft C-C keten verlenging als gevolg. C-C bindingen zijn onder normale condities niet te verbreken. Daarom zal evenwicht hier geen rol spelen als de reactie eenmaal is verlopen. Of de reactie 100 % verloopt is natuurlijk een andere discussie.

Ik verwacht door destilleren in sterk basisch milieu nevenreacties (onzuiverheden dus) en verkleuring. Dit laatste hoeft geen probleem te zijn, zal in het residu achterblijven.

Berichten: 2.337

Re: Extractie

Inderdaad niet alle reacties, maar ik denk dan aan veresteringen en andere syntheses. Ketenverlenging is inderdaad een uitzondering.

Wat bedoel je nu eigenlijk met verkleuring? :)

Reageer