Dichtheid en monoklien/rombisch

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Dichtheid en monoklien/rombisch

Help! ik kom hier niet uit:

Een reageerbuis vul je voor een kwart met benzeen C6H6.

Daarna voeg je evenveel water toe en vervolgens een schepje zwavelpoeder. Je schudt het mengsel flink en wacht dan een paar minuten. Beschrijf de eindtoestand.

Zover ben ik gekomen:

Benzeen en het zwavelpoeder zijn beiden hydrofoob dus ze zullen niet oplossen in water, maar in elkaar. Je krijgt dus een twee lagen, een laag water en een laag benzeen/zwavel-mengsel. De stof met de hoogste dichtheid komt onderop te liggen.

En dan het probleem:

Uit BINAS 10 en 11 haal ik de dichtheden:

Benzeen=0,88*10^3 kg*m^-3

Water= 0,998*10^3 kg*m^-3

Zwavel, rombisch= 2,07*10^3 kg*m^-3

Zwavel, monoklien= 1,96*10^3 kg*m^-3

Ik denk dat ik zwavel rombisch moet gebruiken, maar dat weet ik dus niet zeker. Van die termen heb ik nog nooit gehoord.

Maar mijn echte probleem is: Hoe weet je wat de dichtheid is van het mengsel??

Als er een fout zit in mijn beredenering van hierboven hoor ik het ook graag :)

Aub zo snel mogelijk antwoorden, ik heb morgen de toets!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: 'DRINGEND' in je titel zeggen werkt averechts. Misschien de volgende keer iets eerder aan je stof beginnen?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.337

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

Je zwavel is opgelost in het benzeen dus die dichtheid speelt volgens mij geen rol meer.

Als je iets niet snapt vraag je dat beter in de les als je nu nog je problemen pas ziet ben je te laat. Wij haasten ons niet voor noodgevallen. ;)

Berichten: 20

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

toch wel want het mengsel van zwavel en benzeen mengt niet met water. Dan is het dus de vraag welke onderop komt te liggen, en dat is afhankelijk van de dichtheid.

Ja snap ik maar het leven van een scholier is wel erg druk vind ik, haha. Nee, maar ik ben allang blij dat ik een antwoord krijg. ;)

Berichten: 3

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

Hallo,

Je moet inderdaad enkel rekening houden met de massadichtheden van de solventen en niet van de opgeloste stoffen uiteraard. Hier is de organische fase (benzeen) lichter dan de waterige fase, waardoor de organische fase zich bovenaan de proefbuis zal bevinden. De termen monoklien en rhombisch slaan op het kristalstelsel waartoe de zwavelkristallen behoren, maar dat doet hier dus niet ter zake.

Met vriendelijke groet,

Sam

Berichten: 20

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

aha ik snap het, bedankt! :D

Berichten: 2.337

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

Ik ben ook scholier en ik leer mijn lessen ook niet op voorhand maar als ik iets niet weet vraag ik het tijdens de les. ;)

Maar je bent hier altijd welkom voor vragen.

PS: En ik was toch lekker juist. ;)

Samenvatting het is altijd enkel de solvent waarvan de massadichtheid telt. Kleinste massadichtheid drijft op de andere.

trouwens: Vbenzeen + Vzwavel is niet gelijk aan het volume van het benzeen + het opgeloste zwavel.

Berichten: 20

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

maar dit is oude stof die ik al hoor te weten, dus ik kon het niet vragen in de les :P

krijg ik ook nog een samenvatting, wauw wat een luxe! :D

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

trouwens: Vbenzeen + Vzwavel is niet gelijk aan het volume van het benzeen + het opgeloste zwavel.
Gewicht benzeen + gewicht zwavel = gewicht oplossing

SM oplossing =?? > of < dan water ?

Berichten: 20

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

dan zou je volgens mij de hoeveelheden mol moeten uitrekenen en die bij elkaar optellen en weer omrekenen naar gram

Re: Dichtheid en monoklien/rombisch

Ik ken geen formule waarmee je sm van een oplossing kunt berekenen uitgaande van de massa's en sm's van vaste en vloeistof.

Reageer