Springen naar inhoud

zout kristallen

• Log in om te kunnen reageren

LP-078

LP-078

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 19:56

Hoe maak je precies grotere zoutkristallen? ik werk met soort van petrischaal-indamping
waarbij er na een tijdje kleine kubische kristalletjes op de bodem verschijnen.
Echter, ze blijven klein, zo ongeveer een millimeter of twee...

hoe zou ik grotere kristallen kunnen bekomen
ťťn enkel kristal laten liggen helpt niet, dan komen er kleintjes aan de hoeken groeien...

misschien aan een touwtje hangen?
alvast bedankt

::Edit:: dit is misschien al een paar keer voorgekomen, maar dit heb ik dan niet gezien (srry daarvoor), eventuele verwijzingen naar pagina's zijn ook welkom ::

Veranderd door LP-078, 23 januari 2009 - 19:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 20:07

De keuze van de kristalsoort bepaalt al heel veel, keukenzout oa is een heel moeilijke.

Start eens met gewone aluin : goedkoop, niet erg giftig en geeft mooie octaŽders.
De beste techniek is een lichtjes verwarmde oplossing verzadigen, filtreren en dan overnacht langzaam laten afkoelen over die paar graden. Ik spreek over een graad of 5-6. 's Morgens eruit halen natuurlijk, dan herbeginnen.
Hoe langzamer de groei hoe mooier het kristal.

Tot de grootte van een golfbal hang je hem het best aan een nylondraad op, dan afknippen en op de bodem leggen, iedere dag op een andere kant.

Gedest water gebruiken en langs boven bedekken tegen stof, kleine aanwasjes van kristallen met zeer fijn schuurpapier (zoiets als korrel 1000) verwijderen en dan vlug even afspoelen met water.

Mvg

paul

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 23 januari 2009 - 20:16

Een link
http://www.thuisexpe...allenkweken.htm

en bekijk ook de links.

LP-078

LP-078

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 22:33

dank u wel voor de snelle reacties, maar aluin lukt eigenlijk nog tamelijk goed,
dus nu wil ik ook es een zout-kristal (om er eens wat afwisseling in te steken),
anders wordt het toch maar een tamelijk eentonige zelfgemaakte collectie...

Ik had net ook gelezen dat er een ondergrond of zoiets moest zijn, vaak een steen of een entkristal. Maakt dit veel uit? (misschien daarom dat die kristallen niet groeien)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 23:09

Als je kiemvorming kunt verhinderen kun je van alle zouten grote kristallen maken. Daarvoor is nodig een heel langzame aangroei van kristallen vanuit een niet- of nauwelijks oververzadigde zoutoplossing.
Hoe eenvoudiger het kristal hoe gemakkelijker de kiemvorming. De ingewikkelde bouw van het aluinkristal maakt de kiemvorming moeilijk
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 23 januari 2009 - 23:22

Een van de belangrijke factoren voor kristalgroei is dat de oplossing oververzadigd moet zijn anders stelt zich een evenwicht in tussen aangroei en oplossen aan je kristal. Dit is de reden dat je de oplossing langzaam moet afkoelen zodat de oplossing oververzadigd blijft.

Bij NaCl heb ik altijd begrepen dat de oplossing moeilijk in oververzadiging blijft.
Als je naar je kristal kijkt zul je zien dat er in het centrum het kristal weer oplost.

Ik heb ooit eens een opstelling gezien voor kristalgroei dat bestond uit 2 vaten, het ene bevatte een laag zout en het andere het kristal. De vaten waren verbonden door een dun buisje waardoor de vloeistoffen met elkaar in kontact stonden. Het vat met het zout werd met een thermostaat op een iets hogere temperatuur gehouden dan het kristal waardoor een constante stroom van oververzadigde oplossing naar het vat met het kristal stroomde.

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 00:22

Misschien kan je informatie gebruiken van de kristalgroeicompetitie

LP-078

LP-078

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 11:00

Is het ook niet zo als je je kristal aan een touwtje laat groeien, dat je
1) kristalvorming op het touwtje krijgt
2) het touwtje er niet meer uitkrijgt?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 18:04

Het water in het touwtje (of draadje wol) verdampt snel en er treedt een grote oververzadiging op. Met als gevolg een sterke kiemvorming tussen de vezels van het materiaal. Daardoor kun je de kristallmassa niet gemakkelijk van het touwtje afschuiven.
Als alternatief voor aluin zou je Mohr's zout kunnen proberen. Daarbij verwacht ik ook geen gemakkelijke kiemvorming. Want dit is een dubbelzout. Een mogelijke complicatie zou de oxydatie van het Fe(II) door zuurstof kunnen zijn. Maar die oxydatie gaat minder vlot dan die van Fe(II)sulfaat. Daarom gebruikt men dit laatste zout nooit in de titrimetrie. De kristallisatie van dit zout gaat ook moeizaan. Probeer het eens. Het schijnt te kunnen
met twee hoeveelheden kristalwater; met 7 H2O en met
6 H2O.
Ongetwijfeld is de ene kiemvorming veel moeilijker dan de andere.

LP-078

LP-078

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 19:54

Waar kan je Mohr's zout halen? ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen
(ik weet wel wat het is)

in BelgiŽ kan je spijtig genoeg maar moeilijk aan chemicaliŽn raken ...

groetjes

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 18:25

Het water in het touwtje (of draadje wol) verdampt snel en er treedt een grote oververzadiging op. Met als gevolg een sterke kiemvorming tussen de vezels van het materiaal. Daardoor kun je de kristallmassa niet gemakkelijk van het touwtje afschuiven.

Ongetwijfeld is de ene kiemvorming veel moeilijker dan de andere.

Nooit wollen draadjes ofzo gebruiken, eenmaal je een hanteerbare kiem hebt is fijne nylon visdraad het beste.
Achteraf laat men deze ingroeien, normaal is die niet zichtbaar

Paul

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2009 - 18:31

Waar kan je Mohr's zout halen? ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen
(ik weet wel wat het is)

in BelgiŽ kan je spijtig genoeg maar moeilijk aan chemicaliŽn raken ...

groetjes

Als je in de streek van Brugge woont wil ik je wel aan producten helpen.
Probeer misschien eens met CuSO4 , geeft prachtige (ik dacht monokliene) kristallen op een vlotte manier.

En, oh ja, vergeet, eenmaal je klaar bent de kristallen niet te vernissen of geklimatiseerd te bewaren.

Paul

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 13:27

Ja, ik denk ook dat je van waterhoudend kopersulfaat redelijk grote kristallen moet kunnen maken. Want de vijf moleculen kristalwater zitten niet op gelijke plaatsen ( 5 = 1 + 4) in het kristal en dat maakt de kiemvorming gecompliceerd. Maar zorg wel voor een heldere, stofvrije oplossing om andere kiemvormers buiten te houden.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 11:30

Bij NaCl heb ik altijd begrepen dat de oplossing moeilijk in oververzadiging blijft.
Als je naar je kristal kijkt zul je zien dat er in het centrum het kristal weer oplost.

Dat het midden weer oplost klopt. Ik heb er een foto van gemaakt. Deze kristallen heb ik gemaakt met het oplossen van NaCl in water in een petrischaaltje en laten verdampen. Geen bescherming (tegen stof, insecten etc.).

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures