Springen naar inhoud

Redox

• Log in om te kunnen reageren

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 21:57

Hallo jongens,
ik ben weer eens gaan experimenteren met een aantal redox-reacties, maar daar deden zich toch wel zo onverklaarbare dingen voor dat ik toch maar ff hier ga rondvragen. wat is er gebeurt? Eerst heb ik een 3% H2O2oplossing aangezuurd om op deze manier een van de sterkste oxidator te krijgen. (aldus Binas) hier deed ik een ijzere spijker in, en deed tot mijn grote verbazing de bevinding, dat zich belletjes gas vormde rond de spijker en zelfs de roestdeeltjes van de vorige proefjes op deze spijker deed oplossen. volgens de redox-reactie die in Binas staat met H2O2 zou er helemaal geen gas moeten ontstaan maar gewoon H2O. dat is n. om wat meer zekerheid te hebben heb ik de proef nogmaals gedaan, maar dan alleen in de 3% oplosiing waterstofperoxide om o een eventuele reactie met het H+ in het aanwezige zuur uit te sluiten. Tot mijn grote verbazing weer een reactie met belletjes. (wat helemaal niet zou moeten kloppen volgens binas)
mijn vraag is dus: wat neem ik hier waar? waterstofgas of een ander soort iets.

en dan nog een vraag. ook heb ik een stukje titanium in de aangezuurde H2O2 oplossing gedaan en die zou volgens de tabel in Binas ook moeten reageren in deze superoplossing..... niets gebeurde.

mensen, hoe kan het dat ik dingen waarneem of juist niet waarneem die volgens dit boek wel of juist niet moeten gebeuren. kan iemand mij uitleg geven?

ow en ps. de oplossing is na de reactie appelsap-achtig gekleurd. dit duidt volgens mij op Fen+-ionen klopt dat?

Veranderd door prof.paljas, 23 januari 2009 - 22:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 22:34

Waarschijnlijk ontleedt je waterstofperoxide in water en zuurstof.

Het is vaak normaal dat je eigen bevindingen anders zijn dan er in boeken geschreven wordt. Dit komt doordat waarschijnlijk je waterstofperoxide misschien al een beetje ontleedt is en dus geen 3 % meer is en vaak gebruikt men 30% waterstofperoxide. 3% is vaak niet geconcentreerd genoeg. (helaas 8-) )

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 22:49

tja, maar mijn watertstofperoxide is nogal nieuw gekocht, dus het lijkt me niet dat dat zo snel gaat. en bovendien verklaart dat de andere bevindingen nog niet.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 22:53

Prof Paljas,

Enkele antwoorden op vragen:

Ruwe, vaste wanden helpen vaak bij de gasbelvorming, dus ook die van een roestige ijzeren spijker.

Alle gasbellen in een H2O2 oplossing zijn gevuld met zuurstof.

De vorming van H2 bellen in een waterstofperoxydeoplossing is uitgesloten.

Titanium passiveert in een waterstofperoxydeoplossing en er gebeurtdaarna niets met het metaal. Er komt eventueel wel wat zuurstofvorming aan het passieve metaal.

Als er een roestige spijker in waterstofperoxyde terecht komt wordt de kleur geel door
de aanwezigheid van Fe(III)-ionen in de oplossing.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2009 - 23:34

Bedankt voor de antwoorden! :D maar betekend dit dat ik die tabel uit Binas net zo goed de prullemand in kan verwijzen aangezien ze daar aangeven dat er helemaal geen gas gevormt wordt 8-[ ? Ik vindt 't gewoon vreemd dat ik op dingen uitkom, die zij helemaal niet aangeven.
Titanium passieveert? Waarom? Hoe? En welke metalen doe dat nog meer :) ? hoe kan ik dan toch titanium ionen krijgen, en waarom dan wel op die manier en niet in mijn ''super oplossing''?

Ik weet het, ik ben veeleisend, maar ik wil dit nu wel eens tot op de bodem uitvinden, want ik vindt die redox-tabellen (ook die op internet) zo langzamerhand steeds ongeloofwaardiger worden, omdat ik op dingen uit kom die helemaal niet conform de tabellen zijn [-X .
Zo staat zwavelzuur in die tabellen helemaal niet zo hoog, maar toch lukt het mij om met geconcentreerd zwavelzuur een hallogeen(!!!) in z'n elementaire vorm te ''dwingen''. 8-[ en dan nu dit met die H2O2....ik wordt er een beejte moedeloos van 8-) :cry: :oops:

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 00:50

Tja.. dat is nu het verschil tussen de werkelijkheid en de sterke mate van simplificering die je geleerd wordt. Ik heb het wel eens vaker geschreven dat men veel chemie versimpeld weergeeft, zonder dat men er bij verteld dat het gaat om een vereenvoudiging.

Die tabellen hebben wel hun waarde, maar ze houden geen rekening met andere effecten. Zoals met H2O2 die een spijker oxideert. Die reactie van de tabel vindt wel plaats, maar er vindt ook nog een andere reactie plaats.

De reactie van geconcentreerd zwavelzuur met bromide of jodide waarbij vrij halogeen ontstaat is ook van een heel andere orde dan die van de tabel. Daar praat je over een 1 M oplossing in water, en dan heb je een heel andere chemie dan van geconcentreerd zuur.

Zo zijn er vele zaken, die in de boekjes sterk worden vereenvoudigd (neerslag reacties is een ander voorbeeld of wanneer zijn oxiden/hydroxiden basisch en wanneer zuur?). De echte chemie is zoveel subtieler.
Op zich vind ik die vereenvoudigingen wel goed, omdat ze 1 concept er uit lichten en dat goed behandelen, zonder allerlei verwarrende zaken van andere concepten. Ze moeten er echter wel bij vertellen dat het gaat om een vereenvoudiging en dat laatste laat men helaas na.

In een werkelijke redox-reactie is er vrijwel altijd ook sprake van een coordinatie-reactie (complexvorming), een zuur-base reactie en soms ook nog een fase-verandering (vorming van gas of neerslag). Als je al deze dingen combineert dan kan dat tot heel complexe chemie leiden. Dat maakt de chemie echter interessant ;) .

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2009 - 09:56

...nou daar ben ik lekker mee. moet ik dus voor mezelf die hele tabel over gaan doen om dan wl op een betrouwbare gegevens uit te komen. wel leuk, maar duurt zo lang :P. dat van die complexvorming heb ik idd gemerkt met de zwavelzuur reactie. er kwam namelijk zowel SO2 bij vrij, als ook vast S. (in kleine (stinkende) schilvertjes aan mijn bekerglas)
maar is er dan een verklaring om mijn andere vragen te beantwoorden?

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 25 januari 2009 - 13:50

Voor zover ik weet werken vele metalen (ook ijzer) als katalysator bij waterstofperoxide. Daarom moet je het ook liever niet in een glazen fles bewaren, maar in een plastic fles.

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 17:34

dus hoe zou ik dan bijvoorbeeld Ti-ionen kunnen krijgen? niet met H2O2 als oxidator dan lijkt me. jammer, want die stond nou juist zo hoog in die (stomme) tabel.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2009 - 18:05

dus hoe zou ik dan bijvoorbeeld Ti-ionen kunnen krijgen? niet met H2O2 als oxidator dan lijkt me. jammer, want die stond nou juist zo hoog in die (stomme) tabel.

Dat heeft geheel met de condities te maken. Permanganaat is een puike oxidator, maar niet als er te weinig zuur aanwezig is om maar een voorbeeld te geven.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2009 - 18:33

When the metal is available, then titanium in its +3 oxidation state can be produced by dissolving the metal in concentrated hydrochloric acid. This reaction proceeds very slowly, but in a day or two, a sufficient amount of titanium is dissolved for performing interesting experiments. A nice experiment, showing the formation of a peroxo-complex of titanium is given here.

Bron: klik.

Edit: maar wellicht is het niet mogelijk voor je om aan gec. zoutzuur te geraken :oops: .

Veranderd door Marjanne, 25 januari 2009 - 18:34

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 20:22

bedant! maak je van dat zoutzuur maar geen zorgen :P dus toch wel met een beetje H2O2... gewoon instructies volgen dus lijkt me.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2009 - 22:52

Inderdaad, maar neem de tijd. Titanium is een nogal inert materiaal zoals je aan de aangegeven tijdsduren kan zien. Titaniumoxide is spotgoedkoop, titanium metaal is echter zeer duur omdat het lastig te reduceren is.

prof.paljas

prof.paljas

• >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 23:20

Zou je titanium-ionen ook kunnen krijgen door het in geconsentreerd zwavelzuur te doen? zo nee, wat voor voordeel heeft zoutzuur in deze dan boven zwavelzuur?

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2009 - 23:36

Inderdaad woelen :P Vroeger gebruikte ik ook altijd die tabbelletjes uit BINAS, en vroeg ik me altijd af waarom dingen niet lukten. Zo ging ijzer zo in oplossing in conc. HCl, maar nikkel niet! ;) Nu weet ik dat veel meer dingen een rol spelen.

Prof, bij welke reactie kreeg je elementair zwavel? Dat moet toch zijn geweest conc. zwavelzuur bij KI of NaI? Zoja, dan was die stank waarschijnlijk H2S, dat wordt namelijk ook gevormd.

Titaandioxide is heel moeilijk op te lossen, zonder het extreem gevaarlijke HF. Ik zou niet weten hoe je het moet oplossen. Als ik experimenten doe met titaan, los ik 10-20mg titaanpoeder op in water conc. HCl. Titaanpoeder is gigantisch duur bij Acros,Aldrich, etc, maar redelijk goedkoop bij een bepaalde eBay-verkoper. Ik heb zo'n 5 euro betaald voor 50g titaanpoeder. Als je wilt experimenteren met titanium, raad ik je aan titaanpoeder te kopen.

O ja en prof... Als hobbyist kun je terecht op chem.bromine.nl . Ik zou zeggen neem een s een kijkje.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures