De gloeiende Augurk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

De gloeiende Augurk

Ik hoop dat ik hier juist zit, in ieder geval ...

Iedereen kent de truc met de gloeiende augurk wel denk ik.

Miss toch nog even schetsen: een augurk die onder spanning wordt gebracht en dan geel licht gaat uitslaan. (Augurk is zuur --> H+)

Mijn vragen zijn nu :

- Hoe kan er stroom gaan door de augurk. Kan stroom ook via H+ worden overgebracht ?

- Gaat de augurk licht geven door de toevoeging van energie ofzo ? Hoe kan dat als de H+ de energie overbrengt en er geen elektronen bij te pas komen

-Waarom gloeit alleen 1 klein stukje van de augurk ?

Alvast bedankt Afbeelding

Berichten: 65

Re: De gloeiende Augurk

volgens mij bevat een augurk, net als vele groenten, veel water, wat zorgt voor de geleiding

voor de gloed heb ik geen uitleg...

groetjes

Berichten: 216

Re: De gloeiende Augurk

De gloed komt van aangeslagen natrium ionen, door de stroom raken ze aangeslagen.

Water zelf geleid erg slecht, doordat het maar 10-7 M H+ en OH- bevat. Alle ionen kunnen geleiding verzorgen, de een iets meer dan de ander. Doordat er in augurken veel ionen zitten kunnen ze geleiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: De gloeiende Augurk

De augurk gaat maar op 1 plekje oplichten omdat de Na+ ionen naar de kathode of anode (ik ben niet zeker) "getrokken" worden. En dit is de plaats waar ze oplichten. Zo denk ik erover, maar verbeter me als ik fout ben! ;)

Berichten: 552

Re: De gloeiende Augurk

kationen, zoals Na+, worden aangetrokken door de kathode, de negatieve pool dus.

Berichten: 281

Re: De gloeiende Augurk

Het staat hier mooi en duidelijk uitgelegd.

Berichten: 10

Re: De gloeiende Augurk

De stroom kan dus door zowel elektronen als ionen overgedragen worden ? Hoe is dit dan op atomair niveau ? Hoe laat je de elektronen aan de andere kant van de augurk terug vloeien ?

In het metaal zijn de elektronen gewoon zeer zwak gebonden aan het element. Van zodra er een overschot is gaan ze vloeien. ( of dit denk ik toch). Maar als ze niet over deze afstand kunnen hoe komen ze dan toch aan de andere pool ? :-k

Berichten: 281

Re: De gloeiende Augurk

De definitie van een ion zegt het eigenlijk al, een geladen deeltje.

Neem bijvoorbeeld het Cl--ion. Deze heeft één elektron extra. Ionen kunnen vrij door de oplossing heen bewegen, en aan de anode (negatieve pool) worden dan de Cl--ionen omgezet naar Cl2. Daarbij komen ook elektronen vrij. Nu is dit misschien niet een mooi voorbeeld omdat chloor dan als gas ontwijkt, maar het gaat even om het principe. Een stroomkring is dan wel nodig, de vrije elektronen moeten weer naar de kathode geleid worden.

Een mooi voorbeeld is de galvanische cel of elektrolyse.

Berichten: 10

Re: De gloeiende Augurk

FrankB schreef: De definitie van een ion zegt het eigenlijk al, een geladen deeltje.

Neem bijvoorbeeld het Cl--ion. Deze heeft één elektron extra. Ionen kunnen vrij door de oplossing heen bewegen, en aan de anode (negatieve pool) worden dan de Cl--ionen omgezet naar Cl2. Daarbij komen ook elektronen vrij. Nu is dit misschien niet een mooi voorbeeld omdat chloor dan als gas ontwijkt, maar het gaat even om het principe. Een stroomkring is dan wel nodig, de vrije elektronen moeten weer naar de kathode geleid worden.

Een mooi voorbeeld is de galvanische cel of elektrolyse.
Wordt Cl- niet naar de kathode getrokken? ( - naar +)

Maar als ik het dus goed begrijp wordt aan de andere kant de elektronen van de ionen gebruikt om de stroom terug te doen vloeien. Maar dan zijn die op een bepaald moment toch op ?

Berichten: 281

Re: De gloeiende Augurk

Sorry je hebt gelijk. Mijn definitie was als galvanische cel. Wanneer je juist stroom aansluit krijg je inderdaad wat jij noemt.

Ja die zijn op een bepaald moment op want de metalen in een ionenoplossing reduceren naar vast metaal voor zover ik weet.

Hoe elektronen verder in een zure oplossing verplaatsen weet ik eerlijk gezegd ook niet precies.

Berichten: 70

Re: De gloeiende Augurk

@FrankB, @dm139

De augurk werkt op wisselstroom.

Hierdoor worden de ionen aangetrokken tot de polen maar die wisselen steeds van plaats waardoor de ionen steeds van richting wijzigen. Ze (de ionen) raken meestal niet aan de ellectrodes (de ompoling gebeurt al na 20 ms ) en bijgevolg worden ze ook bijna niet geoxideerd of gereduceerd.

Moest je gelijkstroom gebruiken zou de stroom steeds minder en minder goed vloeien om dat de ionenen steeds aangetrokken worden door de tegengestelde ellectrode en zo een veld genereren, tegengesteld aan het aangelegde veld waardoor de stroom verder daalt. Dit gaat zo voort tot het gegenereerde veld evengroot maar tegengesteld is aan het aangelegde veld. Een kleine stroom kan nu nog enkel blijven vloeien door de draden (maar niet meer door de augurk) mits het reduceren en oxideren van ionen in oplossing.

Berichten: 2.337

Re: De gloeiende Augurk

De kathode is toch negatief? dus de Cl- worden toch naar de anode getrokken?

Berichten: 14

Re: De gloeiende Augurk

In een elektrisch systeem met twee polen of elektroden spreken we van kathode voor de pool waar elektronen uit komen. De tegenstelde pool of elektrode heet de anode. De begrippen kathode en anode hebben betrekking op de richting van de doorgevoerde stroom.



Een koperen kathode is in een galvanische cel positief geladenMen onderscheidt de twee elektroden naar de rol die zij spelen. Het pad waarlangs de elektronen de oplossing of schakeling ingeleid worden heet κατα 'οδος (kata hodos, weg naar beneden) of kathode. Het pad waarlangs zij weggezogen worden heet ανα 'οδος (ana hodos, pad omhoog) of anode.

In volgende gevallen is de kathode positief:

De kathode in een galvanische cel is de pool waar een reductiereactie optreedt.

In een cel waarin een elektrochemische reactie wordt gebruikt om een elektrische spanning te genereren (een batterij of accu) vindt de reductie plaats aan de positieve pool (de reductiereactie trekt de elektronen uit de pool). Dan is de positieve pool dus de kathode.

In volgende gevallen is de kathode negatief:

In een vacuümbuis is de kathode de pool waar elektronen uit worden vrijgemaakt.

In een cel waarin de elektrochemische reactie door een externe elektrische spanning wordt gedreven (bij elektrolyse of het opladen van een accu) is de kathode de negatieve pool en de anode dus de positieve pool.

Aldus wikipedia :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: De gloeiende Augurk

Dit is inderdaad zoals ik het vroeger geleerd heb.

Maar het heeft geen zin om bij de augurk over kathode en anode te praten. Hij gloeit alleen met (voldoende) wisselspanning. Dus er is geen anode en geen kathode.

Ik verwacht niet, zoals hierboven al is gezegd, dat zo'n augurk met gelijkspanning gaat gloeien.

Reageer