Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Ik ben benieuwd wat anderen vinden van dit artikel:


http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.as...cleID=GGT259TS0


Het is een lijst van de 25 meest gevaarlijke voedingsmiddelen. Ik heb me bescheurd van het lachen en tegelijkertijd rotgeërgerd.

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Kijk naar de indexpagina en je weet genoeg zou ik zeggen. ;)

Berichten: 2.337

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Erger,erger. 8-)


De stof alkaloïde. :x


Wat zit er in rauwe prinsessebonen?

Berichten: 137

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

18 Oude conserven


Conserven mag je nooit te lang bewaren. In minder ernstige gevallen ontstaat er in het blik een chemische reactie omdat het te vol zit, maar in het slechtste geval ontwikkelen zich giftige kiemen die het ademhalingsstelsel kunnen lamleggen.

Ik zie het zo voor me :lol:


Man overleden aan ademhalingsstilstand na hap uit inhoud oud conserveblik

Berichten: 840

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Ach, ik eet er geen zak Lays minder op.


Ik denk wel dat dat aangebrande biefstukje op de barbecue wel relatief schadelijk is. tenminste als die echt aangebrand is, en je eet dan vervolgens al het zwarte 'koolstof' op. Hier zitten toch aanzienlijke hoeveelheden polycyclische aromaten in, of valt dit wel mee?


Al dat gezeik over kankerverwekkende stoffen. vroeger rookte IEDEREEN heel erg veel, veel meer dan nu, wasten mensen hun handen met benzeen, zat er meer benzeen in benzine, was normaal vlekkenwater tetrachloorkoolstof, zaagde iedereen gewoon in asbest, iedreen ontwikkelde zijn eigen foto's met carcinogenen (zoals Cr(VI), toen nog Xi: irritant), enz. En nog halen de meeste mensen van die generatie meestal de 70+. Tegenwoordig wordt gezegd dat ELKE blootstelling zo slecht is. Ik durf te wedden dat de gemiddelde mens van tegenwoordig zeker 10x zo weinig blootstelling heeft aan kankerverwekkende stoffen.

Ik denk dat voedsel een van de weinige bronnen is waar de blootstelling kankerverwekkende stoffen is gestegen de laatste decennia.

Berichten: 180

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

ik zag ook te heet gebakken vlees staan. hierin werd geadviseerd het vlees op maximaal 150 graden te bakken. (koken is denk ik een beter woord)

het vervelende hiervan is dat de maillard reactie dan amper optreed. dus weg lekker bruin stukje vlees. alleen nog maar gekookt wittig vlees over.


(hij verloopt ook wel op lagere temperaturen, maar dan moet je wel heel lang wachten)


tja ik moet ergens aan dood gaan..... dan maar aan een goed stuk doorbakken vlees

Berichten: 873

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Voor zover ik kan zien staan er geen echte onwaarheden op. Het te volle en te lang bewaarde blik groenten, ik weet niet wat ik darvan moet denken. Maar de rest?

Het is ook wel een beetje zoals "kippenborst" (wat een naam trouwens), je moet toch ergens aan dood gaan.


Dit is wel een onwaarheid: dat 'voedsel een van de weinige bronnen is waar de blootstelling kankerverwekkende stoffen is gestegen de laatste decennia'.


Of de bijdrage van voedsel aan kankerverwekkende stoffen meer is geworden in de afgelopen decennia zou een betere vraag zijn.


Feit is ook dat er steeds meer schadelijke stoffen worden aangetroffen in oa voedsel. Dat heeft ook te maken dat we preciezer en gevoeliger kunnen meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Zwarte thee bevat veel salicylzuur. Allergiepatiënten moeten er voorzichtig mee zijn. Het zuur - ook bekend als aspirine - werkt pijnstillend, maar kan huidproblemen veroorzaken en allergieën uitlokken.

Aspirine = acetylsalicylzuur ≠ salicylzuur...

Een klein beetje wijn kan al tot hoofdpijn leiden. De boosdoener zijn zwavelachtige zuren, die bij het houdbaar maken van wijn ontstaan door zwaveldioxide. Gevoelige personen reageren er allergisch op.

"Zwavelachtige zuren"?? Ik ken zwavelzuur, ik ken zwaveligzuur, maar zwavelachtige zuren?

Lijkt erop dat iemand het gewoon blind heeft vertaald.


Opeens ben ik tegen de vrijheid die journalisten hebben om zomaar alles op te schrijven...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

die van zwarte thee is een echte giller.


Honing staat er tussen voor de zuigelingen... een pannetje melk met een scheutje honing even naar de 90 graden brengen en een minuutje er op houden en eet/drink smakelijk, ook voor de kleinsten onder ons. Hij omschrijft de effecten van botulisme nog niet eens goed.


wel 3x gebakken aardappelen!


18 Oude conserven


Conserven mag je nooit te lang bewaren. In minder ernstige gevallen ontstaat er in het blik een chemische reactie omdat het te vol zit, maar in het slechtste geval ontwikkelen zich giftige kiemen die het ademhalingsstelsel kunnen lamleggen.


Ehh ja hoor, als hij doelt op Cl. botulinum dan mag hij eventjes bij me langs komen voor een cursus appertisatie.


15 Kiwi


Gevaarlijk voor mensen met allergie, want kiwi, ananas en papaja bevatten het enzym actinidine, dat melkeiwit splitst. Het kan hevige allergische reacties uitlokken.


geld dus voor alle eiwitten. pff flauwe kul om alleen die 3 vruchten aan te tonen. je hebt ook verschillende andere allergieën die ik niet zie staan.


7 Cornflakes


Voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten, zoals aardappelen, rijst en noedels, mogen niet te lang en niet te sterk verhit worden. Dan ontwikkelt zich acrylamide, een stof die in verband wordt gebracht met kanker. Frieten, aardappelchips, muesli en cornflakes bevatten veel acrylamide.


Als ik die eerste zin lees dan denk ik ook aan het (te) lang koken van de piepers. nou bij ~95 graden je piepers koken is de hoeveelheid acrylamide nihil.


wat hij allemaal opnoemt klopt opzich wel maar de manier waarop hij het zegt is totaal FLAUWE KUL. Dit verhaal doet me denken aan zaakje citroenzuur als meest kankerverwekkende stof.


Ik kan iemand die heel blij zal zijn met dit stukje. :twisted:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Dit is echt weer zo'n zo genaamde expert die denkt dat ie weet waar ie het over heeft.......


Zonde dit!

Berichten: 1.379

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Als je verder kijkt in Nieuwsblad.be zie je dat alle artikelen in dezelfde stijl zijn geschreven. Het is leesvoer voor een bepaalde doelgroep die geen serieuze lectuur kan verwerken. Alles moet een emotionele lading hebben. Dus ook artikelen over levensmiddelen. Het heeft geen zin om hierop te reageren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.337

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Als je verder kijkt in Nieuwsblad.be zie je dat alle artikelen in dezelfde stijl zijn geschreven. Het is leesvoer voor een bepaalde doelgroep die geen serieuze lectuur kan verwerken.

Bedankt voor het compliment hzeil. ;) :P


De belgen zullen mij wel verstaan, het nieuwsblad is gewoon een sportkrant.

Voorpagina nieuws met wat actua. p. 2-3 uitbreiding van de actua. p 3 -4 krantenvulling met nieuws als dit. ( :D ) p. 5 tot 25 Sport en dan nog wat kruiswoordraadsels en de tv-gids. :D


Ik prefereer de standaard maar die is net iets te serieus voor mijn ouders. :P

Berichten: 219

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Zou dat van die conserven te maken kunnen hebben met Botulisme; als ik me niet vergis kan dit toch voorkomen in ingeblikt vlees?

Berichten: 2.337

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Zou dat van die conserven te maken kunnen hebben met Botulisme; als ik me niet vergis kan dit toch voorkomen in ingeblikt vlees?
Conserven mag je nooit te lang bewaren. In minder ernstige gevallen ontstaat er in het blik een chemische reactie omdat het te vol zit, maar in het slechtste geval ontwikkelen zich giftige kiemen die het ademhalingsstelsel kunnen lamleggen.


Ehh ja hoor, als hij doelt op Cl. botulinum dan mag hij eventjes bij me langs komen voor een cursus appertisatie.
Archerbarry heeft dit al vermeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Zou dat van die conserven te maken kunnen hebben met Botulisme; als ik me niet vergis kan dit toch voorkomen in ingeblikt vlees?
eventjes heel kort.


Ja die bacterie kan in conserven leven en ontwikkelen bij een pH van >4,5. Echter worden alle appertisatie processen afgestemd om de sporen van die bacterie tot minimaal 1,0*10-9 sporen/g afgedood. (even uitgaande van een beginbesmetting van 1000kve/g)


De F0 waarde van Cl. botulinum is 2,4 minuten. Dat houd in dat het slowest heating point van het blik/fles/etc minimaal 2,4 minuten op 121oC is geweest om een afdoding te krijgen van 1,0*10-12 sporen/g.


Procesmatig wordt er door de gevaren nooit op de grens gezeten maar komt 5 minuten eerder aan bod.


Er zijn 3 andere sporenvormers die de appertisatie kunnen overleven (een heeft een F0 van 3,6 min dus die gaat vaak ook al volledig dood) als andere condities als bewaartemperatuur, (an)aëroobheid, pH, zoutgehalte, etc goed zijn.

Dat zijn echter alleen bedervers en zorgen voor bombage of voor flat sour (Bacillus stearothermophilusF0 van 45 min is de koning maar aëroob). Wat in houd dat de verpakkingen A bij meer dan 30oC bewaard moet worden voor langere tijd en B die producten eet je al niet meer op omdat het gewoon niet meer te eten is.


Bij Botulisme zie je het niet, ruik je het niet, merk je het niet tot het te laat is.

Het voordeel van Botulisme is wel dat met een minuutje of 10 bij 80oC is de toxine volledig gedenatureerd (en nog korter op 90-100 oC)


Nog een beetje extra info over Cl. botulinum


hmm het korthouden viel tegen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer