Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Moderator: Astro

Berichten: 219

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

@ chemaniac: excuses dat ik deze opmerking eerder over het hoofd zag


@ ArcherBarry: Het is dus niet heel reeel dat je zwaar problemen zal krijgen van botulisme? Daarnaast zou ik een bolstaand blik (wat een kenmerk schijnt te zijn) sowieso al niet helemaal meer vertrouwen ;). Thx voor de super uitleg trouwens!


Gr,

Alex

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Graag gedaan. Als je meer info wilt moet je even googlen en anders kan je gerust ergens op het forum een topic starten over botulisme.


Het punt met botulisme is, je ziet het niet. het blik gaat dus ook niet bolstaan. dat gebeurd door zijn neefje die veel minder gevaarlijk is. (en de flat sour laag zie je ook zitten als je het blik opentrekt en dat meurt ook nog eens)


Maar door de processen is de kans op botulisme al klein, en gezien je het meeste voedsel uit blik toch eerst verwarmd is eventueel aanwezig toxine ook niet meer gevaarlijk.


Echter een paar puntjes van oppassen:


Botulisme kan ook in minescule hoeveelheden zitten in honing, daarom wordt het afgeraden voor kleine kinderen. maar doe je honing in een bekertje melk dat je opwarmt is er dus weer niets aan het handje.

Ook moet je gewekte producten eigenlijk niet meer eten zonder het te verwarmen. Wil je Cl. Botulinum voldoende afdoden moet je 2,4 minuten op 121 oC zitten. met wekken kom je nouwlijks boven de 100oC en dan moet je 4 UUR koken wil je het zelfde resultaat berijken.


snap je waarom ik en me familie nooit meer wekt nadat ik dit had uitgelegd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Haha dat van dat salicylzuur is dom!

En dan die eieren; "Eieren moeten altijd tot boven de 75 graden verwarmd worden om besmetting te voorkomen. "

't Is een beetje lastig om een cake of taart te bakken met een gekookt ei 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Wat gebeurt er als die cake in de oven verdwijnt? Juist. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

wat wel een risico product is, is (ouderwetse) bavarois. Daarbij wordt rauw ei met slagroom stijfgeklopt en niet echt goed verhit. Maarja daar zijn ook weer manieren voor ontwikkeld om dat probleem op te lossen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Wat gebeurt er als die cake in de oven verdwijnt? Juist. :)
Ahaha dom van mij! Kan je zien wat een geweldige chef-kok ik ben :oops:


Hm en van bavarois kan je dan wel salmonella krijgen? Eng zeg :D

Berichten: 197

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Wat een belachelijk artikel, ik geloof er werkelijk niks (althans niet alles) van! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Daar ben ik het mee eens!

Ik denk niet dat veel mensen het zullen laten van nog cornflakes of een kiwi te eten hoor! :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

achja, als ik het hele artikel zal willen verbeteren (want er staan een paar dingen in die gerust wel kloppen) ben ik wel even bezig.


maar wat zal het nut zijn. over het puntje appertisatie (en zeg asjeblieft niet sterilisatie. dat gebeurd in ziekenhuizen en niet bij voedingsmiddelen) ben ik hierboven vrij duidelijk geweest.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 197

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Wat het nut is van verbeteren? --> een stuk minder discussie :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Wat het nut is van verbeteren? --> een stuk minder discussie :P
soms is een discussie in de kiem smoren niet echt slim.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

Ik ben meer een voorstander van de heerlijk ingeburgerde stoffen als Aspartaam en Acesulfaam-K afzweren. Beetje salmonella ga je een stuk minder dood aan :P

Wat is eigenlijk de reden dat Stevia hier zo impopulair is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Artikel over gevaarlijke voedingswaren

2. Waarom is het verboden?


Op 22 februari 2000 weigerde de Europese Commissie een ver-gunning af te geven voor het in de handel brengen van stevia als nieuw voedingsmiddel of nieuw voedselingrediënt. Indirect is het verbod te wijten aan de aanvrager van deze vergunning: de Belgische prof. J. Geuns van het Laboratorium voor Plantenfysiologie van de Katholieke Universiteit Leuven. Zonder deze aanvraag was stevia waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar gebleven. Dick van der Snoek uit Wommels die met zijn bedrijf 'Vita-reform Van der Snoek' al enkele jaren een ruw stevia-extract op de markt brengt: "Het was dom van Geuns om te doen alsof stevia een nieuw product is. Want dit houdt in, dat er Europees onderzoek moet bestaan dat de veiligheid van het product garandeert. Anders krijg je geen vergunning. En dat onderzoek was niet voorhanden. Dus ging het mis." Vreemd genoeg medefinanciert de Europese Gemeenschap sinds 1998 wél een project waarin onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden voor het verbouwen van stevia in Zuid-Europa. De achterliggende gedachte is, dat het verbouwen van stevia het inkomen van de plaatselijke boeren zal opkrikken.

daarom.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer