[scheikunde] Waterstofbruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 197

[scheikunde] Waterstofbruggen

Heej! :)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Marco ;)

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

plaatje:

Afbeelding

en euh volgens mij komt dat door dat de H-atomen een beetje positief geladen zijn en de O-atomen negatief.

daardoor trekken ze elkaar aan.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Linkje: Wikipedia

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Bij waterstofbruggen heb je te maken met electronegativiteit. Sommige atomen trekken harder aan de elektronen dan andere.

Een ezelsbruggetje van de middelbare school is:

F O Cl N Br I S C H.

Hierbij zal fluor het sterkst aan de elektronen trekken, en waterstof het zwakst.

Het ezelsbruggetje voor waterstofbruggen is:

H-NOF

Stikstof, zuurstof en fluor zijn de atomen die een waterstofbrug kunnen vormen.

Het komt er hierbij op neer dat stikstof, zuurstof en fluor in verhouding tot waterstof zo sterk aan de elektronen trekken dat je hier praktisch van polen kan spreken. Vandaar ook dat deze verbindingen relatief sterk zijn.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Super! :) Nu snap ik het helemaal volledig ;) Bedankt voor de reacties! [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Hierbij speelt ook een rol dat deze atomen klein zijn. De interactie-energie hangt ook af van hoe dicht je bij kunt komen. Neem ter vergelijking maar twee magneten. Als ik twee heel sterke magneten heb, dan kan ik ze een grote kracht op elkaar laten uitoefenen. Om die kracht zo groot mogelijk te maken moet ik niet alleen twee sterke magneten nemen (sterke dipolen voor waterstofbruggen) maar ze ook dicht bij elkaar brengen.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Dankjewel voor je reactie! Een goede aanvulling op het verhaal dat ik al wist van school! :lol:

Groetjes Marco ;)

Reageer