[scheikunde] Zoutbruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Zoutbruggen

Goede avond allemaal

Ik weet dat ik het een beetje laat post. Maar ik heb morgen mijn tentamen scheikunde en 1 van de onderwerpen is redox in praktijk. Alleen het onderwerp zoutbruggen snap ik niet volledig. Kan iemand mij wat uitleg hierover geven. Ik zit in vwo 6 dus dan weet je wat voor uitleg je ongeveer moet geven. Niet dat ik straks uitleg voor iemand uit een master klas krijg. :P

Gr Naffer.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Btw verder in de paragraaf komen ook chemische cellen voor maar die werken toch hetzelfde als zoutbruggen? Want een zoutbrug is toch ook een chemische cel?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

een zoutbrug is nodig tussen 2 halfcellen die samen een galvanische cel vormen.

die zoutbrug zorgt voor een overdracht van elektronen. In een zoutbrug zit dus een polaire stof ( KCl als ik mij niet vergis). Zonder die zoutbrug is de kring ook niet gesloten en kunnen er geen elektronen overgedragen worden.

Een zoutbrug is een deel van zo een cel ;)

zover kan ik je al helpen :D

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Bedankt voor je snelle reactie !

Ookmoet ik bronspanningen uitrekenen, heb je daar misschien tips voor?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

normaal gezien heb je daar een formule voor geleerd,

E=E0- RT/nF * log([RED]/[OX])

E0 kan je uit tabellen halen, R (gasconstante) en F (getal van faraday) kan je opzoeken

T= temperatuur in kelvin

n= aantal elektronen die opgenomen of afgegeven worden

[RED]= alle concentraties van de ionen aan de reductorkant van de reactievergelijking

[OX]= alle concentraties van de ionen aan de oxidatorkant van de vergelijking

vaste stoffen en ongeladen deeltjes = 1

en voor gassen bij 275K en 100kPa= 1

EDIT:

het stukje RT/nF kan je herleiden naar 0.0592n als je voor T 275K neemt.

de reductor kant is de kant waar er elektronen afgegeven worden, de anode dus

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Om misverstanden te vermijden: Een zoutbrug zorgt niet voor electronenoverdracht. Een zoutbrug is een gewone ionengeleider. Men kiest bij voorkeur daarvoor het zout KCl met een zoutconcentratie die hoger is dan de electrolieten in de beide aangrenzende oplossingen. Aan beide uiteinden diffundeert wat KCl uit de brug weg.

De beide diffusiepotentialen aan de uiteinden zijn (praktisch) 0 Volt door het feit dat de K+ en de Cl- ionen beide even snel naar buiten diffunderen. Beide ionen zijn even groot en even zwaar, ongeveer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

excuseer daarvoor, helemaal gelijk ;) ik doelde meer op het feit dat er aan de ene kant K+ uitlekte en aan de andere kant Cl-

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Beide erg bedankt voor jullie goede uitleg en tips :D

Wanneer zijn de reacties nou omkeerbaar zoals bij een accu?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Als je ervoor kunt zorgen dat een terugreactie mogelijk is. Zelfs een zink-koolbatterij zou je kunnen opladen, mits je het voor elkaar zou kunnen krijgen dat het zink weer tegen de buitenste bus aanslaat en niet gediffundeerd door het mangaandioxide zit.

Bij een loodaccu is dit eenvoudiger. We hebben tijdens het ontladen:

Pb(s) + SO42- --> PbSO4 + 2e- (E0 = -.356V)

PbO2(s) + SO42- + 2 H+ +2e- --> PbSO4 + 2 H2O (E0 = +1.685 V)

In ongeladen toestand zijn alle elektroden dus bekleed met een laag loodsulfaat en is het elektrolyt niets meer dan water, als je uitgaat van stiociometrische hoeveelheden.

Wil je zo'n accu dus opladen, dien je niets meer te doen dan een gelijkspanning te leggen van 1.685V - -.356V + benodigde overspanning. Je kunt zo meteen kiezen welke pool je + en - wil maken, want die zijn op het moment van volledige ontlading niet vastgelegd!

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

De post van The Clam kan opnieuw misverstanden geven. Het is niet zo dat bij een stroomloze potentiaalmeting aan de ene kant de Cl- ionen en aan de andere kant de K+uit de brug stromen of diffunderen!

Aan beide uiteinden van de brug gebeurt hetzelfde, uitstroom van chlorideionen en kaliumionen in gelijke mate. ( dus niet het ene ion links en het andere ion rechts!)

Naast deze vloeistofuitstroom is er ook nog diffusie t.g.v. een concentratiegradient. Ook daarbij is er volledige symmetrie tussen links en rechts. Dus convectie en diffusie werken samen bij het KCl verlies uit de zoutbrug. Het doet er niet toe welke van deze twee overheerst.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Hallo

gegeven zijn twee halfcellen die met elkaar verbonden zijn met een zoutbrug (KCl).

cel 1 bevat: Zn(NO3)2- opl en vast Zn (kathode) en cel 2 bevat: Cu(NO3)3-opl en vast Cu (anode).

Ik begrijp niet goed welke reacties er plaatsvinden.

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zoutbruggen

Wat is de sterkste oxidator en reductor in die 2 cellen?

Reageer