Magnetron

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 245

Magnetron

Hallo,

Een behoorlijke tijd geleden heb ik in vrij korte tijd aspirine gemaakt, dit was een klein practicum voor een voorlichting over een HBO opleiding chemie. Omdat we krap zaten qua tijd moesten we het salicylzuur/azijnzuuranhydride-en-nog-wat (vergeten) mengsel in de magnetron zetten, omdat het met een bunsenbrander langer zou duren.

Mijn vraag is, kan je de magnetron makkelijk gebruiken als vervanger voor een bunsenbrander? Bijvoorbeeld bij het indampen van zoutoplossingen?

En is dit ook schadelijk voor de magnetron als de oplossing loog of zuur bevat? Ik denk namelijk niet dat een half verweerde magnetron op prijs wordt gesteld in de keuken.

Verder, gebruiken jullie zelf de magnetron voor dergelijke toepassingen? En heeft de magnetron ook invloed op de stof die gevormd wordt?

Dat vroeg ik mij zojuist allemaal af in de trein :oops:

Berichten: 195

Re: Magnetron

Het gebruik van magnetronstraling is inderdaad een snelle en efficiente manier om reatiemengsels te verwarmen.

Ik zou nooit chemie doen in een (huishoud)magnetron die ook voor het bereiden van voedsel gbruikt wordt, maar in principe kan je zo'n goedkoop ding ook best voor chemie gebruiken. Er zijn ook profeesionele (veel duurdere) magnetron reactors, die vooral veel veiliger zijn.

Indampen in een magentron lijkt me geen goed idee, en het gebruik van sterke zuren of basen evenmin. Over het algemeen is het gebruik van vluchtige en/of brandbare vloeistoffen in een open vaatje in de magnetron niet erg verstandig.

Wij hebben hier op een universitair organische chemie-lab een professionele. Het voordeel is daarbij dat je veilig met afgesloten vaatjes kunt werken, waarin het oplosmiddel tot boven het kookpunt (bij atmosferische druk) te verhitten.

Ik kan me echter wel herinneren dat een voormalig collega ooit een professionele magnetron tegenover een huishoudmagnetron heeft getest op een aantal reacties en dat de uitkomst in alle gevallen hetzelfde was (binnen experimentele afwijking).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Magnetron

Een magnetron is inderdaad erg handig in een lab, maar er is een goede reden om niet zo maar een huis-, tuin- en keukenmagnetron voor in je lab aan te schaffen.

Een goede laboratoriummagnetron is gebouwd om werkelijk traploos verschillende vermogens te genereren. In een 'gewone' magnetron wordt altijd met vol vermogen gewerkt, wat met behulp van tijdblokken wordt teruggebracht tot een lager gemiddeld vermogen. Dat kan in een lab behoorlijk ongewenst zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.337

Re: Magnetron

Ik heb ook onlangs gelezen dat men magnetronstraling gebruikt in organische syntheses. Is dit dan ook gewoon de warmte of echt de magnetron straling die de reactie laat doorgaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Magnetron

Soms is echt de straling zelf nodig, bij radicaalreacties bijvoorbeeld. Al zie je dat ook vaak met een sterke halogeenlamp gewerkt wordtbij die reacties.

Berichten: 2.337

Re: Magnetron

Kan je dan thuis een polyadditie doen in je microgolfoven? :lol:

Zou ik dit kunnen testen of is dit veel te gevaarlijk?

Ps. Heeft iemand al gehoord van die opengesneden druif met die tandenstoker in het midden samen in de microgolf. (nee het is geen mop ofzo :P )

Berichten: 840

Re: Magnetron

Volgens mij kun je ook leuke aldan vernietigende effecten krijgen als je brandbare vloeistoffen gaat verhitten in een huishoud magnetron :twisted:

Chemaniac ik denk dat je ouders het geen prachtidee vinden om chemische reacties uit te voeren in de magnetron :lol: !

Berichten: 216

Re: Magnetron

Koop er eentje bij de kringloop winkel! Voor een tientje heb je er al een.

Ik gebruik er altijd een om MgSO4*nH2O mee te drogen, dat gaat heerlijk. Gewoon in een bekerglas met een horloge glas er overheen (het spettert nogal). Binnen 5 min droog ik 50g.

Berichten: 2.337

Re: Magnetron

Ik heb er één staan die niet meer gebruikt wordt. (zeker niet voor eten)

Maar ik heb nogal schrik om dit te gebruiken voor hobbychemie. :oops:

Heb echt geen zin in knal boem pats. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Magnetron

Die magnetron die in dat laboratorium gebruikt werd bij die voorlichting zag er uit als een doodnormale magnetron, maar die speciale magnetrons zijn waarschijnlijk ook gebouwd voor de veiligheid, voor als het wel "knal boem pats" doet. 't Is natuurlijk niet leuk als het magnetrondeurtje opeens tegen je hoofd aan knalt :P

Maar wat is er zo bijzonder aan die straling, waardoor je het nodig hebt bij radicaalreacties? Als een magnetron meer doet dan verwarmen lijkt het me ook zo dat je af en toe een heel ander eindproduct krijgt dan wanneer je een bunsenbrander gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Magnetron

nog een klein voordeel is dat aanbranden moeilijker gaat bij een magnetron.

Op het microlab smolten we wel eens media op in de magnetron, wisten we zeker dat het niet ging verbranden. wel even de dop van de fles halen (gedeeltelijk tenminste).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 915

Re: Magnetron

Offtopic

Zou ik even mogen vermelden dat het gebruik van het woord magnetron een pak onlogischer is dan het woord microgolfoven. De magnetron is slechts de zender van de stralen, een onderdeel van een microgolfoven dus. Vanaf vandaag allemaal braaf: microgolfoven ;) (Zuid-Nederlands)

P.S. deze geeft trouwens ALTIJD een vermogen van 1000 watt, een microgolfoven is uitgerust met een timer: 3 seconden op, 3 seconden af = 500 watt...

Sorry voor dit minder zinnige antwoord

/offtopic

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Magnetron

Wij Nederlanders zijn nu eenmaal apart :lol: :
In Nederland wordt het apparaat magnetron genoemd en in België meestal microgolfoven of kortweg microgolf of microwave. Daarmee is Nederland waarschijnlijk het enige land waar de oven genoemd is naar de interne component die de microgolfstraling opwekt, de magnetron. In België en in de rest van de wereld is de naam gebaseerd op de werking van de oven met microgolven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven)#Naam
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 915

Re: Magnetron

Microgolfen of minigolfen, wat is het verschil he...

Om toch iets nuttigs te vertellen: microwave chemistry is al een paar jaren oud hoor, staalvoorbereiding gaat soms een pak sneller in een microgolfovenmagnetron dan via klassieke methodes.

Zo hebben wij ooit eens chips verast in een microgolfoven/alternatief. (NaCl-bepaling) en dat ging een pak sneller dan met een bunsenvlam en een kroesje.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Magnetron

P.S. deze geeft trouwens ALTIJD een vermogen van 1000 watt, een microgolfoven is uitgerust met een timer: 3 seconden op, 3 seconden af = 500 watt...
Een goede laboratoriummagnetron is gebouwd om werkelijk traploos verschillende vermogens te genereren. In een 'gewone' magnetron wordt altijd met vol vermogen gewerkt, wat met behulp van tijdblokken wordt teruggebracht tot een lager gemiddeld vermogen. Dat kan in een lab behoorlijk ongewenst zijn.
;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer