Springen naar inhoud

[scheikunde] CO2 opvang practicum

• Log in om te kunnen reageren

bl44t1

bl44t1

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 14:49

Hallo allemaal
Ik ben bezig met een practicum voor mijn profiel werkstuk. Het gaat over het opvangen en opslaan van Co2, maar ik kom er niet helemaal uit.
Mijn idee is om met een proefje aan te tonen dat je met MgO of CaO kunt laten reageren met CO2. Dit is voor mijn profielwerkstuk over het opvangen en opslaan van CO2.
Ik loop tergen de volgende problemen aan

Waar haal ik een pure stroom CO2 vandaan? , ikzelf dacht aan sparood ofzo, maar mischien is dat te weinig

Waar is MgO en CaO te krijgen? magnesum zelf en calscium is makelijk genoeg maar MgO niet.

Het aantonen dat het opgevangen is lukt waarschijnlijk wel, De Cao opgelost in water wordt volgende mij troebel en ander kan het altijd nog met een cO2 meter

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij vorbaat dank ! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2009 - 16:12

Pure stroom CO2: toestel van Kipp met calciumcarbonaat (:P) en zoutzuur.

Voor CaO: vraag of je ongebluste kalk kan krijgen. Maar je kunt beter een oplossing van calciumhydroxide maken, want dat ontstaat na oplossen van CaO ook meteen. Als je hier CO2 doorheen bubbelt, slaat dat direct als calciumcarbonaat neer. Circuleer je dit door een filterdoek en laat je de pH reguleren aan de hand van calciumhydroxide, dan heb je een effectief CO2-afvangsysteem.

Letten we wel even op de spelling overigens? Je hebt het achtereenvolgens over dicobalt, calcium- en magnesiumoxide, koolstofdioxide, een 3-letterig element, en zuurstofconcentratie.

Veranderd door FsWd, 28 januari 2009 - 16:15

bl44t1

bl44t1

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2009 - 18:16

hee bedankt voor je snelle en goede reactie :D :D . Ik heb nu een goed idee hoe mijn proefje er uit gaat zien thx!

ps sorry voor de spelling, ik hou niet zo van superscript [|:-)]

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2009 - 20:03

hee bedankt voor je snelle en goede reactie  :D  :D . Ik heb nu een goed idee hoe mijn proefje er uit gaat zien thx!

ps sorry voor de spelling, ik hou niet zo van superscript  [|:-)]

Zal best dat je daar niet van houdt, maar een stof als C8H10N4O2 wordt dan wel een beetje onleesbaar. Het kost ervaring om meteen te zeggen dat dat caffeine is :)

En uiteraard tellen hoofdletters dus ook, tussen cobalt en koolstofdioxide zit toch wel een veel groter verschil dan alleen de hoofdletter O :)

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 16:33

Makkelijke bronnen van koolzuurgas zijn: brandblusser of slagroomspuitpatroon.

Marco-lab001

Marco-lab001

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 17:16

Bij een brandblusser doel je dan op expansie? Dan zou ik namelijk voor de brandblusser kiezen (goed bedacht trouwens! ;) )

Groetjes Marco

Veranderd door Marco-lab001, 30 januari 2009 - 17:17

bl44t1

bl44t1

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2009 - 17:40

Bedankt :) maar ik heb mijn proefje al uitgevoerd. Het is goed gelukt met Calciumcarbonaat en zoutzuur :) Alleen nog 1 vraagje. De pH maakt toch niet uit voor het proces om de CO[SUB]2 op te vangen?

Veranderd door bl44t1, 31 januari 2009 - 17:43

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 januari 2009 - 17:51

Bedankt :) maar ik heb mijn proefje al uitgevoerd. Het is goed gelukt met Calciumcarbonaat en zoutzuur :) Alleen nog 1 vraagje. De pH maakt toch niet uit voor het proces om de CO2 op te vangen?

Hoe zou een zuur het volgende evenwicht sturen?

CO2 + H2O --> H2CO3

H2CO3 --> HCO3- + H+

Of beter, gooi eens een mik citroenzuur in cola en geef mij niet de schuld dat je moest poetsen door de plotselinge gasontwikkeling ;)

Veranderd door FsWd, 31 januari 2009 - 17:52

bl44t1

bl44t1

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 22:56

Oke dus als ik het goed begrijp, moet de H[SUP]+ die vrijkomt van het koolzuur reageren met OH[SUP]- van de Calcium Hydroxide zodat de Carbonaat-ion vorming sneller verloopt ofzo?

Maar kloppen deze reacties wel?

CO2 + H2O --> H2CO3

H2CO3 --> HCO3- + H+

HCO3- --> CO32- + H+

H+ + OH- --> H2O

CO32-(aq)+ Ca2+(aq)+ --> CaCO3

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2009 - 17:46

Klopt wel ja. In woorden samengevat zorgt het basisch milieu dat het koolstofdioxide goed geabsorbeerd wordt en ook goed als calciumcarbonaat neerslaat. In zuur milieu zou je carbonaat onherroepelijk weer oplossen zoals je koolstofdioxide-generator je zien laat ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures