additie polymerisatie van nitrillen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

additie polymerisatie van nitrillen

Hoe kan ik 2,6 dichlorobenzonitril polymeriseren. Die driedubbele binding lijkt mij geschikt voor een additie maar wat wordt er dan gevormd? en in welk milieu gebeurt dit dan?

Alvast bedankt.

Berichten: 677

Re: additie polymerisatie van nitrillen

Theoretisch zal dit misschien mogelijk zijn, maar naar analogie met polyacetyleen, verwacht ik dat je een all-trans geconjugeerde hoofdketen gaat krijgen. Dergelijk spul is zeer stijf, en hoog kristallijn, en daardoor onoplosbaar in nagenoeg elk denkbaar (of ondenkbaar) solvent.

Om dit te polymeriseren heb je organometaal katalysator nodig (Ziegler Natta)

Berichten: 2.337

Re: additie polymerisatie van nitrillen

Bedankt voor de uitleg Jooken. :)

Zou deze polymeer dan ook geleidend zijn voor elektrische stroom?

En wat bedoel je met theoretisch? Waarom kan deze waarschijnlijk niet pracktisch gemaakt worden. Is dat door die onoplosbaarheid die je aanhaalt?

Berichten: 677

Re: additie polymerisatie van nitrillen

Mits dopering zal die inderdaad geleidend worden.

Het grote probleem is echter dat het eenmaal gesynthetiseerde polymeer niet verder kan verwerkt worden, wegens te hoog meltpunt.

Bij polyacetyleen lost men dat op door een derivaat te maken dat men welkan vormgeven, en daarna pas in een tweede stap om te zetten in polyacetyleen.

De reacties zijn de volgende: Afbeelding

Tenzij voor een zeer goed uitgerust polymeerlab is dat niet te doen.

Men vertrekt normaal van het bistrifluoromethylmonomeer, het resulterende polymeer kan men vormgeven.

Via cyclooctatetraeen krijg je onmiddellijk polyacetyleen, maat dat kan je niet verwerken.

Reageer