Richtingen binnen de laboratoria

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 197

Richtingen binnen de laboratoria

Heej! :)

Wat houden de begrippen chemisch, medisch of biologisch in als je deze als studierichting kiest. Wie weet de richtingen (ook al weet je er maar één das al genoeg, alle kleine beetjes helpen om tot 't geheel te komen)!!

Mvg,,

Marco :lol:

Berichten: 6

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Hoi,

ik doe zelf een laboratorium opleiding en kan je wel vertellen van medisch, chemisch en biologisch is. bij medisch moet je denken aan bloed en urine onderzoek. later kun je daarmee onderandere in een ziekenhuis lab komen te werken. of je kunt door studeren in andere richtingen zoals pathologie.

biologisch is veel met bacterieen.. verder weet ik daar niet zo veel over.

chemisch is veel scheikunde, organisch chemie natuurkunde. dan kun je denken aan medicijnen, voedingsmiddelen, plastic, olie ect ect ect... is allemaal erg uitgebreid ;)

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

als je erover denkt een opleiding te gaan doen kun je beter naar een open dag gaan om zelf te zien wat het inhoud..

greetz. :)

Berichten: 197

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Ja dankjewel voor je informatie, maar dit wist ik eigenlijk al ;) Maar toch bedankt voor je post :) Ik ben op zoek naar de termen: cyto-histologie, klinische chemie dat soort termen 8-)

Groetjes [!]

Berichten: 197

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Reacties blijven welkom, ongeacht datum! :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Maar zo zie ik ook weer een vacature ergens staan in het ziekenhuis voor een KCL Analist. En dit is toch Klinisch chemisch laboratorium?

En daar beschrijven ze dus allerlei medische weefsels/vloeistoffen die je onderzoekt.

Dus ik weet het ook allemaal niet... 8-[ Misschien dat na de open dag er voor mij ook wat meer duidelijkheid is over alle richtingen..
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 6

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Marco-lab001 schreef:Ja dankjewel voor je informatie, maar dit wist ik eigenlijk al ;)   Maar toch bedankt voor je post :) Ik ben op zoek naar de termen: cyto-histologie, klinische chemie dat soort termen 8-)

Groetjes [!]
cyto-histologie is het kijken naar cellen.. stukjes weefsel onderzoeken en kijken of er kankercellen aanwezig zijn enz.

klinische chemie is onderzoek naar urine,bloed en feces. kijken hoeveel witte bloedcellen er zijn enz enz hoop dat je er iets aan hebt !

Berichten: 197

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Ja echt super bedankt voor alle hulp [!] Zou iemand (of een van de mensen die al gereageerd heeft) nog meer uitleg kunnen geven over de soorten richtingen en wat deze exact inhouden. Bijv. medisch houdt in...... het wordt opgesplitst in cytohistologie etc en houdt in.....

Mvg,

Marco ;)

Berichten: 6

Re: Richtingen binnen de laboratoria

Hoi,

Ik zit nu in mijn laatste jaar van laboratorium & research (rijnijssel college)

Ik kan wel wat meer vertellen over de richting cyto/histologie aangezien ik dit jaar met deze opleiding klaar ben;)..

Cytologie:

Bij cytologie leer je op school vooral hoe je cervix uitstrijkjes moet beoordelen. (niet echt veel praktijk zoals kleuringen ect.)

Je gebruikt hierbij de KOPAC-B codering (zie internet)

Ook krijg je cytologische preparaten van bv. longspoelingen en urines.

Ook krijg je opzich wel veel theorie (ik vind dat zelf wel leuk) over welke cellen/contaminaties er allemaal in zon preparaat zit en waarom (ook krijg je carcinomen enz.)

Ik vind zelf dat je op stage het meeste leert.

Histologie:

Ik vind histologie persoonlijk interessanter als cytologie.

Op school krijg je veel theorie over weefsls en ziektes. Ook krijg je histo-techniek (dan krijg je theorie over kleuringen ect.) en later krijg je ook nog enzymhistochemie en immunohistochemie.

Hier krijg je ook op school meer praktijk als bij cytologie. Je gaat zelf weefsel inbedden, coupes snijden, de coupes op een glaasje plakken en dan later ook nog zelf de kleuringen erop uitvoeren. Ook leer je meer kleuringen tegelijkertijd te doen. Hier vind ik dat je op je stage het praktische gedeelte pas goed kunt oefenen.

Ook mag je (als je stageloopt bij een ziekenhuis) helpen in de uitsnijkamer en meekijken bij secties.

Hoop dat je een beetje een beeld hebt gekregen van de richting cyto/histolgie.

Reageer