[scheikunde] Simpele vraag?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] Simpele vraag?

Hallo,

Ik heb geloof ik toch een erg simpele vraag, alleen ben ik er wel door in de war gekomen.

Even vooraf: Ik heb morgen een practicum waarbij we SO2 in lucht bepalen. Dat doen we met een ijklijn etc etc. Deze ijklijn maken we met een verdunningsreeks Na2SO3 oftewel natriumsulfiet.

Ik kom door de war omdat we uiteindelijk SO2 moeten bepalen maar de ijklijn maken we met Na2SO3. Is SO2 gelijk aan SO3? Of hoe zit dat 8-[

We stellen de standaard sulfietoplossing trouwens ook nog. We laten het reageren met een overmaat joodoplossing en titreren met thio. Is de uiteindelijk concentratie die je krijgt x mol SO2/L of x mol SO3/L? Ik moet dit uiteindelijk weten zodat ik wel de juiste molmassa gebruik. Anders is mijn hele ijklijn fout.

Alvast bedankt! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Simpele vraag?

En hoe wordt het zwaveldioxide in de lucht voorbereid voor de meting? Door het te laten borrelen door water? Dan maak je sulfiet, geen zwaveltrioxide. In natriumsulfiet zit ook geen zwaveltrioxide zoals je aangeeft. Let op ladingen [!]

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Simpele vraag?

We laten lucht door TCM (kaliumtetrachloormercuraat) borrelen. Er word dan een één of ander complex gevormd.

Met SO3 bedoel ik inderdaad ook SO32-, mijn excuses.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Simpele vraag?

Nog even ter info:

Je fixeert de standaardsulfiet oplossing met TCM, dus bijvoorbeeld 2 ml sulfietoplossing aanvullen tot 100 ml met TCM.

Het luchtmonster is ook gefixeerd met TCM.

Je kleurt de ijklijn uiteindelijk met pararosaline, als het goed is kleurt dat dus het complex dat is gevormt met TCM.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Simpele vraag?

Ik denk dat het lucht-zwaveldioxide dan inderdaad in sulfiet wordt omgezet. Anders zou van die standaard namelijk niets kloppen.

Zo'n stof die je als standaard gebruikt, moet makkelijk af te wegen zijn, om dat je de precieze massa nodig hebt. Je kunt je voorstellen dat een flesje zwaveldioxide te onnauwkeurig zal zijn. Het ligt daarom voor de hand dat hoogstwaarschijnlijk eerst zwaveligzuur in water zal ontstaan, en dat het sulfiet daarvan meteen vastgelegd wordt met het TCM.

Ik ga ervanuit dat na de kleurreactie het zaakje in een spectrofotometer verdwijnt? Dan kun je inderdaad stellen dat de gevonden concentratie in mol/l slaat op zowel sulfiet als zwaveldioxide. Immers, de reactie van zwaveldioxide en water tot zwaveligzuur is 1:1:1.

SO2 (g) + H2O (l) --> H2SO3 (aq)

H2SO3 (aq) --> 2H+ (aq) + SO3- (aq).

Normaal is de laatste een evenwichtsreactie, maar ik weet bijna zeker dat het TCM de reactie wel naar rechts zal drukken. Wees sowieso voorzichtig met het TCM omdat het een spulletje is waar kwik in zit (mercuraat).

Je dient dus voor de ijklijn wel te weten welke concentratie de standaardoplossing heeft, aangezien je zelf aangeeft dat het al een oplossing is.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Simpele vraag?

Hartstikke bedankt !

In dit geval is SO32- en SO2 dus wel gelijk aan elkaar :) Ik vond het zo verwarrend, maar met jouw uitleg is het toch duidelijk.

De standaard sulfietoplossing moeten we trouwens wel zelf maken, sorry misschien heb ik dat wat onduidelijk aangegeven. We moeten dit wel stellen omdat het zaakje instabiel is, en/of omdat we dan ook op onze titreerskills beoordeeld kunnen worden.

Nu kan ik morgen zonder twijfels aan de slag!

Danku! Afbeelding

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Simpele vraag?

Het aantal mol SO2 en SO32- zijn gelijk. Klein maar belangrijk verschil voor in je verslag. :)

Reageer