trimethylarsine in lucht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

trimethylarsine in lucht

Iemand een idee hoe men best trimethylarsine in lucht (woonkamer) kan bepalen?

Capteren met een impinger (HNO3) en de arseen bepalen via ICP-MS?

Is er een andere impinger vloeistof mogelijk? We willen in de impinger ook Kwik bepalen, hiervoor is een impinger met K2Cr2O7 beter, maar ik wil de Cr uit de ICP-MS houden.

De trimethylarsine zou vrijkomen, onder invloed van schimmels, uit bouwmaterialen (sillicaatsteen) die werden vervaardigd van vliegassen of kalk van rookgasontzwaveling.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: trimethylarsine in lucht

Trimethylarsine opvangen in een impinger met salpeterzuur lijkt me wel mogelijk. Kwik (heb je het over het vluchtige metallische kwik?) is moeilijker. Alleen salpeterzuur in de impinger is niet voldoende om de kwik snel te oxideren. Wellicht dat het met dichromaat/salpeterzuur wel gaat.

Het nadeel van een impinger is altijd dat je zoveel lucht moet doorleiden om een meetbare concentratie te krijgen. De inhoud is meestal 250 ml. Om iets te kunnen meten m.b.v. ICP, dan ga je al aardig in de richting van een m3 lucht, die je moet doorleiden. Dit mag niet met een hoog debiet; de impinger moet de kans krijgen om de te meten stoffen te absorberen. Kortom: je bent hierbij zeer langdurig aan het pompen.

De NIOSH geeft voor arsine (AsH3) en voor metallisch kwik aan dat het in een absorptiebuisje moet.

Voor arsine wordt een actief-koolbuisje voorgeschreven.

Voor metallisch kwik een hopcaliet-buisje.

Nu gaat het bij jou om trimethylarsine, maar ik verwacht alleszins dat deze stof het op een koolbuisje ook wel doet.

Het voordeel van zo´n buisje is dat je met veel minder luchtvolume af kan, omdat de uiteindelijke meetoplossing een veel lager volume heeft dan die van een impinger. Bovendien is de afvangefficiëntie van een buisje veel hoger dan van een impinger, in ieder geval voor deze stoffen.

De Niosh-methoden vind je op deze site:

klik

Nu vind je het misschien lastig en duur om een paar van die buisjes aan te schaffen. Maar als je lucht wilt bemonsteren, dan zul je de beschikking moeten hebben over een goede pomp, met gecontroleerde debietregeling. Wellicht heb je die al. Maar wat ik wil zeggen is dat de prijs van die buisjes in het niet vallen, vergeleken met die van een geschikte pomp.

Die buisjes zijn te verkrijgen bij Procare in Groningen.

Verder wil ik nog kwijt dat luchtbemonstering een lastige zaak is om goed uit te voeren, in ieder geval als je betrouwbare concentraties wilt krijgen. Het is niet iets wat je zomaar even doet.

Berichten: 4

Re: trimethylarsine in lucht

Marjanne,

We hebben binnen het bedrijf al behoorlijk wat ervaring met luchtmetingen, dus pompen en debieten mag geen probleem zijn. Bovendien is de exacte concentratie niet zo belangrijk, eerder de vraag is het aanwezig of niet.

De tip van de buisjes ga ik zeker eens uitproberen.

Alvast bedankt

Reageer