[scheikunde] Kolomchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Kolomchromatografie

Op school heb ik de opdracht gekregen om een kolomchromatografie uit te voeren. In de kolom bevindt zich aluminiumoxide en er wordt eerst kaliumpermanganaat toegevoegd, en vervolgens kaliumdichromaat. Hierbij wordt deze vraag gesteld: Bereken het rendement van de scheiding van kaliumpermanganaat en het rendement van de scheiding van kaliumdichromaat bij deze proef

Weet iemand hoe je dat aan kan pakken?

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Al2O3(g) + KMnO4(l) + K2Cr2O7(s?) ---> ????

Weet jij misschien wat er op de vraagtekens moet staan?! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Elin Borrenbergs schreef: Op school heb ik de opdracht gekregen om een kolomchromatografie uit te voeren. In de kolom bevindt zich aluminiumoxide en er wordt eerst kaliumpermanganaat toegevoegd, en vervolgens kaliumdichromaat. Hierbij wordt deze vraag gesteld: Bereken het rendement van de scheiding van kaliumpermanganaat en het rendement van de scheiding van kaliumdichromaat bij deze proef

Weet iemand hoe je dat aan kan pakken?
Is het niet zo dat je een mengsel van kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat op de kolom brengt en dat eerst het permanganaat en vervolgens het dichromaat van de kolom af komt?
Al2O3(g) + KMnO4(l) + K2Cr2O7(s?) ---> ????

Weet jij misschien wat er op de vraagtekens moet staan?!
Hier vindt geen reactie plaats, het gaat om het scheiden van stoffen. Overigens zijn de aggregatietoestanden die je aan de verschillende stoffen geeft op het bizarre af.

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Oh ja eigenlijk ook helemaal niet meer bij stilgestaan eerlijk gezegd ;) Het is geen reactie, maar het berust op een scheiding (ofwel geen reactievergelijking) :P Ik probeer overigens alleen maar te helpen hoor, verbeter mag (graag zelfs) maar corrigeer dan ook de reactievergelijking! Ipv een reactie als "uhm op het bizarre af..."

Ik hoop wel dat je je dit niet persoonlijk aantrekt, het is alleen een opmerking (niet voor kritiek ofzo ;) )

Mvg,

Marco :D

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Euhm Marco Al2O3(s) + KMnO4(aq) + K2Cr2O7(aq) ---> ????

Maar zoals DrQuico zei hier kan helemaal geen reactie an komen. Je zou een volledig geoxideerde oxide laten reageren met 2 sterke oxidatoren.

Overigens geldt op het forum de algemene regel. Als je iets echt niet weet post je niet snap je. ;) Anders wordt dit aanzien als spam. :)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Is vergissen dan niet meer menselijk, Chemaniac?! ;)

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Kolomchromatografie

Als je de scheiding hoed hebt uitgevoerd hou je in principe twee oplossingen over. Een met vnl permanganaat de ander met vnl chromaat.

Wat je nu moet gaan doen is een massabalans opstellen en in beide (!) oplossingen het gehalte aan chromaat en permanganaat bepalen.

Dat zou in principe titrimetrisch moeten kunnen.

Als de ene oplossing nu bv 5% permanganaat bevat en de andere 95% permanganaat dan is het rendement van je permanganaat scheiding 95%.

Reageer