[scheikunde] azijnzuurgehalte van tafelazijn bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] azijnzuurgehalte van tafelazijn bepalen

Hoi!

Ik ben al een paar dagen aan het sukkelen met een practicum voor chemie en nu leek het me toch echt tijd om hulp in te roepen...

We moesten op school een practicum uitvoeren waarbij we het azijnzuurgehalte van tafelazijn moesten bepalen.

Onze groep had tafelazijn van 8 gram per 100ml. Adhv een titratie met NaOH-oplossing moesten we de concentratie van het azijn achterhalen.

Het is wel zo dat we het azijn moesten 'aanlengen' (van 10ml naar 100ml) en daarvan 20ml effectief gebruiken. Voor de NaOH-oplossing was het de bedoeling te werken met een concentratie van 0,1 mol/l ipv 1 mol/l.

Dit zijn een aantal berekeningen (waarvan ik denk dat ze kloppen):

I. Theoretische verwachtingen:

• Met een verdunning van het CH3COOH (10ml aanlengen tot 100ml en daarvan 20 ml gebruiken).

- Volgende bewerking toont de concentratie van 0,020 l CH3COOH wanneer deze hoeveelheid verdund werd:

cz = 8 gram per 100 ml  80 gram per liter  (m.b.v. de molaire massa) 4/3 mol per liter

cgeconcentreerde oplossing . Vgeconcentreerde oplossing = cverdunde oplossing . Vverdunde oplossing

4/3 mol/l . 0,010 l = x . 0,100 l

x = 2/15 mol/l

- We bereiden de NaOH-oplossing voor. Hiervoor nemen maken we een oplossing van 100 ml. De hoeveelheid NaOH die hierin moet worden opgelost, wordt als volgt berekend:

• Wanneer de concentratie van de NaOH-oplossing = 0,1 mol/l i.p.v. 1 mol/l

V = 0,100 l

c = 0,1 mol/l

 n = 0,01 mol

M = (22,99g/mol + 16,00g/mol + 1,00 g/mol) = 33,99 g/mol ≈ 40 g/mol

m = n x M

 0,01 mol x 40 g/mol = 0,4 g

 Ingevuld in de titratieformule krijgen we:

2/15 mol/l . 0,020 l = 0,1 mol/l . Vb

 Vb = 0,027 l

Ik veronderstel dat dit wel min of meer klopt, maar er zijn nog een aantal slotvraagjes waarbij het echt vastloopt:

- de reactievergelijking noteren die optreedt

---> ik dacht : CH3COOH + OH- --> H2O + CH3COO-

- berekenen hoeveel mol OH- bij de reactie gereageerd heeft

---> mijn idee:

de concentratie van het verdunde azijnzuur bedraagt 2/15 mol/l

we gebruikten 0,020l

bijgevolg reageerde (c.V = n) 0,0026 mol azijnzuur

omdat de coëfficiënten van de reactie allemaal gelijk zijn aan 1; reageerde ook 0,0026 mol OH- weg

- berekenen hoeveel H+ ionen in 1l van de verdunde azijn aanwezig is

--> geen idee hoe je dit oplost... :s

- laten zien door berekening hoeveel gram azijnzuur gebruikt is om 1L azijnzuur te maken

--> mijn idee: 8 gram per 100 ml azijnzuur, dus 80 gram per liter; of is dat net íets te simpel...?

In elk geval al heel erg bedankt mocht je de tijd genomen hebben dit bericht te lezen, want ik weet echt niet meer hoe ik dit verder moet oplossen...

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] azijnzuurgehalte van tafelazijn bepalen

Ik mis nog iets: heb je het azijnzuur bij de NaOH oplossing gegoten tot kleuromslag of omgekeerd? Want je wil de hoeveelheid azijnzuur juist bepalen, die 8 g/l is niet meer dan een indicatie. Wil je dat getal gaan gebruiken, dan is de hele bepaling niet nodig.

In ieder geval, reactie klopt.

Hoogstwaarschijnlijk heb je een x aantal ml loog toegevoegd waarna de oplossing van kleur veranderde (gokje: kleurloos naar paars). Samen met de concentratie van die loog (niet het aantal mol, echt de concentratie) kun je het aantal mol gereageerd loog uitrekenen.

Samen met de reactievgl reken je dit om naar aantal mol H+ in wat je getitreerd hebt, samen met de verdunning kun je dit omrekenen naar 1 liter.

Berichten: 39

Re: [scheikunde] azijnzuurgehalte van tafelazijn bepalen

In: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...ductometrie.htm

heb ik azijnzuur getitreerd met NaOH. Onder Discussie en Conlusie kun je mijn berekening vinden.

Als je die berekening volgt zul je er rekening mee moeten houden dat je je azijn met een faktor 10 verdund hebt (10 ml --> 100 ml) en dus het resultaat met 10 moet vermenigvuldigen.

Reageer