[scheikunde] voor Po, kz via curve in een 1:2 reactie!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] voor Po, kz via curve in een 1:2 reactie!

Hoi,

Een vraagje, we hebben dit snel nodig voor morgen dus ik hoop dat iemand me nog kan helpen

we hebben een PO gedaan om via een titratie van natronloog in een 0.05 oxaalzuur oplossing de kz van het oxaalzuur te bepalen.

Nou is de reactie die plaats vind 1:2 ( 1 oxaalzuur: 2 natronloog ) omdat het oxaalzuur, H2C2O4 reageert tot HC2O4 en daarna tot C2O4 het staat dus 2H+ ionen af aan de base.

Nu moeten we via de curve de kz berekenen. En komen we er niet uit ( met z'n 3e ).

Het middelpunt tussen de begin waarde en het equivalentiepunt ligt bij een ph van 3 en een toegevoegde ml van 6.

Er is daar dan nog geen molariteit van het zuur van 0.025 mol/L ( de helft )

We moesten ook de molariteit van het natronloog uitrekenen en dat hebben we al gedaan. Nu is het nadeel dat hier via evnewichtsvoorwaarde we er niet uitkomen en er ook blijkt dat we waarschijnlijk nooit uit die reactie 10^-3 M H3O eruit konden krijgen!

Wie weet wat het dan wel moet zijn!!!????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voor Po, kz via curve in een 1:2 reactie!

Zou het helpen als ik je vertel dat oxaalzuur 2 pKas heeft? ;)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] voor Po, kz via curve in een 1:2 reactie!

Heey, ja klopt dat was ook het probeem! Mijn leraar had nooit verder uitgelegt over een 2 waardig zuur.

Het bleek dat er 2 equivalentie punten waren ( 1 niet te zien ) en dat daar tussen eerst de pkz van H2C2O4 was en daarna die van C2O4 zit.

Dus nu kijken of ik er zo wel uit kom :P

bedankt!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voor Po, kz via curve in een 1:2 reactie!

Het zijn dus inderdaad de horizontale delen waarnaar je moet kijken, en dan ook nog eens op het midden ervan. De pKz is niets meer dan de pH van een 1M oplossing van een bepaald zuur dat voor 50% geneutraliseerd is.

Reageer