[vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

Moderator: ArcherBarry

Reageer

[vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

Hoi

Mijn eerste bericht op deze site, ik denk dat dit juiste categorie is, anders verzetten maar.

ik ben dus zoals de titel zegt op zoek naar een stof/manier om met een rekbaar touwtje een elektrische weerstand te meten, ik weet dat het niet volledig past in het chemie forum, maar als iemand een idee heeft laat maar horen.

Het is de bedoeling dit "touwtje" langs beide kanten aan te sluiten op een electrisch circuit, en door dan de afstand te vergroten zal het touwtje rekken en de electrische weerstand verhogen.

en zo kan je dus de afstand tussen 2 voorwerpen meten door een lectrisch circuit

dat is ongeveer het plan

maar ik ben niet zo'n held in welke stoffen, mengsels of legeringen die eigenschappen bezitten.

Ik had iets in gedachten dat eigenlijk wekte volgens hetzelfde principe als een microfoon, alleen bewegen de deeltjes niet vrij, maar zitten vast aan een draad. Maar of dit mogelijk is weet ik niet echt en daarom dus: heeft er iemand suggesties?

(Het mag altijd dat de weerstand net minder wordt door het uitrekken maar dat lijkt me minder logisch)

mvg

Erik

Berichten: 54

Re: [vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

Ik betwijfel of de beredenering van: "hoe langer de draad rekt, hoe meer weerstand" wel klopt.

Als men de draad verlengt zal het oppervlak van deze afnemen als ik dan naar de formule voor een weerstand kijk vind ik:

Afbeelding

A is het oppervlak waardoor de stroom loopt. deze zal afnemen naarmate l toeneemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

Als l steeds groter wordt en A steeds kleiner, wordt de deling l/A ook steeds groter, gevolg weerstand neemt toe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

Maar hoe rekt het uit? zo'n verlengkabel voor je koptelefoon is vaak een snoer als een vlecht, trek je die uit dan blijft het oppervlakte het zelfde.

Verder hoeveel rek zit er in je touw?

in veel gevallen zal de weerstand toenemen ja. Misschien werkt zo'n verlengsnoer wel voor deze applicatie. Die snoeren zijn gemaakt om uit te rekken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 48

Re: [vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

Misschien heb je iets aan onderstaande link

TUE rekstrookjes

Rekstroken kom je tegen in sommige bovenwegers.

Ik zou niet weten van welk materiaal het wordt vervaardigd en ben te lui om verder te googlen. Waarschijnlijk is hierover meer kennis aanwezig op een electronicaforum of op een wetenschapsforum. Zoek anders op de site van een fabrikant van weerstanden het antwoord op je vraag.

Berichten: 552

Re: [vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

ik denk aan een elektrisch geleidend polymeer, maar het juiste type weet ik niet

Berichten: 1.379

Re: [vraag] electrisch geleidend rekbaar touw

In de zestiger jaren van de vorige eeuw is Philips heel actief geweest op het gebied van rekstrookjes. De metaalkundige J.D.Fast heeft daar veel aan bijgedragen. Het ging toen vooral om het rekken van metalen en legeringen. Niet alleen de afmetingen waren van invloed op de weerstand maar ook de inwendige verschijnselen tijdens het rekken ( slip van kristalvlakken en het bewegen van dislocaties , dus de

veranderingen van de "rho" tijdens de vervorming) waren van belang.

Daarnaast relateerde Fast het rekken en relaxeren van materialen via de thermodynamica met het comprimeren en expanderen van gassen. Zoek o.a. ook eens in het ( Nederlandstalige) Philips Technisch Tijdschrift uit de zestiger jaren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer