[scheikunde] Spectrofotometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Spectrofotometrie

Hallo, ik moet voor een proef op school een formule bedenken die de exponentiële groei van algen uitdrukt. Ik moet hiervoor verschillende keren de hoeveelheid algen meten d.m.v een spectrofotometer, want hoe meer algen, hoe minder licht er door gaat. Ik moet ook een ijklijn hierbij maken. Ik heb alleen geen idee hoe ik van de gegevens die de spectrofotometer mij geeft, uit kan zoeken hoe groot de toename is, en ik weet ook niet hoe ik die ijklijn maak, en hoe ik die kan gebruiken. Wie kan mij helpen?

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

exponentieel zou je aan logaritmen moeten laten denken...kijk eens bij de grafiekopties van excel ...

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

Om de ijklijn te maken moet je de algen tellen en de bijbehorende uitslag (extinctie) van de fotometer bepalen.

De algen kun je tellen onder een microscoop (eventeel verdunnen om niet te veel te moeten tellen.

Deze moet je tegen elkaar uitzetten in een grafiek, als je dit gedaan hebt en het nog noet helemaal snapt dan kom je terug met je vragen.

Gesnapt :oops:

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

Een ijklijn is gemakkelijk in excel te maken (vooral als je uitgaat van de gegevens van Gerard!). Je zet namelijk het aantal algen (concentratie) uit tegen de extinctie. Deze vul je gewoon onder elkaar (dus bij x wat onder zetten en bij y maak je rechts van x)!! Als je je gegevens hebt ingevuld klik je op "grafiek". Dan op reeks toevoegen en als je tot zover bent gekomen, moet je maar ff een seintje geven ;) Het is sowieso wel veel gemakkelijker om hier je gegevens even neer te zetten, zodat er meer forumleden naar kunnen kijken. Dan heb je ook meer kan op reacties denk ikzelf ;)

Hoop toch dat het je alsnog gaat lukken!

Groetjes Marco

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

@ Gerard

Bedankt, dat moest ik dus weten :)

@ Marco

Had nog niet aan excel gedacht, ik wou het zelf met de hand doen. Excel zal inderdaad handiger zijn, bedankt dus.

Bedankt voor de reacties, ik denk dat het nu wel zal lukken ;)

Berichten: 197

Re: [scheikunde] Spectrofotometrie

Mooi zo, dan gaat het je vast lukken; veel succes ermee! :)

Greetz Marco :D

Reageer