Schlieren effect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Schlieren effect

Het Schlieren effect (volgens mij een Duitse term?) kom ik tegen in een artikel. Maar ik kan er weinig over vinden, wellicht omdat het alleen in Dld wordt gebruikt??? Kent iemand dit en wat is het voor effect?

Berichten: 129

Re: Schlieren effect

Kan je niet eerst zeggen over wat het artikel gaat?

En geef de zin waarin het voorkomt, dat maakt het altijd gemakkelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Schlieren effect

Hier is er wel wat over te vinden: klik.

Als je googelt op ´Schlieren effect´ of op ´Schlieren´ vind ik toch genoeg sites ervover. Toegegeven, het is me nog niet gelukt een site te vinden waar precies wordt uitgelegd hoe dit effect werkt.

Een leuke visualisatie van het Schlieren-effect:

klik

Berichten: 13

Re: Schlieren effect

Ik heb ook wel veel kunnen vinden maar allemaal halve verwijzingen

Het komt uit het artikel Multivariate curve resolution of pH gradient flow injection mixture analysis with correction of the Schlieren effect.

Wat ik er min of meer uithaal is dat het een soort effect is wat optreedt bij het mengen van twee matrices. Zoals bijvoorbeeld zout en zoet water, hete en koude lucht (zoals op dat prachtige filmpje van daarnet, ziet er schitterend uit!) of zoals in mijn geval een oplossing van hoge en lage pH. Maar wat het nu precies is, en wanneer en hoe het optreedt haal ik er jammergenoeg niet uit.

Wel dat het onvoorspelbaar en slecht reproduceerbaar is.

*edit*

Ik vind hier een zinnetje:

... the occurence of the schlieren effect, which is a concsequence of the light refraction in regions where refractive index gradients are present ....

Dus dichtheidsgradienten bij mengingen???

Berichten: 3.145

Re: Schlieren effect

Het effect ontstaat wanneer stoffen met verschillende brekingsindex worden gemengd. Zolang het mengsel nog niet homogeen is en er nog plekken zijn met verschillende brekingsindex kun je de 'slierten' zien. Ook met het blote oog zijn ze vaak wel te zien.

De fysische verklaring hiervoor is dat licht afbuigt bij een verandering van brekingsindex. Als licht scheef valt op een vlak, waarlangs de brekingsindex verandert, dan wordt het afgebogen. Dit is basis-optica. Dit wordt wel breking van licht genoemd. Als de brekingsindex niet abrubt verandert, maar geleidelijk, dan zie je dat het licht meer geleidelijk wordt afgebogen. Als het gebied van variabele brekingsindex ook nog eens sterk beweegt, dan zie je dus trillen.

Hete lucht heeft een iets andere brekingsindex dan koude lucht, dus je ziet trillen. Zout water heeft een iets andere brekingsindex dan zoet water. Als je zout water in zoet water druppelt zie je het effect ook.

De echte reden van afbuiging van licht bij een bepaalde brekingsindex is dat de voortplantingssnelheid van licht in een medium met een brekingsindex N gelijk is aan c/N. In lucht is de brekingsindex gelijk aan 1.0003, in vacuum is deze gelijk aan 1.

Voor wat meer achtergrond info moet je hier maar eens kijken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brekingsindex

Berichten: 197

Re: Schlieren effect

:oops: Heeft dat dan soms te maken dat door breking naar de normaal toe (naar een optisch dichtere stof) die lichtbreking (sliertjes) te zien zijn? Heet dat 't Schlieren effect? 8-[

Reageer