Voorspoelen van glaswerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 197

Voorspoelen van glaswerk

Heejj!,

Ik zat me eigenlijk iets af te vragen, namelijk hoevaak je bij welk glaswerk wat moet voorspoelen. Bij een buret moet je volgens mij 3 x voorspoelen met demi-water en 3x met de te gebruiken stof; bij een pipet maar 2x alles 8-[ Ik wil voor mijn volgende assesment hier goed op zijn voorbereid dus als jullie bij het onderstaande glaswerk willen zetten hoevaak het moet worden schoongespoeld:

-Buret

-Pipetten (zijn er nog verschillen??)

-Erlenmeyer

-Bekerglas

-Maatkolven (zijn er nog verschillen??)

-Maatcilinders

Mvg,

Marco ;)

Re: Voorspoelen van glaswerk

Er is geen vaststaand protocol hoe glaswerk gespoeld moet worden.

Mijn standaardprotocol is eerst vetvrij maken met een zeepoplossing, goed schoonspoelen met kraanwater, 3 x spoelen met demi-water en 3 x voorspoelen met reagens.

Andere voorbeelden.

Faeces extraheren glaswerk wassen met een zeepoplossing, goed spoelen met kraanwater klaar.

Glaswerk voor goudsol.

Goed wassen met zeep, spoelen met demiwater minimaal 24 uur in bichromaat/zwavelzuur laten staan, 3 x spoelen met demiwater 3 x naspoelen met bidest, spoelen met aceton en drogen.

Berichten: 197

Re: Voorspoelen van glaswerk

Weetje wel heel zeker dat hier geen vast protocol voor bestaat? Volgens mij zijn er wel bepaalde richtlijnen 8-[

Wie heeft er een antwoord op? [-X

Greetz Marco

Re: Voorspoelen van glaswerk

Wij hebben vaststaande protocollen die zijn vastgelegd in de SOP's (Standard Operating Procedure) die bij ons kwaliteitshandboek horen.

Ze zijn niet door een of andere instantie oid voorgeschreven.

Berichten: 840

Re: Voorspoelen van glaswerk

Ik dacht dat dichromaat/zwavelzuur niet meer gebruikt werd, gezien de giftigheid.

Re: Voorspoelen van glaswerk

Ik dacht dat dichromaat/zwavelzuur niet meer gebruikt werd, gezien de giftigheid.
Klopt in zijn algemeenheid, maar toen een tijdje terug zeker moest zijn dat mijn glaswerk voldoende schoon moest zijn voor een sol heb ik het toch maar gemaakt.

Een goudsol staat niet bekend om ongevoeligheid voor verontreinigingen en het oude protocol werkte en ik voelde er niet veel voor om er mee te experimenteren.

Berichten: 197

Re: Voorspoelen van glaswerk

Maar waar spoel je over het algemeen glaswerk mee voor? Bij een buret bijvoorbeeld: als deze vies is 3x leidingwater, anders ook met 3x demiwater en daarna met de te gebruiken stof(fen)!!

Reageer