ppm omrekenen maar mg/liter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

ppm omrekenen maar mg/liter

Hey ik zat met een klein vraagje,

m.b.v. van AAS kwam ik er achter dat wijn 1.65 ppm kalium bevat alleen hoe zat het ook al weer met het omrekenen naar mg/l. Dichtheid kalium is 0.86.

Als het nog voor vanavond zou kunnen zou het perfect zijn!

Mvg Ozz

Berichten: 197

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

Heej Ozz,

Ik heb denk ik wel een website voor je gevonden waar je hoogstwaarschijnlijk wel wat aan zult hebben (wikipedia):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ppm

Mvg,

Marco ;)

Berichten: 34

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

Hey marco in ieder geval bedankt voor je reactie maar ik word er niet echt veel wijzer van :P Ik zit namelijk met het probleem van moet ik nu de dichtheid van het wijn nemen? (wat rond 1 is, volgens een collega) of moet ik de dichtheid van Kalium nemen om het te omrekenen?

Berichten: 39

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

Als je met mg werkt dan geldt: 1 ppm = 1 mg/kg (factor 1 miljoen = 10^6)

In verdunde waterige oplossingen en bij kamertemperatuur kun je echter gebruik maken van het geven dat 1 liter water = 1 kg water m.a.w. dan geldt 1 ppm = 1 mg/l. De fout die je maakt valt in het niet bij de fout in je bepalingsmethode.

Berichten: 197

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

Oh okee ;) Ik dacht dat je er verder wel uit zou komen, maar ik ga je verder proberen te helpen als dat me lukt :oops:

Wat is het volume wijn dat je hebt gebruikt? En wat is daar de dichtheid van?

En dit ook nog voor Kalium (dichtheid is dan al wel bekend [!] )

Groetjes Marco...

p.s.: ik wil deze getallen even weten, zodat ik verder kan puzzelen ;)

Berichten: 34

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

O oke hier komen dan alle gegevens....

Kalium dichtheid = 0.86

Wijn dichtheid = 0.988, maar na foutenanalyse word het afgerond op 1

Wijn bevat 1.65 ppm kalium.

Volume wijn dat doet er toch niet aan toe? en als dat er wel aan toe doet....dan moet ik je teleurstellen want dat heb ik niet. Het was een 1000ppm standaardoplossing die ik had gemaakt van kalium en die verder verdund naar 1,2,3,4 ppm en daarvan heb ik de absorptie gemeten. Vervolgens de wijn 500x verdund en daarvan de absorptie gemeten.

Berichten: 34

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

volgens mij snap ik het al....de dichtheid van kalium zat me dwars maar daar hoef je dan nu toch geen rekening mee te houden en is het gewoon 500x1.65=825ppm en dat komt overeen met 825mg/L omdat de wijn een dichtheid heeft van 1??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

de dichtheid van wijn kan je zien als 0.9*0.998kg/l+0.1*0.96kg/l=0.9942kg/l ->afgerond volgens de regeltjes is het dan 0.998kg/l en kan je net zo goed 1 kg/l nemen.

dan even een alcoholpercentage van 10% genomen wat vrij gemiddeld is voor wijn.

dus de fout van 0,006 kg/l in de dichtheid is niet significant tegen de fout(en) van je bepaling.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 34

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

hehe als ik het snap mag ik een konijn worden :D

zijn we geswicht van omrekenen naar dichtheid bepaling?

Niet verrot bedoeld ofzo iig bedankt maar als je het ook een klein beetje kan toelichten ben ik nog blijer want waar komt die 0.9 en de 0.01 en de 0.96 vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

als je een wijn heb van 10% vol alcohol dan heb je dus 90% water. De smaakstoffen etc zijn verder nihiel en rekenen we niet mee.

10 en 90% kan je ook schrijven als 0,1 en 0,9. de dichtheid van water bij 20oC is 0,998kg/l en van alcohol is het 0,96kg/l (ook bij 20oC)

dus de dichtheid van wijn bestaat voor 90% uit 0,998kg/l en voor 10% uit 0,96kg/l. Dus als je dat in formule wilt opschrijven is de dichtheid van wijn: 0.90*0.998kg/l+0.1*0.96kg/l=0.9942kg/l

(die 0,01 was een typo)

dan heb je een dichtheid van 0.994kg/l.

die het verschil tussen de dichtheid van het water en wijn op 1 stellen geeft nauwelijks een fout in je eindberekening.

ppm is simpel. aantal mg van een stof per kg van het totale mengsel. gezien wijn een (aangenomen) dichtheid heeft van 1kg/l kan je zeggen dat 1mg kalium in 1 liter wijn 1ppm is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 34

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

ooooooo zoo bedoel nee oke da's duidelijk, dus was wat ik hier boven zijn ook goed en moet je niet naar de dichtheid van kalium kijken maar van het wijn?

Tnx voor je uitgebreide uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ppm omrekenen maar mg/liter

Je zult echt geen vast kalium in je wijn vinden hoor (met de dichtheid van het kaliummetaal heb je dus niets van doen)

Reageer