Smelten van zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Smelten van zout

Als goudsmid stuitte ik op een artikel over het ahrder maken van goudlegeringen m.b.v. gesmolten zout. Al geruime tijd zit ik in het vak maar hiervan had ik nog nooit gehoord. Ik wil hierover zoveel mogelijk weten komen en weet ondertussen dat de reden van het gebruik van zout is om de goudlegering af te dekken tegen evenuele oxidatie en de gesmolte fase zorgt ervoor dat je de temperatuur bereikt.

Als voorbeeld waar het nu om gaat plaats ik even de link.

http://goudsmeden.multiforum.nl/viewtopic....orum=goudsmeden

Nu kan ik niet terugvinden om wat voor zout het gaat. Het zal dus waarschijnlijk een zout zijn met een laag smeltpunt aangezien het op een kookplaatje gesmolten wordt. Ook is al bekent dat het harden van een goudlegring in ovens wordt gedaan onder een temp. van 350 graden.

Watervrije zouten hebben een smeltpunt van boven de 300 graden C, vele zelfs ruwweg 850 graden, en sommige zelfs boven de 1000.

Organische zouten hebben lagere smeltpunten.

Nu ben ik dus op zoek naar ..... wat wordt er in het artikel voor zout gebruikt. Al googglend stuit ik nog op Nartium hydroxide, met een smeltpunt van 319 graden C. (Caustische Soda)

Zit 99 % geconcentreerd in de gootsteenontstopper van de Kruitvat. Wat is die 1% nog die overblijft, heeft dat nog negatieve bijwerkingen...

Wat denken jullie, ligt het voor de hand dat dit is gebruikt tijdens het harden of weet iemand een ander zoutsoort waar dit mee zou moeten kunnen werken.

En wat betreft de veiligheid.

Het artikel dat ik hierover gelezen heb..... geen zuurkast.... gaat dit zo....open en blood of komen er lelijke dampen vanaf. Het moet nl. wel 20 minuten open staan....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Smelten van zout

Het inkoken van een Natriumhydroxide oplossing is niet zozeer gevaarlijk door giftige dampen maar wel erg doordat je al met een klein ongelukje, je een hele sterke hete oplossing heb die van alles kan wegbranden (inclusief je pannetje als je peg hebt). verder gaat het op het eind zeker spetters geven en vliegen de stukjes hete NaOH vrolijk in het rond. En ik weet zeker dat u daar niet blij van wordt.

over die 1% reststoffen durf ik niet veel te zeggen. Mijn advies is om een pot NaOH palets te kopen bij bijvoorbeeld Labstuff. Dan weet je zeker dat je zuiver spul heb die niet nog eens hoef in te koken.

Verder weet ik eigenlijk niets van het harden van (edel)metalen af dus of NaOH uberhoupt het goede zout is kan ik niet zeggen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 216

Re: Smelten van zout

Volgens mij wordt er meestal een mengsel van bijvoorbeeld MgCl2 en CaCl2 of zoiets gebruikt. Doordat het een mengsel is krijgt het een veel lager smeltpunt. Zoek eens op eutectische mengsels. Dit wordt inderdaad gedaan om oxidatie te voorkomen, doordat het gesmolten zout lichter is en daardoor drijft op het metaal.

Zoek ook eens op flux middelen, zo worden deze zouten genoemd.

Die 1% is grotendeels water, er zitten in ieder geval geen zware metalen in, dit heb ik een keer getest met een AAS. In verse NaOH zit verder alleen een klein beetje carbonaat.

Ik betwijfel echter of goud tegen gesmolten hydroxides bestand is, de meeste metalen in ieder geval niet. Er zijn echter uitzondering als nikkel en platina.

Berichten: 1.379

Re: Smelten van zout

Het harden van goudlegeringen via afkoeling tot een bepaalde temperatuur analoog aan het harden van staal, eveneens door afkoelen in een gesmolten zout mengsel? Bij ijzer-koolstof legeringen kan zo martensietvorming optreden dat het staal hard maakt.

Maar kun je een goud-zilverlegering door afkoelen zo ook harden? Ik betwijfel het. Goud en zilver zijn in alle verhoudingen mengbaar in de vaste fase. Welke structuur zou er in het systeem goud-zilver kunnen bijdragen aan een extra hardheid? Of gaat het hier slechts om een marginaal effect, vergeleken met de harding van staal?

Wat gesmolten electrolyten betreft kun je ook denken aan een eutectisch, gesmolten nitraat mengsel of aan gesmolten natriumwaterstofsulfaat. Die smelten beide bij tamelijk lage temperatuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: Smelten van zout

hzeil schreef: Het harden van goudlegeringen via afkoeling tot een bepaalde temperatuur analoog aan het harden van staal, eveneens door afkoelen in een gesmolten zout mengsel? Bij ijzer-koolstof legeringen kan zo martensietvorming optreden dat het staal hard maakt.

Maar kun je een goud-zilverlegering door afkoelen zo ook harden? Ik betwijfel het. Goud en zilver zijn in alle verhoudingen mengbaar in de vaste fase. Welke structuur zou er in het systeem goud-zilver kunnen bijdragen aan een extra hardheid? Of gaat het hier slechts om een marginaal effect, vergeleken met de harding van staal?

Wat gesmolten electrolyten betreft kun je ook denken aan een eutectisch, gesmolten nitraat mengsel of aan gesmolten natriumwaterstofsulfaat. Die smelten beide bij tamelijk lage temperatuur.
Zo gaat het niet helemaal, maar juist andersom. Je gloeit eerst de goudlegering . Dan wordt het zo zacht als mogelijk. Je koelt het af. Daarna stop je het in het gesmolten zout (20 minuten)

Je geeft de legering een warmtebehandeling waardoor er structurele veranderingen plaatsvinden.

Al met al ben ik een heel eind in de goede richting gekomen en ik ga echt niet zomaar ermee experimenteren. Zeker niet zonder de nodige veiligheidsmaatregels. Bedankt voor jullie meedenken en reacties. Daar kan ik weer mee verder.

m.v.g.

Eljas

Berichten: 1.379

Re: Smelten van zout

Mijn vraag betrof juist de aard van die structurele veranderingen. Bij staal weten we dat precies. Maar hoe is dat dan bij goudlegeringen met zilver?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: Smelten van zout

Mijn vraag betrof juist de aard van die structurele veranderingen. Bij staal weten we dat precies. Maar hoe is dat dan bij goudlegeringen met zilver?
Ik ben er mede door jullie hulp helemaal uit. Wanneer je de link bovenaan weer aanklikt zie het het bijgewerkte artikel.

Wat betreft het structurele proces. Daarvoor heb ik hieronder een link voor hoe dat zit.

http://goudsmeden.multiforum.nl/viewtopic....orum=goudsmeden

Allemaal bedankt voor het meedenken.Hierbij het eindresultaat

http://goudsmeden.multiforum.nl/viewtopic....orum=goudsmeden

Berichten: 840

Re: Smelten van zout

ArcherBarry schreef: Het inkoken van een Natriumhydroxide oplossing is niet zozeer gevaarlijk door giftige dampen maar wel erg doordat je al met een klein ongelukje, je een hele sterke hete oplossing heb die van alles kan wegbranden (inclusief je pannetje als je peg hebt). verder gaat het op het eind zeker spetters geven en vliegen de stukjes hete NaOH vrolijk in het rond. En ik weet zeker dat u daar niet blij van wordt.

over die 1% reststoffen durf ik niet veel te zeggen. Mijn advies is om een pot NaOH palets te kopen bij bijvoorbeeld Labstuff. Dan weet je zeker dat je zuiver spul heb die niet nog eens hoef in te koken.

Verder weet ik eigenlijk niets van het harden van (edel)metalen af dus of NaOH uberhoupt het goede zout is kan ik niet zeggen.
Er komen flink vervelende dampen vrij bij het inkoken van een vrij geconcentreerde NaOH-oplossing hoor. Als je neus er boven hangt en inademt krijg je een gigantische steek. Het NaOH wordt deels meegetrokken door het verdampende water.

Zelfs het oplossen van van NaOH, waarbij de temperatuur misschien 70-80C geeft nare dampen. Ik ervaar deze als erger dan HCl-nevels.

Berichten: 3.145

Re: Smelten van zout

Jor, die ervaring die jij hebt deel ik ook. Echter, het gaat hier om het smelten van al vrijwel zuiver NaOH en dat heb ik in het verleden ook best vaak gedaan en dan blijkt dat het allemaal erg meevalt. Gewoon NaOH van het Kruidvat of de Gamma is eigenlijk heel mooi en zuiver spul en als je dat verhit en smelt, dan krijg je maar weinig stekende damp.

Reageer