Springen naar inhoud

Zuren in motorolie

• Log in om te kunnen reageren

Meijer

Meijer

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 12:19

Hoi chemisten,

Voor een project ben ik bezig met motorolie van een dieselmotor en zuren in deze.

Ik weet al dat er vanuit de motor een onvermijdelijke lekkage is van afvalgassen uit de verbranding van diesel. Deze stoffen zijn o.a. H2O, H2S04, HNO3.
(De belangrijkste componenten die met het onderwerp te maken hebben)

De base in motorolie is volgens mij KOH.

Maar ik kan nergens vinden in welke staat KOH in motorolie zicht bevindt. Is deze in vaste vorm van kristallen of juist in oplossing als zout aanwezig?

Ook heb ik nog niet gevonden of de zuren ook kunnen reageren met het aluminium motorblok zonder het water, of deze juist water nodig heeft?

En als deze reactie in motorolie loopt zou het mogelijk zijn om de reactie's op te schrijven?

Alvast bedankt!
Mark

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11119 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2009 - 13:05

Het lijkt me sterk dat je kaliumhydroxide zult vinden in gewone motorolie. Dat zou je normaal aantreffen na een hydrolyse danwel transesterficatie tot biodiesel. Voor motorolie wordt gewoon een mengsel van allerlei alkanen gebruikt om tot een gewenste viscositeit te komen.

Op basis van welk artikel/onderzoek/whatever kwam je tot het idee dat er KOH in motorolie zou zitten?

Veranderd door Fuzzwood, 02 februari 2009 - 13:06

Meijer

Meijer

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 13:33

Bij meerdere olie leveranciers wordt gesproken van het total base number mgKOH/g in de specificaties.

http://www.kroon-oil.com/nl

Veranderd door Meijer, 02 februari 2009 - 13:39

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2009 - 13:44

Er komen ook nog organische zuren voor in verzuurde motorolie. Alle zuren bij elkaar dragen bij aan het zuurgetal van de olie. Er is een standaardmethode om dat te bepalen.
De zuren in de olie dragen bij aan de corrosiviteit van de olie voor de metalen in de dieselmotor. Organische zuren zijn vooral gevaarlijk voor de koperen en messing onderdelen van de motor. Er kunnen met organische zuren watervrije kopercomplexen gevormd worden.
De daarvoor benodigde zuurstof is in motorolie tamelijk goed oplosbaar. Zoek eens verder via "zuurgetal".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11119 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2009 - 15:49

Bij meerdere olie leveranciers wordt gesproken van het total base number mgKOH/g in de specificaties.

Dat slaat op hoeveel gram KOH er nodig per 100 g olie, om alle vrije zuren te neutraliseren, NIET dat de olie KOH zou bevatten. De zuren komen als organisch zuur voor, niet als mineraal zuur.

fayhatti

fayhatti

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2009 - 19:54

Dat slaat op hoeveel gram KOH er nodig per 100 g olie, om alle vrije zuren te neutraliseren, NIET dat de olie KOH zou bevatten. De zuren komen als organisch zuur voor, niet als mineraal zuur.

Calciumcarbonaat wordt in motorolie gebruikt om de zuren te neutraliseren.
De detergent (bijv. calcium sulfonate) bevat de carbonaat (deze twee componenten vormen samen een micelle).
Als carbonaat reageert met H2SO4 vanuit de olie, wordt er calciumsulfaat gevormd (en water +CO2). De vorming van calciumsulfaat in gebruikte motorolie is met behulp van FTIR ook goed te monitoren.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2009 - 06:08

Of er een base aanwezig is of niet weet ik niet, maar ik kan je wel dit vertellen:

Als er een base aanwezig is, dan is deze opgelost en niet aanwezig als vaste stof want dan is het gewoon een vloeibaar schuurmiddel en geen olie ;)

Meijer

Meijer

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2009 - 13:34

Bedankt voor de input!
kan ik mijn zoektocht verfijnen ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures