genetische manipulatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

genetische manipulatie

hallo

ik moet samen met een partner een project doen over genetische manipulatie en als proef wouden we het gen uit een kwal(Aequorea victoria) ,dat voor een groene fluorachtige kleur zorgt, gebruiken om een bacterie een groene kleur te geven.



het probleem is dat we niet precies weten hoe we het juiste gen uit de kwal moeten halen en hoe we het op de juiste plaats in de bacterie moeten plaatsen.

als iemand info of nuttige links heeft is dit altijd welkom

bij voorbaat dank

vette fiets

Berichten: 740

Re: genetische manipulatie

Klinkt leuk, maar heb je enig idee / ervaring over hoe je dit moet aanpakken?

Je kan onmogelijk aan een kwal komen, maar je kan wel vectoren krijgen waar het gen al in zit. Dit kan je met behulp van PCR en een aantal kloneer methoden in een bacterie expressie vector plaatsen.

Wat heb je allemaal voor handen op school?

Berichten: 2

Re: genetische manipulatie

ik heb er geen enkele ervaring mee en weet niet echt waar ik mee bezig ben

mijn leerkracht zei dat we deze proef als practicum gingen doen tijdens biologie dit jaar en vroeg of we dit practicum zouden kunnen voorbereiden, de nodige middelen zullen dus wel op school aanwezig zijn

is er eventueel iets simpelers dat we zouden kunnen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: genetische manipulatie

Dan zal ik eerst even afwachten wat voor een proef het werkelijk gaat worden voordat je je gaat voorbereiden.

Ik ben het met Roy eens dat er waarschijnlijk een GFP plasmide in een bacterie wordt geplaatst. Hierdoor komt bij een goede klonering het eiwit GFP vrij en krijg je die mooie groene kleur.

kijk hier ook maar eens

MvG Ron

Reageer