[scheikunde] Stellen van KMnO4!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[scheikunde] Stellen van KMnO4!

Hoi,

Ik moet KMnO4 0,1N gestellen op natriumoxalaat:

Kan iemand me meer uitleg geven, Hoe ik dat precies moet doen?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stellen van KMnO4!

Stel eerst maar de halfreacties op :)

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Stellen van KMnO4!

Alleen met de reactieverglijkingen kom je echter niet. Er zitten wat addertjes onder het gras. Om je na de vorige opmerking (zelf doen) nog wat addertjes aan te wijzen:

1

De reactie verloopt in het begin zeer moeizaam. Mn2+ is een katalysator voor deze reactie maar deze is nog niet ontstaan. Daarom moet je de erlenmeyer met oxaalzuur verwarmentot ongeveer 35 graden voordat je begint. Dan per druppel toevoegen en na elke druppel zwenken totdat de oplossing weer ontkleurd. Na ongeveer 30 druppels kun je sneller werken, dat zie je vanzelf.

2

De reactie verloopt alleen in zuur milieu. Je kunt echter niet elk zuur toevoegen omdat sommige restionen reageren met de kaliumpermangnaat. (zoek zelf uit welke wel geschikt is)

3

Je kunt de buret niet aflezen op de onderkant van de miniscus zoals je gewend bent. je moet nu de bovenkant van de vloeistof aflezen.

4

Je hebt geen indicator nodig voor je eindpunt. Bekijk zlef maar waarom.

5

De oxaalzuur kan worden aangetast door zuurstof uit de lucht. Dat zou je bepaling minder nauwkeurig maken. Door toevoegen van een schepje natriumwaterstofcarbonaat aan de oplossing in de erlenmeyer wordt een deken van koolstofdioxide verkregen waardoor je deze fout tegen kunt gaan.

6

het is verstandig om een blanco uit te voeren. (Dus een titratie zonder de oxaalzuur maar met de overige toevoegingen om je standaard afwijking te bepalen)

Punt 5 en 6 worden op verschillende scholingsniveau's weggelaten.

Succes

Jasper

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Stellen van KMnO4!

Ik meende dat een temperatuur van circa 55°C zelfs gewenst was.

Voor de titratie zou ik een motorburet nemen, jasper2 gaf al aan waarom.

Reageer