Organische kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Organische kleurstoffen

Hallo allemaal,

Ik zoek een aantal organische kleurstoffen die, bij redelijk hoge temperaturen, niet ontleden of verbranden.

een aantal weken voor de zomervakantie opent bij ons op school het nieuwe betalab. ik wou dan een traject maken van verschillende soorten brandende metalen (leuke kleurtjes) en gekleurde rookpotten, gemaakt van kclo3 en glucose.

overal op internet staat dat je hier organische kleurstoffen voor moet gebruiken, maar welke? zowel ik als de TOA's op school weten dit niet.

zou iemand mij hiermee verder kunnen helpen?

Berichten: 86

Re: Organische kleurstoffen

Rhodamine B geeft een paarse rook, weet ik uit ervaring. Ik heb hier een pdf gezet, welke over rookcomposities gaat. Vanaf pagina 47 gaat het over gekleurde rookcomposities met organische kleurstoffen.

Berichten: 3.145

Re: Organische kleurstoffen

Ik heb zelf wat experimenten gedaan met composities waarin kaliumjodaat zit. Dit geeft, afhankelijk van hoeveel jodaat er in de mix zit, roze tot paarse rook. Dit komt door vorming van jood, wat mengt met de rook. Helaas is dit wel vrij duur, maar voor kleine demonstraties waarin enkele grammen kaliumjodaat per pot worden gebruikt is het nog wel te betalen.

Combinaties van kaliumjodaat en ammoniumthiocyanaat geven paarse rook, die even na de vorming geel wordt. De ammoniumthiocyanaat maakt zo'n mix wel erg hygroscopisch, dus direct voor de demonstratie klaar maken en van te voren eerst experimenteren hiermee om er een gevoel bij te krijgen.

Berichten: 840

Re: Organische kleurstoffen

woelen schreef: Ik heb zelf wat experimenten gedaan met composities waarin kaliumjodaat zit. Dit geeft, afhankelijk van hoeveel jodaat er in de mix zit, roze tot paarse rook. Dit komt door vorming van jood, wat mengt met de rook. Helaas is dit wel vrij duur, maar voor kleine demonstraties waarin enkele grammen kaliumjodaat per pot worden gebruikt is het nog wel te betalen.

Combinaties van kaliumjodaat en ammoniumthiocyanaat geven paarse rook, die even na de vorming geel wordt. De ammoniumthiocyanaat maakt zo'n mix wel erg hygroscopisch, dus direct voor de demonstratie klaar maken en van te voren eerst experimenteren hiermee om er een gevoel bij te krijgen.
Die jooddamp, mits in kleine heoveelheden, geeft weinig risico, ondanks de giftigheid.

Maar over die reactie met ammoniumthiocyanaat, is dat wel verantwoord? Op de site staat dat je niet zeker kunt zijn waar de rook uit bestaat, en dat die als giftig beschouwd moet worden. Wat denk jij?

Berichten: 3.145

Re: Organische kleurstoffen

Alle rook is giftig, ik denk dat de rook van al die organische kleurstoffen zeker net zo giftig is als rook, gemaakt uit thiocyanaten. Rook van vuurwerk is net zo giftig (Ba-zouten!). Je moet er niet direct met je snufferd boven staan, op afstand denk ik dat het allemaal nogal meevalt. Wat veel belangrijker is, is de afbreekbaarheid van de rook en ik denk dat veel commercieel vuurwerk dan slechter scoort dan een I2-rook of thiocyanaatrook. Metaal-ionen zijn nu eenmaal niet afbreekbaar, jood en thiocyanaat-derivaten zijn snel weg. Van die organische kleurstoffen weet ik het niet.

Berichten: 86

Re: Organische kleurstoffen

Je zou het per kleurstof op moeten zoeken, maar rhodamide B is in elk geval kankerverwekkend.

Berichten: 12

Re: Organische kleurstoffen

Ok, hier heb ik best wel veel aan :D

mijn TOA's zullen ook wel blij zijn met deze informatie.

de giftigheid van de rook maakt volgens mij niet zo heel veel uit, want de demonstratie wordt buiten uitgevoerd, en het publiek staat op een redelijke afstand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Organische kleurstoffen

en schade aan de natuur?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12

Re: Organische kleurstoffen

ach, als je de school met zijn plein ziet ben je het er mee eens dat er niet zo veel natuur is om te beschadigen :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Organische kleurstoffen

Tja, grote kans dat ik het plein nooit heb gezien ;)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer