[scheikunde] Macromolecuul katoen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Macromolecuul katoen

Hallo allemaal,

Voor scheikunde moet ik wat informatie zoeken over het polymeer katoen.

Een aantal dingen kan ik niet vinden, ik hoop dat jullie me misschien daarmee kunnen helpen.

- Uit welk monomeer is het uit opgebouwd?

- Is katoen een thermoharder of een thermoplast?

- Wat is het verwekingspunt van katoen (ik vind allerlei verschillende waardes..)

Voor de rest heb ik alles gevonden.

Als iemand me hiermee kan helpen, dan zal ik dat zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt.

Geoffrey.

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Macromolecuul katoen

Zoek eens op de chemical composition of cotton. Vaak kan je in het engels genoeg vinden, hoewel ik het nog niet in het nederlands geprobeerd heb.

Voor je tweede vraag: Wat zijn de eigenschappen van een thermoharder en een thermoplast? Waarin verschillen ze van elkaar?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Macromolecuul katoen

Daan schreef: Zoek eens op de chemical composition of cotton. Vaak kan je in het engels genoeg vinden, hoewel ik het nog niet in het nederlands geprobeerd heb.

Voor je tweede vraag: Wat zijn de eigenschappen van een thermoharder en een thermoplast? Waarin verschillen ze van elkaar?
Ik weet van een thermoplast dat bij verwarming het kunststof zacht of vloeibaar wordt.

Een thermoharder zal niet zacht worden tijdens het verwarmen.

Ik dacht zelf dat het een thermoharder is, aangezien katoen voor kleding wordt gebruikt etc. dus lijkt het me logisch dat het een thermoharder is.

Kan iemand dit misschien voor me bevestigen, want ik kan het namelijk bijna nergens vinden.

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Macromolecuul katoen

hee Geoffrey,

ik zat eens te denken en kwam op een voor mij logische verklaring.

het gebeurt mij nog wel eens dat er een T-shirt gestreken moet worden.

de meeste T-shirt zijn gemaakt van katoen en er is zelfs een katoen-standje op de strijkbout.

wanneer ik dus katoen verwarm en in een model druk (in dit geval strak met een strijkbout) en het daarna afkoelt dan blijft deze mooi in model.

Hieruit kan ik bijna wel zeker afleiden dat het een thermoplast is. (of iemand moet er anders over denken)

Groeten Niels

p.s. katoen is een polysacharide (cellulose)

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Macromolecuul katoen

kippenborst schreef: hee Geoffrey,

ik zat eens te denken en kwam op een voor mij logische verklaring.

het gebeurt mij nog wel eens dat er een T-shirt gestreken moet worden.

de meeste T-shirt zijn gemaakt van katoen en er is zelfs een katoen-standje op de strijkbout.

wanneer ik dus katoen verwarm en in een model druk (in dit geval strak met een strijkbout) en het daarna afkoelt dan blijft deze mooi in model.

Hieruit kan ik bijna wel zeker afleiden dat het een thermoplast is. (of iemand moet er anders over denken)

Groeten Niels

p.s. katoen is een polysacharide (cellulose)
deze verklaring trekt op niets. Katoen is een thermoplast omdat de moleculaire ketens niet gelinkt zijn aan elkaar. Punt.

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Macromolecuul katoen

Geoffrey91 schreef:- Wat is het verwekingspunt van katoen (ik vind allerlei verschillende waardes..)
heej,

het verwekingspunt van katoen is een lastig verhaal. dit ligt namelijk vooral aan de luchtvochtigheid en de hoeveelheid water in het katoen. het is namelijk zo dat water door de permeabele gedeelten van de celluloseketens heen kan en daar de waterstofbruggen "afbreekt". Hierdoor zal de Tg dalen.

helemaal puur zal het rond de 225 graden celcius liggen, maar meestal zullen er dus andere waarden gemeten worden.

dit pure spul, de "droge", is een nooit gemeten waarde. dit hebben ze gedaan door resultaten te extrapoleren van de gemeten waarde met bekende vochtigheden.

de verklaring van een thermoplast was wellicht een beetje kort door de bocht. Maar huis, tuin en keuken-voorbeelden vind ik vaak leuker om te beschrijven. en dan klinkt alles ook gelijk veel logischer.

groeten Niels

:twisted: p.s. daarom kun je tijdens het strijken beter je katoenen T-shirt even vochtig maken :twisted: ;)

Reageer