kristalwater in salpeter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 12

kristalwater in salpeter

Hallo,

ik heb met oud en nieuw veel te veel vuurwerk gekocht, en omdat je hier na oud en nieuw zeer weinig tot niets aan hebt, heb ik besloten het KNO3 eruit te halen.

ik heb de astronauten opengebroken, het kruit eruit gehaald, er water bij gegoten en het water vervolgens gefiltreerd.

dit filtraat heb ik vervolgens op de verwarming laten indampen.

het poeder wat ik nu heb lijkt alsof het nog vochtig is, maar kan niet verder ingedampt worden. Het heeft wel wat weg van vochtig NaCl.

weet iemand hoe dit kan? KNO3 kan toch geen kristalwater bevatten?

of is het geen kaliumnitraat, maar een andere nitraatzout?

Berichten: 109

Re: kristalwater in salpeter

dat spul wat je nu hebt kun je weg gooien. ik heb dat ook ooit eens geprobeerd met het zelfde resultaat. dat spul ging nooit meer aan :D . welke kleur heeft dat papje van jou? meer als deze informatie zou ik je eerlijk niet kunnen geven aangezien ik geen idee heb hoe dat idd zit; maar ik zou durven wedden dat er helemaal geen KNO3 meer in dat papje van jou zit :P

goeie vraag

Berichten: 12

Re: kristalwater in salpeter

ik heb vanmorgen wat poedersuiker door het "mysterypowder" gemengd, en dit vervolgens voorzichtig aangestoken. het gedroeg zich wel gewoon als KNO3. het papje was wel gewoon wit

Berichten: 2.337

Re: kristalwater in salpeter

Ik hoop dat je beseft met zeer gevaarlijke dingen bezig te zijn en ik verwacht dat hier een slotje op komt. Om niet nog meer mensen aan te zettentot zo'n gevaarlijke dingen. Jij weet misschien wel wat je aan het doen bent. Maar niet iedereen die hier door geïnspireerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kristalwater in salpeter

Ben je nu geïnteresseerd in de chemie achter pyrofore dingen? Of ben je gewoon uit op een knalpatsboem experiment?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kristalwater in salpeter

De Algemene Regels zeggen: 'Chemieforum wenst niet geassocieerd te worden met explosieven'.

Vuurwerk is explosief. Daar stel jij nu een vraag over. Dat is niet zo erg, maar wel de methode waarop je, zoals je schrijft, met dat vuurwerk bent omgegaan.

Dus inderdaad maar een slotje.

Topic gesloten!

Voor vragen kun je me mailen.

Gesloten