Reactievergelijkingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Reactievergelijkingen

Mijn Chemische kennis is heel beperkt en ik heb problemen met de volgende reactievergelijkingen:

BaCl2 + NH4Cl --> Ba + Cl2 + NH4 + Cl

MgCl2 + NH4Cl --> Mg + Cl2 + NH4 + Cl

CuSO4 + NH4Cl --> Cu + SO4 + NH4 + Cl

FeCl3 + NH4Cl --> Fe + Cl3 + NH4 + Cl

BaCl2 + KI3 --> Ba + Cl2 + K + I3

MgCl2 + KI3 --> Mg + Cl2 + K + I3

CuSO4 + KI3 --> Cu + SO4 + K + I3

FeCl3 + KI3 --> Fe + Cl3 + K + I3

Kunnen jullie me helpen ?

Dank bij voorbaat

Berichten: 2.337

Re: Reactievergelijkingen

Kan je de zouten splitsen in ionen? Dat is het eerste wat je moet doen om te weten welke eindproducten je krijgt.

Bij de eerste klopt er iets niet. Ba2 bestaat niet.

Berichten: 2

Re: Reactievergelijkingen

Ja het moest BaCl2 zijn, ik heb ze nu al wat verder uitgewerkt maar nu zit ik vast ...

Berichten: 2.337

Re: Reactievergelijkingen

Er zitten paar foutjes in.

EDIT had nog neit gezien dat je je eerste bericht had bewerkt.

K is altijd als ion K+ Ba2+ SO42-

Bij de 2 metalen kan je dat afleiden uit je periodiek systeem. Dit noemt het oxidatiegetal van een element. (de romeinse cijfers) Dit is neit op alle PSE's vermeld.

Bij de zuurresten kan je dit afleiden van het zuur. Bij sulfaat H2SO4 De H+ splitst zich af. (Daarom is het een zuur.) en Je behoud je zuurrest.

I3- is een speciaal geval. Dit is een complex van I2 met I- ben je zeker dat het dit is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Reactievergelijkingen

Fe + Cl3 + K + I3 dit mag je zo niet schrijven, een notatie moet 3I zijn.

Als ijzer 3+ is en K en I maar 1+ en Cl is 1-. hoeveel zal je dan moeten hebben van de Kalium?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: Reactievergelijkingen

LT, ik denk dat je zal moeten wachten tot morgen Franchoo ;)

Berichten: 109

Re: Reactievergelijkingen

Cl3? :-k dat gaat 'm niet worden ben ik bang :) . er is nogal een verschil in of je stof3 schrijft of: 3stof. zo bestaat Cl3 niet, maar 3Cl- weer wel. zeker met zouten kan dit heel verwarrend zijn. voor de pijl schrijf je stof3, maar ná de pijl schrijf je 3stof. --VERGEET DE LADINGEN NIET!-- de zouten voor de pijl zijn namelijk neutraal geladen, dus die hebben geen lading nodig, echter met het oplossen komen deze ionen los van elkaar en wordt de lading weer ''zichtbaar''. als je dat nou eens probeerde bij al je producten, dan komt er al heel wat meer orde en duidelijkheid in wat je aan het doen bent.

let hierbij echter wel goed op wat de samengestelde ionen zijn en wat de enkele ionen zijn. zo lost bijvoorbeeld K2SO4(s) op in 2K+(aq) + SO42-(aq) en bijvoorbeeld FeCL3(s)==> Fe3+(aq) + 3Cl-(aq).

heel verwarrend allemaal als je het voor het eerst doet, maar Binas is een trouwe hulp en als je de ladingen er bij schrijft wordt er al een hoop duidelijk ;) probeer maar eens!

Berichten: 2.337

Re: Reactievergelijkingen

Maar zoals ik al eerder zei dit geldt niet voor KI3 want het K-ion is K+ voor FeI3 dus Fe3+ + I-

Conclusie altijd goed naar de valentie van je metaalatoom kijken in je beginproducten. ;)

Reageer