"The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

"The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Hoi,

Ik heb net "The Elegant Universe" van Brian Greene gelezen. Nu heb ik van een nieuw boek van hem gehoord "The Fabric of the Cosmos".

Is dit boek de moeite waard?

(Als het net zo als the The Elegant Universe is is het zeker de moeite waard; zie voor een soort van verfilming van dat boek, die je online kan bekijken http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html.

Ik heb er in ieder geval van genoten.)

Re: "The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

is er ook een nederlandtalige versie van ' the elegant universe' beschikbaar


Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: "The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Anonymous schreef:is er ook een nederlandtalige versie van ' the elegant universe' beschikbaar



Nee; en voor zover ik weet gaat die er ook niet komen voorlopig.


Re: "The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Er komt wel een Nederlandstalige versie van the Elegant Universe.

Dat is bij Teleac en is vertaald als: De eenheid van het universum.

Het begint op 2 juni 2005

Hieronder staat het uitzendschema.

Het is een herhaling van de uitzending van 2004

http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=227771

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: "The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Anonymous schreef:Er komt wel een Nederlandstalige versie van the Elegant Universe.

Dat is bij Teleac en is vertaald als: De eenheid van het universum.

Het begint op 2 juni 2005

Hieronder staat het uitzendschema.

Het is een herhaling van de uitzending van 2004

http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=227771
Goede post, bedankt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: "The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Stefan schreef:Ik heb net "The Elegant Universe" van Brian Greene gelezen. Nu heb ik van een nieuw boek van hem gehoord "The Fabric of the Cosmos".

Is dit boek de moeite waard?  
Ik ben momenteel "de ontrafeling van de kosmos" aan het aan het lezen en vind het als niet-natuurkundige buitengewoon fascinerend. Na het zien van de serie van Nova "the elegant universe" ben ik meer boeken gaan lezen op het gebied van natuurkunde. Dit moet je Brian Greene gewoon nageven, de man brengt door zijn enthousiasme en fasicinatie, dit ook over op zijn kijkers / lezers.

Ook in zijn nieuwe boek legt hij duidelijk uit, met voorbeelden, over het begin van de "natuurkunde" met Newton, Mach en Einstein. De zienswijzen etc. worden in humoristische verpakte voorbeelden gebracht, met de karakters van de Simpsons. Je moet er van houden maar het maakt voor mij de materie wat levendiger. Opmerkingen als "stel je een lege ruimte voor, zonder materie, dus ook geen gevulde koeken", maakt het dus wat leuker, in mijn opinie. Ik ben nu in het boek beland bij de quantummechanica, met een inleiding / voorbeeld met Agent Mulder en Scully en "buitenaardse bollen". Nogmaals je moet er van houden maar dit leest voor mij lekker weg en is niet zo droog als de boeken van Hawking of Einstein, waarin ik soms de weg in kwijt raak.

Het eerste gedeelte gaat over de geacepteerde natuurkunde relatieve tijd e.d en quantummechanica. De rest gaat over de snaartheorie en tenslotte over een holografische universum. Dus voor de natuurkundigen voor wie het eerste deel gesneden koek is lijkt het mij ook nog steeds een leuk "vuistdik"boek.

Berichten: 15

Re: "The Fabric of The Cosmos" (van Brian Greene)

Greene schrijft voor leken in elk geval duidelijker dan Hawking, die meer vragen oproept dan wegneemt. Zo slaagt 'Fabric of the Cosmos' er aardig goed in de essentie van de belangrijkste theoriën van de 20e eeuw weer te geven, van Galieaanse relativiteit tot de moderne pogingen om 'unification' te bewerkstelligen.

Bij tijd en wijlen kan Greene soms wat al te simplistisch overkomen wanneer hij iets in een analoog probeert te vatten, of hij maakt het er juist des te verwarrender op.

Al met al een prima boek, en kraakhelder vergeleken bij de troebele uitleg die Hawking biedt.

Reageer